کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۴۱۱۰
تاریخ خبر:

بازار خودرو چین ترکید!

هفت صبح |به نظر می‌رسد پس از حدود ۱۹ سال رشد پیاپی، روزهای ثبات و سقوط بازار خودرو چین فرارسیده و دیگر خبری از رشد فروش نیست.

بازار خودرو چین برای پنجمین ماه متوالی افت فروش را تجربه کرد تا احتمال کاهش حجم بازار به کمترین مقدار ممکن در طول پنج سال اخیر قوت گیرد. این افت چشمگیر که اثر عمیقی روی خودروسازان بزرگ و البته کل اقتصاد چین خواهد داشت، باعث شده تا رییس جمهور این کشور در نطقی وعده اصلاحات اقتصادی جدید را مطرح کند.
طبق گزارش اتوموتیونیوز چین، در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ کل فروش اتومبیل به ۱٫۹۸ میلیون دستگاه محدود شده است تا رسما بازار خودرو چین در پنجمین ماه متوالی افت خود شاهد یک عقبگرد تاریخی باشد. بر این مبنا افت ۱۳٫۲ درصدی تحویل خودروهای صفر کیلومتر به مشتریان باعث شده تا چشم‌انداز سال ۲۰۱۸ صنعت خودرو چین بازهم تیره شود. بازار چین سال ۲۰۱۷ با رشدی منطقی و۳درصدی موفق شده بود حدود ۲۸٫۹ میلیون واحد اتومبیل به متقاضیان بفروشد.
این در حالی است که اتوموتیونیوز اعلام کرده تا اینجای سال و در پایان ماه دهم از سال ۲۰۱۸، کل فروش خودرو در چین به ۱۸٫۴ میلیون واحد محدود شده است. این رقم در حالی محقق شده که پیش‌بینی‌های ابتدای امسال از عبور آمار فروش خودرو تا پایان پاییز از مرز ۲۰ میلیون دستگاه و تا پایان سال از محدوده ۳۰ میلیون واحد حکایت داشت. به نظر می‌رسد جنگ تجاری آمریکا و چین مهمترین عاملی است که باعث شده تا خودروسازان در بازار چین با کاهش چشمگیر فروش و افت سوددهی مواجه شوند.

این بین اثر عمده این رکود در آمار فروش فولکس واگن قابل مشاهده است جایی که بزرگترین خودروساز جهان و بازیگر اول بازار خودرو چین با افت فروش ۱۰ درصد مواجه شده است. با اینکه اوضاع تویوتا و بنز البته هنوز هم خوب است ولی افت تقاضا احتمالا به زودی روی همه برندها تاثیر خواهد گذاشت. افت تعداد خریداران باعث شده تا افق چشم‌انداز اقتصادی برای مصرف‌کنندگان چینی شفاف و روشن نبوده و همین عامل باعث افزایش پس انداز و کاهش میل به مصرف شده است.
تحلیل‌های مختلفی درباره چرایی این افت چشمگیر عنوان شده است. در یکی از آنها خبرگزاری بلومبرگ تاثیر عمیق برنامه اصلاح زیست محیطی چین روی خودروسازان و بستن مالیات‌های جدید روی خودروهای آلاینده به ویژه انواع سدان با حجم موتور بالای ۱٫۶ لیتر موجب شده تا خریداران کمتر از همیشه به سراغ خرید اتومبیل بروند. فشار این اتفاق یعنی کاهش مصرف و افزایش مالیات مستقیما روی خودروسازانی خواهد بود که در چین روی توسعه اتومبیل های الکتریکی و ارتقا تکنولوژی خودران سرمایه‌گذاری های هنگفت انجام داده‌اند.
یکی از مدیران سازمان توسعه و اصلاحات اقتصادی چین به نام وو وی اعلام کرده احتمالا امسال فروش خودرو در بازا رچین به کمتر از ۳۰ میلیون واحد محدود شود و حتی از سال ۲۰۱۷ هم کمتر شود. اتفاقی که قطعا نخستین پیامد آن خروج سرمایه گذاران نوظهور از این بازار و تمرکز روی بازارهای جدید در کشورهایی مثل هندوستان است.

کدخبر: ۲۳۴۱۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر