کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۷۸۱۶
تاریخ خبر:

بازگشت قدرتمند نمایشگاه CES با جدیدترین فناوری‌ها‌ ‌

روزنامه هفت صبح، ‌امیر پایدار | بعد از چند سال که نمایشگاه تکنولوژی CES به شکل همیشگی خود برگزار نشد، فروکش کردن کرونا این فرصت را در اختیار برگزارکنندگان این رویداد قرار داد که برای بار دیگر به همان فرمول همیشگی خود برگشته و نمایشگاه را در لاس وگاس با حضور عموم مردم برپا کنند.

نمایشگاهی که برخلاف سال‌های گذشته با حضور پررنگ کمپانی‌های مختلف همراه شد و طی آن شاهد معرفی جدیدترین دستاوردهای حوزه تکنولوژی بودیم. موضوعی که در ادامه به سراغ آن رفته و سعی کرده‌ایم مهم‌ترین گجت‌ها و سخت‌افزارهای معرفی شده در نمایشگاه CES امسال را مورد بررسی قرار دهیم. جایی که تمرکز اصلی روی تولیدکننده‌های بزرگی همچون سونی، ایسوس، ام‌اس‌آی و سامسونگ قرار داشت.

در این میان نباید ای‌ام‌دی را هم فراموش کرد كه با نسل جدید پردازنده‌های خود پا به CES گذاشت و توانست عملکرد خوب اینتل در یک سال اخیر را زیر سایه تکنولوژی جدید و قدرتمند خود قرار دهد. از سویی باید به این مسئله نیز اشاره کرد که شاهد معرفی تعداد زیادی کامپیوتر همراه در این رویداد بودیم که به خوبی نشان می‌دهد بازار به چه سمتی حرکت می‌کند و استراتژی تولیدکنندگان چگونه با تغییرات ایجاد شده به واسطه کرونا، متحول شده است.

امسال AMD محصولات مختلفی را در نمایشگاه CES به نمایش گذاشت. یکی از آن‌ها گرافیک‌های لپ‌تاپی قدرتمند سری AMD RX 7600M مبتنی‌بر معماری RDNA 3 بود. شرکت سازنده قصد دارد مدل‌های Radeon RX 7600 XT یا RX 7600M را دراختیار تولیدکندگان لپ‌تاپ بگذارد. براساس ادعای AMD، گرافیک‌های لپ‌تاپی جدید Radeon RX 7600 XT، عملکردی مشابه نسخه دسکتاپ RTX 3060 ارائه می‌دهند.

این بدان معنا است که بازی‌هایی مانند Assassin's Creed Valhalla را با نرخ ۱۰۰ فریم‌ برثانیه اجرا می‌کند. از سوی دیگر، AMD چند خانواده جدید از پردازنده‌های لپ‌تاپی در نمایشگاه CES رونمایی و موضع خود در برابر اپل و اینتل را مشخص کرد. این پردازنده‌ها (خانواده Dragon Range) مبتنی‌بر لیتوگرافی پنج نانومتری هستند و با معماری Zen 4 از راه می‌رسند. مجموعه دیگری از پردازنده‌های لپ‌تاپی با نام فونیکس نیز معرفی شدند که از لیتوگرافی چهار نانومتری استفاده می‌کنند.

پردازنده‌های سری Phoenix در واحد CPU از معماری Zen 4 و در واحد GPU از معماری RDNA 3 استفاده می‌کنند و اولین موتور هوش مصنوعی رایزن بر پایه معماری جدید XDNA مجهز تلقی می‌شوند. ای‌ام‌دی درکنار تراشه‌های نسل جدید لپ‌تاپی، سه پردازنده دیگر معرفی کرده است که قدرت کمتری نسبت‌به پردازنده‌های رایزن ۷۰۰۰ که سال گذشته عرضه شدند دارند. این پردازنده‌ها برخلاف مدل‌های قبلی پسوند X ندارند.

نمایشگر امولد جدیدی با روشنایی دو هزار نیت، مخصوص گوشی‌های هوشمند، در CES 2023 به نمایش گذاشته شد. محصولی که سامسونگ به نمایش گذاشت یکی از اولین‌ پنل‌های OLED است که به روشنایی دو هزار نیت دست پیدا می‌کند. هنوز اطلاعاتی درباره اینکه کدام‌یک از گوشی‌های سامسونگ به نمایشگر دو هزار نیتی مجهز خواهند شد منتشر نشده است؛ اما زمان زیادی تا رونمایی سری گلکسی اس23 باقی نمانده است و احتمال دارد مدل اولترای این خانواده دارای این نمایشگر باشد. البته باید این مسئله را در نظر داشت که آنچه به‌عنوان دو هزار نیت اعلام می‌شود، «حداکثر روشنایی» است.

ایسوس ROG Hyperion GR701 را معرفی کرد تا شاسی بادوام و زیبایی را برای افرادی که تمایل دارند سیستم موردنظرشان را خودشان سرهم کنند، ارائه دهد. همچنین در طراحی این محصول بر عبور جریان هوا به منظور مدیریت بهتر حرارت قطعات داخلی تمرکز ویژه‌ای شده است. می‌توان گفت Hyperion GR701 نسل بعدی شاسی‌های بلند ROG ایسوس است.

هنگام ساخت آن اولویت اصلی، کنترل بهینه جریان هوا بوده، به‌همین دلیل از کانال‌های بزرگی در بخش جلو بهره می‌برد و علاوه‌براین یک توری، در لبه بالای آن امتداد یافته است. درضمن، Hyperion GR701 از مادربرد تا ابعاد ۱۲ اینچ E-ATX، دو درگاه USB C نسل دوم مبتنی‌بر USB 3.2 در جلو و تعداد زیادی اسلات برای ارتقاهای آینده پشتیبانی می‌کند. از سوی دیگر ایسوس کامپیوترهای رومیزی جدید خود تحت برند ROG را نیز در CES 2023 رونمایی کرد که به‌منظور گردش بهتر هوا تغییرات عمده‌ای در قسمت طراحی آن‌ها اعمال شده است.

ایسوس مانند هرسال در نمایشگاه CES دست‌پر ظاهر شد و علاوه‌بر محصولات جدید، مدل‌های به‌روز و جدید سری لپ‌تاپ‌های موفق خود را نیز معرفی کرد. سری لپ‌تاپ‌های ExpertBook B1 به دلیل قابل حمل بودن و داشتن ویژگی‌های مناسب، به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک یا مؤسسات آموزشی و دانشجوهای پرتلاش تلقی می‌شود.

طراحی جمع‌وجور ExpertBook B1 باعث می‌شود محصول مذکور به‌راحتی در کیف و کوله جای بگیرد. همچنین پردازنده قدرتمند اینتل Core i7 و پشتیبانی از فناوری Wi-Fi 6E و نمایشگر ۱۴ یا ۱۵٫۶ اینچی ازسویی دیگر این لپ‌تاپ را به یکی از بهترین گزینه‌ها تبدیل می‌کند. همچنین لپ‌تاپ تبدیل‌شدنی Zenbook 14 Flip OLED به عنوان جدیدترین و قدرتمندترین لپ‌تاپ ۱۴ اینچی در سری ذن‌بوک فلیپ تبدیل‌شدنی مجهز به پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل به‌همراه لپ‌تاپ Zenbook 14X بهبودیافته در خلال نمایشگاه معرفی شد.

ویژگی‌هایی از قبیل پردازنده نسل سیزدهمی اینتل و گرافیک یکپارچه اینتل Iris Xe و حافظه ذخیره‌سازی تا یک ترابایت PCIe SSD و رم ۱۶ گیگی و باتری ۷۵ وات‌ساعتی با عمر طولانی باعث می‌شوند که ایسوس ذن‌بوک ۱۴ فلیپ OLED سطح جدیدی از عملکرد را در کلاس رقابتی خود ارائه دهد.

شرکت HTC پیش‌فروش هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده جدیدی به نام HTC Vive XR Elite را آغاز کرده است. محصول مذکور 1099 دلار قیمت دارد و بی‌نیاز از قدرت پردازشی دستگاه‌های دیگر مثل موبایل می‌تواند کار کند. ایکس‌آر الیت هدستی نسبتاً سبک‌وزن است که روی افرادی که به دنبال تجربه بازی، مشاهده محتوای چندرسانه‌ای و دسترسی به ابزارهای کاربردی هستند تمرکز دارد. درضمن، این دستگاه جدید برای رقابت با هدست‌های سری کوئست شرکت متا و البته هدست واقعیت ترکیبی معرفی‌نشده اپل تولید شده است.

شرح عکس: عملکرد قابل توجه ایسوس با معرفی چندین کامپیوتر قدرتمند

کدخبر: ۴۹۷۸۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر