کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۹۶۹۱
تاریخ خبر:

بازار خودرو و پرهیز قیمت‌ها از سقوط و پرش!

هفت صبح| با ادامه کاهش قیمت ارز و شوک تصویب FATF در مجلس، بهای انواع اتومبیل‌های داخلی و خارجی اندکی کاهش یافت اما خودرو همچنان گران و دور از دسترس است.

اغلب تحلیل‌های امروز رسانه‌های داخلی درباره بازار خودرو طعمی از جنس کاهش قیمت خودرو داشت. این کاهش البته بیشتر متوجه خودروهای خارجی بود و خبرها از افت ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت انواع اتومبیل وارداتی حکایت دارد. در عین حال قیمت بیشتر خودروهای داخلی با کاهش مواجه شده است. بررسی ها از بازار خودروی تهران نشان می دهد روند کاهش قیمت خودرو که هم زمان با کاهش نرخ ارز همراه بود امروز نیز نسبت به روز گذشته ادامه یافت اما همچنان با وضعیت مطلوب فاصله بسیار است. همچنین مشاهدات هفت صبح نشان می‌دهد تعداد فروشندگان رو به افزایش است و هم زمان با روند کاهشی قیمت تعدادفروشندگان خودرو در بازار نسبت به خریداران آن پیشی گرفته اند. البته این بیشتر به محصولات داخلی مربوط است و وضعیت وارداتی‌ها همچنان مبهم است.

دلالان میلی به کاهش قیمت وارداتی‌ها ندارند
رکورددار کاهش قیمت امروز دو محصول فولکس‌واگن هستند که بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون در بازار افت داشته تا پرچم کاهش قیمت را پیش از خودروهای کره‌ای و ژاپنی بالا ببرند. بر این مبنا قیمت دو مدل پاسات و تیگوان محصول فولکس در بازار روی ۵۹۰ و ۶۷۰ میلیون تومان متوقف مانده است. سانتافه و سورنتو در فولترین مدل‌های موجود در بازار هم تنها ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و به ترتیب بهایی معادل ۶۴۵ و ۶۷۵ میلیون تومان دارند. این روالی است که در اغلب محصولات وارداتی با همین نسبت مشاهده می‌شود.

کاهش قیمت داخلی‌ها؛ چقدر و چطور؟
هم اکنون قیمت بسیاری از خودروهای تولید داخل نسبت به روز گذشته با کاهش ۱ تا ۳ میلیون تومانی فقط طی یک روز مواجه شد که این روند کاهشی را اگر بخواهیم با هفته گذشته مقایسه کنیم کاهش قیمت چشمگیر خواهد بود. هم اکنون هر دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۵۷ میلیون ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱۰۲ میلیون تومان، تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک ۱۰۷ میلیون تومان و پراید ۱۱۱ با قیمت ۳۴ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود. در بین اتومبیل‌های مونتاژی مدرن هم کاهش قیمت محسوس است به طوری که کیا سراتو آپشنال ۲۰۰۰، پژو ۲۰۰۸ و هیوندای آی۲۰ فعلا در بازار بهایی معادل ۲۰۳، ۲۲۵ و ۲۰۶ میلیون تومان دارد.همچنین قیمت هایما اس۷ توربو، چانگان سی اس۳۵ و جک اس۵ توربو با اندکی کاهش به ترتیب معادل ۱۹۵، ۱۲۸ و ۲۰۰ میلیون تومان است.

چرا قیمت خودروهای داخلی سریعا کاهش نمی‌یابد؟
برخی افراد گمان می‌کنند که با توجه به افزایش شدید قیمت دلار نسبت به قیمت قبلی که ۴۲۰۰ تومان بود، قیمت خودرو نمی بایست افزایش شدیدی داشته باشد. این در حالی است که برخی شرکت‌ها برخی از قطعات خود را با ارز ۴۲۰۰ تومان و برخی قطعات دیگر را با ارزهایی با قیمت گوناگون در سیستم نیما تهیه کرده بودند که این مقدار تا مبلغ ۸۲۰۰ تومان نیز بالا رفته است. به طور مثال ممکن است قطغات بدنه با ارز ۴۲۰۰ تومان و موتور و گیربکس با ارز ۸۲۰۰ تومان خریداری شده باشد. پس قیمت ارز متوسط خریداری شده برای قطعات موجود حدود ۶۰۰۰ تومان است که افزایش قیمت باید چیزی در حدود ۵۰ درصد باشد.
این روزها قیمت ارز در سامانه نیما به مبلغ بیش از ۱۲۰۰۰ تومان رسیده که مشمول همه بخش‌ها و قطعات شده و با توجه بازار، مردم باید انتظار افزایش قیمت خودرو را تا سه برابر قیمت پیش از گرانی داشته باشند. با توجه به اینکه قیمت بازار دلار از ۱۹۰۰۰ تومان به حدود ۱۴ و یا ۱۳ هزار تومان کاهش یافته، این به معنی کاهش قیمت خودرو نیست، بلکه کاهش قیمت خودرو زمانی می‌تواند صورت پذیرد که قیمت ارز در سامانه نیما کاهش یابد.

کدخبر: ۲۲۹۶۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر