کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۱۲۹۵
تاریخ خبر:

بازگشت پدر‌خوانده ۱ و ۲ به سری A

روزنامه هفت صبح، ‌‌شهنام صفاجو| ‌فصل جدید سری A فوتبال ایتالیا با جذابیت خاصی آغاز خواهد شد: بازگشت دو پدرخوانده فوتبال به بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی ایتالیا تا کالچو چشم‌اندازی به بزرگی و صلابت سال‌های نه چندان دور خود داشته باشد.
سیلویو برلوسکونی و آدریانو گالیانی که قدرترین تیم مدیریتی تاریخ فوتبال هستند، در عین شگفتی موجب صعود تیم مونزا Monza در صدودهمین سال تاسیس این باشگاه کوچک ایتالیایی به رقابت‌های سری آ شدند تا نشان دیگری از قدرت مدیریتی خود را عیان کنند.

این تیم منطقه لومباردی در شمال ایتالیا که رقیب سنتی‌اش «کومو» تیم جدید سسک فابرگاس است، در سپتامبر ۱۹۱۲ تاسیس شده و ظرفیت استادیوم آن «بریانتئو» تنها ۱۸۵۰۰ نفر است. مونزا در دهه ۷۰ میلادی چند بار به سری آ نزدیک شده بود، اما هرگز به سطح اول فوتبال ایتالیا راه نیافت.

این تیم با شروع سده جدید، دو بار در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۵ ورشکست شد و به سطح پایین‌تر سقوط کرد تا ناجی بزرگ «برلوسکونی» از راه رسید و سهام مونزا را در سال ۲۰۱۸ توسط شرکت هلدینگ ورزشی خود Fininvest خریداری کرد. او با استراتژی کوتاه‌مدت و طی دو سال، مونزا را از رقابت‌های سطح پایین به سری B رساند و در فصل گذشته عزم خود را برای ثبت صعود تاریخی به سری A جزم کرد و در رقابتی نفس‌گیر با برشا و پیزا و به لطف گل‌های وقت اضافه موفق به راه‌یابی به سطح اول فوتبال ایتالیا شد.

مونزا که لقب آن بیانکو روسی Biancorossi به معنای سفید و قرمزها است، در تاریخ ۱۱۰ ساله‌اش تنها چهار بار قهرمان سری C شده و حال در اولین صعود به سری A در اندیشه بزرگی در کنار بزرگان فوتبال ایتالیا است. این مهم به لطف تیم مدیریتی برلوسکونی و گالیانی است که از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۶ مدیریت آ.ث.میلان بزرگ را نیز برعهده داشتند و ۲۹ جام به‌دست آوردند؛ از جمله ۵ عنوان قهرمانی اروپا که باعث شده میلان پس از رئال مادرید، پرافتخارترین باشگاه فوتبال اروپایی لقب بگیرد.

حال تیم برلو-گالی هدف بزرگ دیگری را در فوتبال نشانه رفتند تا با تیم کوچک مونزا شگفتی‌ساز شوند. البته فصل اول حضور این تیم در سری A صرفاً با کسب تجربه و تلاش برای باقی ماندن در این سطح برتر دنبال می‌شود تا در سال‌های بعد، یورش سفید و قرمزها به صدر جدول و حضور در رقابت‌های اروپایی سازماندهی شود.

برلوسکونی
این سرمایه‌دار رسانه‌ای و سیاستمدار نامدار ایتالیایی ۸۶ ساله است و در ۴ دولت به عنوان نخست‌وزیر ایتالیا زمامداری کرده و از سال ۲۰۱۹ هم به عنوان نماینده پارلمان اروپا فعال بوده است. برلوسکونی رهبر حزب راست میانه فورتزا ایتالیا و حزب خلق آزادی است؛ مدیریت مهمترین رسانه‌های جمعی ایتالیایی از جمله گروه هلدینگ Mediaset و Fininvest را برعهده داشته و شرکت ساختمانی Milano Due‌، تلویزیون کابلی Tele Milano‌، شبکه خبری Canale 5 و بسیاری دیگر از کانال‌های تلویزیونی و نشریات ایتالیایی را نیز تاسیس و مدیریت کرده است.

او که یک مدیر قدرتمند و کاریزماتیک است از دانشگاه میلان در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شده؛ در حالی که پدرش کارمند ساده بانک و مادرش خانه‌دار بودند. برلوسکونی در جوانی نوازنده گیتار بیس بوده و خوانندگی هم کرده است. او سرود Forza Italia را با رناتو سریو کارگردان مشهور اُپرا نوشته و کار کرده است.

براساس رتبه‌بندی فوربس در سال ۲۰۲۱، برلوسکونی ثروتمندترین مدیر یک باشگاه فوتبال در ایتالیا و نهمین مالک ثروتمند یک باشگاه فوتبال در جهان است و دارایی‌های او ۷٫۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. برلوسکونیسم Berlusconism اصطلاحی است که تحلیل‌گران رسانه‌ای برای توصیف مواضع سیاسی سیلویو برلوسکونی به‌کار برده‌اند و به معنای خوش‌بینی و روحیه کارآفرینی این مدیر توانمند است که با بروز مشکلات متزلزل نمی‌شود. او معتقد است «مشکلات برای این به‌وجود می‌آیند تا حل شوند.» البته این عنوان ریشه در شخصیت قوی و جنبش فکری الهام‌ گرفته از او نیز هست؛ هر چند که طیف مخالفان وی، برلوسکونیسم را نوعی پوپولیسم عوام‌فریبانه می‌دانند.

برلوسکونی در طول دوران حکومت خود، به دفعات به اتهام سوءاستفاده از قدرت، رشوه، افترا و البته تقلب مالیاتی به دادگاه فراخوانده شده؛ اما تنها در یک مورد از ۳۲ پرونده دادگاهی خود محکوم شده است. هفته‌نامه بریتانیایی اکونومیست که یکی از منتقدان اصلی دوران طولانی زمامداری برلوسکونی بوده، در سال ۲۰۱۱ اینگونه تیتر زد: «برلو؛ مردی که کل کشور را خراب کرد!» دیوید لین روزنامه‌نگار این نشریه هم در کتاب خود «سایه برلوسکونی» از خجالت این مرد ایتالیایی درآمد.

اما برلوسکونی همواره قدرتمند باقی ماند و هم‌اینک در ۸۶ سالگی، بازهم نشان داده که حداقل در فوتبال مدیری بی‌نظیر است.
برلوسکونی که سال ۲۰۱۶ و پس از انتخابات محلی میلان به دلیل سکته قلبی بستری شده بود، در سال ۲۰۲۰ نیز به کووید ۱۹ مبتلا شد و پس از جدال نسبتاً طولانی مرگ و زندگی و هنگام ترخیص از بیمارستان، «کرونا» را خطرناک‌ترین و ترسناک‌ترین تجربه زندگی خود توصیف کرد.

گالیانی
آدریانو گالیانی متولد سال ۱۹۴۴ (۷۸ ساله) در همین شهر مونزا است که پس از دوران موفقیت‌آمیز همکاری با برلوسکونی در میلان، مدیریت تیم شهر کوچکش را با آرزوهای بزرگی برعهده گرفته تا نزد همشهریان خود محبوب‌تر از قبل شود. در فوتبال برلوسکونی بدون گالیانی معنایی ندارد و او در نقش نایب‌رئیس باشگاه، از هر رئیسی مقتدرتر به نظر می‌رسد.در مونزا، فیلیپو آنتونلی به عنوان مدیر ورزشی و فرانسوا مودستو در نقش مدیر فنی، همکاران مستقیم گالیانی هستند. پائولو برلوسکونی برادر کوچک رئیس بزرگ هم رئیس افتخاری این تیم است.

مونزا ۲۰۲۲
مونزا شهر کوچکی در شمال ایتالیا به مساحت ۳۳ کیلومتر مربع است که سکنه آن کمی بیش از ۱۲۰ هزار نفر برآورد شده است. پیست اتومبیلرانی «فرمول یک» که در این شهر قرار گرفته، مونزای کوچک را بیش از ورزش فوتبال معروف کرده است.
تیم فوتبال اف.سی مونزا در تاریخ ۱۱۰ ساله‌اش، بازیکنان مطرحی نظیر آلساندرو کاستاکورتا، دانیل ماسارو، پیر‌لوئیجی کاسیراگی، لوئیجی دی‌بیاجو، پاتریس اورا، مائوریسیو گانز، مارکو برانکا را معرفی کرده که بعدها در تیم‌های بزرگ ایتالیایی و سایر کشورها درخشیدند. در لیست سال ۲۰۲۲ مونزا بیشتر بازیکنان ایتالیایی هستند و چند لژیونر از کشورهای برزیل، پرتغال، دانمارک، یونان و کرواسی هم این تیم را همراهی می‌کنند.

از جمله بازیکنان مطرح فصل جاری مونزا می‌توان به دو دروازه‌بان خوب این تیم، میکله دی‌گرگوریو ۲۵ ساله که از اینتر آمده و آلسیو کرانیو ۲۸ ساله با سابقه بازی در کالیاری اشاره کرد. کارلوس آگوستو هافبک برزیلی، خوزه ماچین، لوکا مازیتلی، سالواتوره مولینا، پدرو پریرا، ساموئل بریندلی، دنی موتا و میرکو ماریچ مهاجم ۲۷ ساله کروات هم از دیگر نفرات شاخص تیم هستند.

مونزا در فصل نقل و انتقالات تابستانی تحرک خوبی در بازار داشته و تاکنون موفق به جذب ستاره‌هایی چون استفانو سنسی (اینتر)، متئو پسینا (آتلانتا)، آندره‌آ رانوکیا (اینتر)، جیانلوکا کاپراری (ورونا) و آندره‌آ کاربونی (کالیاری) شده است.ارزش فعلی این تیم در آخرین آپدیت وب‌سایت معتبر ترانسفرمارکت آلمان، ۹۵ میلیون یورو برآورد شده که البته فاصله زیادی با تیم‌های بزرگ ایتالیایی دارد.سرود رسمی باشگاه که از سال ۲۰۰۶ توسط هواداران تیم زمزمه می‌شود هم Monza Ale نام دارد که توسط گروه Amusia نوشته و ساخته شده است.

استروپا
جووانی استروپا سرمربی ۵۴ ساله مونزا است که فوتبال خود را با جوانان میلان آغاز کرد و سپس در تیم‌های لاتزیو، فوجیا، اودینزه، پیاچنزا، برشا و جنوا بازی کرد. او مربیگری را از سال ۲۰۱۱ با پسکارا شروع کرد و در ادامه روی نیمکت تیم‌های اسپتزیا، فوجیا و کروتونه هم نشست تا سال ۲۰۲۱ که هدایت مونزا را برعهده گرفت و در همان قدم اول موفق به صعود به سری آ شد. قبل از استروپا، کریستین بروکی بازیکن سابق تیم‌های میلان و لاتزیو به مدت ۳ سال سرمربی مونزا بود و به نوعی تیمی که او ساخت، فرصت صعود مونزا به سطح اول فوتبال ایتالیا را پدیدار کرد.

استروپا در دوران بازی خود هافبک تهاجمی سریع، خلاق، پُرانرژی و در عین حال مستعد آسیب‌دیدگی بود. او در امر مربیگری هم مثبت نشان داده و بهترین عملکرد خود با ۵۳ درصد موفقیت را در همین تیم مونزا به ثبت رسانده است و به نظر می‌رسد روزهای بهتری برای این مربی جوان و تیم کم و بیش ایتالیایی‌اش رقم خواهد خورد.مونزا در اولین بازی تاریخ خود در سری A در خانه به دیدار تورینو خواهد رفت و پس از آن با تیم‌های ناپولی، اودینزه، رم و آتلانتا مصاف خواهد داد.

به نظر می‌رسد دغدغه اصلی تیم مدیریتی برلو-گالی، استخدام چند مهره تعیین‌کننده تا پایان پنجره نقل و انتقالات و تلاش دسته‌جمعی برای حفظ تیم در سطح اول فوتبال ایتالیا است تا به تدریج رویاهای هواداران تیم با خریدهای بزرگ و نتایج شگفت‌انگیز محقق شود. رویای گالیانی بازگرداندن مائورو ایکاردی به ایتالیا است که البته با توجه به دستمزد بالای او، این ایده خیلی رویایی است و شاید استخدام آندره‌آ پتانیا مهاجم نیمکت‌نشین ناپولی، یک راه‌حل موقت برای بلندپروازی‌های مونزا در فوتبال ایتالیا باشد.

مونزای سینمایی: تسلیم نمی‌شویم
رناتو پوزتو بازیگر ایتالیایی فیلم سینمایی آژانس کارآگاه فینزی که سال ۱۹۷۹ نقش یک بازرس خصوصی طرفدار دوآتشه مونزا را در این فیلم بازی کرده، دیالوگی دارد که به تدریج شعار هواداران مونزا شده است. او در این دیالوگ سینمایی می‌گوید: «ما برای همیشه از مونزا حمایت می‌کنیم؛ ما هرگز به سری آ صعود نمی‌کنیم اما تسلیم هم نمی‌شویم. این نشان از ذهنیت ما دارد…»

کدخبر: ۴۷۱۲۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر