کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۱۳۵
تاریخ خبر:

بازار چشم به‌راه ‌رسیدن دلارهای عراقی

روزنامه هفت صبح | علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری دیروز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد:‌ «بازار ارز متعادل می‌‌شود و علت آن هم این است که یکسری منابع ارزی در کشورهایی نظیر عراق وجود دارد که در آینده باز خواهد گشت.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:‌

«بانک مرکزی قدرت مداخله در بازار ارز را دارد و می‌تواند با تزریق اسکناس نرخ ارز را مدیریت کند اما قرارش بر این نیست که این نوسان را با اسکناس حل کند. بانک مرکزی فعلی قوی‌ترین بانک مرکزی در تامین اسکناس است و ذخایر بسیار خوبی در حوزه طلا و ارز دارد. به جرات می‌توانم بگویم در چهار دهه گذشته عملکرد مناسبی را داشته است.»

اظهارات آقامحمدی در مورد بازگشت منابع ارزی از عراق ظاهرا به منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی به این کشور اشاره دارد. چهار روز پیش سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی هم تاکید کرده بود مشکلی برای دریافت پول از عراق وجود ندارد و در شرایط فعلی ایران تنها صادرکننده فرآورده به این کشور است.

او گفته بود صادرات ایران فعلا از طریق اقلیم کردستان در حال انجام است و بخشی از محموله‌ها به عراق می‌رود. فارغ از این بحث البته بهمن‌ماه پارسال وزیر نفت گفته بود که عراق بابت صادرات گاز به ایران دو میلیارد دلار بدهکار است و سخنگوی صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی هم در اظهارنظر دیگری گفته بود ۴ تا ۵ میلیارد دلار از پول ایران در عراق خاک می‌خورد و به علت مشکلات بانکی قابل انتقال به کشور نیست.

ایران علاوه بر صادرات برق به این کشور که در تابستان هم اوج می‌گیرد، روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می‌کند. با این حال با توجه به اظهارات آقامحمدی به نظر می‌رسد گشایشی در انتقال این ارز به کشور صورت گرفته که می‌تواند به کنترل سرکشی‌های بازار ارز کمک کند. این اظهارات آقامحمدی از این جهت هم قابل اعتناست که او را به عنوان رئیس انجمن دوستی ایران و عراق می‌شناسیم.

نام آقامحمدی البته پیوندهای گسترده‌تری هم با کشور عراق دارد. در دوره‌ای او در شورای امنیت ملی و کنار حسن روحانی مسئولیت میز عراق را برعهده داشت. یا آنطور که در خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آمده در سال ۶۵ او با گروه‌های معترض داخل عراق همکاری داشته و همینطور محسن رضایی هم در گفت‌وگویی آقامحمدی را مسئول حل اختلافات بارزانی و طالبانی در کردستان عراق سال ۷۴ معرفی کرده بود.

با این حال آقامحمدی در سال‌های اخیر بیشتر به عنوان یک چهره اقتصادی برای افکار عمومی شناخته می‌شود و در برنامه‌های گفت‌وگو محور تلویزیونی با محوریت موضوعات اقتصادی حاضر می‌شود. حتی در سال ۹۶ و در زمان امضای قرارداد با توتال تصویری از او کنار زنگنه وزیر نفت هم منتشر شد. علی آقا محمدی در دوره‌ مدیریت لاریجانی در صداوسیما رئیس بخش خبر بود و در مقطعی هم قائم مقامی این سازمان را برعهده داشت.

از او به عنوان یکی از بنیانگذاران باشگاه خبرنگاران جوان هم یاد می‌شود. بخشی از کارنامه مدیریتی آقامحمدی در حوزه فوتبال است. این سیاستمدار ۶۹ ساله در دوره‌های اول تا سوم نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی بود. او سال‌ها عضو هیات مدیره باشگاه استقلال تهران بود و در مقطعی هم مدیرعاملی این باشگاه را برعهده داشت.

کاظم اولیایی که او هم همدانی است که به واسطه آقامحمدی وارد استقلال شد و سال‌ها مدیریت این باشگاه را برعهده داشت. آقامحمدی از جمله‌ چهره‌هایی بود که بعد از حوادث سال ۸۸ رایزنی‌هایی برای حل اختلافات انجام داد و جلساتی برگزار کرد که به نتیجه نرسید.

کدخبر: ۳۳۵۱۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر