کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۱۳۳۷
تاریخ خبر:

باشگاه مشت‌زنی| مارادونا هستم؛ ‌نقش اول تمام فیلم‌ها!

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | ‌فیلم‌هایی که در ژانر قهرمانی با تم ورزشی ساخته می‌شود، با یک بررسی کلی بیشتر روی فوتبال، بوکس و بیسبال مانور می‌دهند. البته که این یک قاعده کلی نیست. حالا شاید در ژانر خارجی، نگارنده به بوکس و فوتبال علاقه دارد که این فیلم‌ها بیشتر به چشمش می‌آید. فیلم‌هایی که از زندگی محمدعلی کلی ساخته شده یا فیلم‌هایی با تم فوتبالی. اما به شما بگویم به‌عنوان یک فوتبالی که ارادت قلبی‌ام به اسطوره فوتبال آرژانتین (دیگو مارادونای بزرگ) قابل‌انکار نیست، بیشتر فیلم‌ها و مستندها را این چغر، بد‌بدنِ یاغی به‌خود اختصاص داده است.

اسطوره‌ای که بیایید قبول کنیم مثل و مانندش را نخواهیم دید. فوتبالیست جسور، نترس و چموش. برای زندگی مارادونا چه فیلم‌ها و مستندها که نساخته‌اند. اما «دست خدا»، (Maradona, the Hand of God) ساخته سال ۲۰۰۷ زندگینامه این اعجوبه است. ماجرای دست خدا را اگر فوتبالی باشید، حتما خوب می‌دانید. ماجرای توپی که مارادونا در جام جهانی ۱۹۸۶ با دست وارد دروازه انگلستان کرد و نتیجه چه شد؟ تیم سه‌شیر‌ها از رسیدن به نیمه‌نهایی بازماند.

مارادونا بعدها این گل را دست انتقام خداوند از انگلیس عنوان کرد، چرا‌که این گل در بحبوحه تنش‌های پس از جنگ انگلیسی‌ها و آرژانتینی‌ها بر سر جزایر فالکلند به‌ثبت رسید. اگرچه مربی انگلیسی‌ها آن را دست شیطان اسم گذاشت. اسم فیلم اقتباسی از همین عنوان است که به کودکی تا بزرگسالی مارادونای اسطوره پرداخته است. مارکو ریسی سازنده این فیلم بود. اما برای مارادونا فیلم‌ها و مستندهای زیادی ساخته شد که یکی از معروف‌ترین مستندها را کارگردان معروف امیر کاستوریکا سال ۲۰۰۸ ساخت.

این مستند (Maradona by Kusturica) به‌قدری برای او موفقیت‌آمیز بود که خودش می‌گوید: «من در طول زندگی‌ام چند بار از نو متولد شدم که یکی از آن‌ها زمان ساخت این فیلم بوده است.» این مستند تمام ابعاد زندگی دیگو را نشان می‌دهد، دوران اوج مارادونا در فوتبال، تفکر سیاسی‌اش و نزدیکی ذهنی‌اش به چگوارا، انقلابی بزرگ آرژانتینی و هم‌وطنش (خودش تتوی چگوارا را روی بازو داشت و می‌گفت روح چگوارا در بدن من است یا من چگوارای فوتبال هستم).

حتی در همین مستند کاستوریکا، مارادونا درباره گرایش سیاسی‌اش می‌گوید: «زمانی مردم نیاز به کسی داشتند که آن‌ها را راهنمایی کند، چون فرماندهان کنونی که در دنیا هستند به‌اندازه کافی خوب نیستند. به من می‌گویند وارد سیاست شو، ولی من می‌گویم نه. من نمی‌خواهم از مردم چیزی بدزدم. این حس عدالت‌خواهی از کجا آمد؟ از دیدن جهان، و زیاد خواندن چگوارا و دیدن کوبا.» البته در این مستند به اعتیاد دیگو به کوکائین هم اشاره می‌شود و رفتنش به کوبا برای ترک و تاثیر فیدل کاسترو رهبر کوبا که مارادونا را مانند پسرش می‌دانست.

به هرحال برای این اعجوبه، اسطوره و نابغه سرکش فوتبالِ نه‌تنها آرژانتین بلکه دنیا، فیلم‌ها و مستندهای زیادی ساخته شده مانند: مارادونا (۲۰۰۳)، عشق به مارادونا (۲۰۰۵)، مارادونا ۸۶ (۲۰۱۴)، مارادونا (۲۰۱۹) به کارگردانی آصف کاپادیا که در این اثر صحنه‌هایی آرشیوی از فوتبال و بازی مارادونا می‌بینیم که پیش از این دیده نشده‌اند. این عنوان در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته شد.

اگرچه این اواخر فیلم دیگری به‌نام دست خدا (به ایتالیایی: È stata la mano di Dio) که یک درام ایتالیایی است ساخته شده که البته درباره مارادونا نیست اما سایه مارادونا در این فیلم پررنگ است. زندگی پسری که به همراه برادر و پدرش عاشق دیگو مارادونا هستند. در سرلیست فیلم‌هایی با تم ورزشی باید دیگو مارادونا آن بالا بایستد. این اسطوره که حالاحالاها می‌شود درباره‌اش فیلم و سریال و مستند ساخت. اگرچه زود رفت و حتی جا داشت خودش نقش اول فیلمش باشد.

کدخبر: ۴۷۱۳۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر