کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۱۰۶
تاریخ خبر:

بارش‌های سیل‌آسا در روزهای کرونا

روزنامه هفت صبح| تهران با ۳۶۷میلی‌متر بارش تا همین حالا ۳۰میلی‌متر بیشتر از کل سال آبی قبل بارندگی ثبت کرده است. بارش باران و برف تقریبا در سراسر ایران به جز استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان از چند روز پیش شروع شده و پیش‌بینی‌ها می‌گوید این وضعیت دست‌کم تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. کارشناسان می‌گویند اینطور بارش سراسری در ایران حتی در زمستان هم بی‌سابقه است.

بسیاری از استان‌های کشور با هشدار وقوع سیل مواجه هستند. نقاط شمالی تهران در روزهای آخر هفته‌ای که گذشت شاهد برف و مه عجیبی بود. هرچند مشابه این وضعیت را در فروردین پارسال هم شاهد بودیم که منجر به وقوع سیل‌های سهمگین در بعضی نقاط کشور شد اما تداوم و وسعتی که امسال شاهد هستیم اتفاق جدیدی است.

گفته می‌شود در روزهای آینده مناطق زاگرس مرکزی، شرق و مرکز البرز شاهد شدید‌ترین بارش خواهند بود. در تهران حجم بارش‌ها در روزهای اخیر در حدی بود که نگرانی‌هایی مبنی بر وقوع سیل به وجود آمد اما زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که جای نگرانی وجود ندارد چون پیش از آغاز فصل بارش مسیل‌های هفت‌گانه شهر تهران با دقت لایروبی شده‌اند.

آمارها می‌گوید بارش تجمعی در سال آبی قبل در کل کشور ۲۹۰میلی‌متر بوده و امسال تا پایان ۲۱فروردین و در حالی که بیش از پنج ماه تا پایان سالی آبی جاری باقی مانده ۲۵۳٫۳ میلی‌متر ثبت شده است. این عدد را مقایسه کنید با میانگین بارش ۱۱ساله کل کشور که ۱۸۵٫۷میلی‌متر بوده. یعنی تا همین‌جا حدود ۷۰میلی‌متر بیش از حد میانگین بارندگی داشتیم.

در مورد استان تهران و در سال آبی جاری تا پریروز ۳۶۷میلی‌متر بارندگی ثبت شده که این رقم ۳۰میلی‌متر از کل سال آبی قبلی بیشتر است. در مقایسه با آمار میانگین ۵۰ساله استان تهران هم که ۲۱۸میلی‌متر بوده این رقم بی‌سابقه است. وضعیت سدهای لار و لتیان و ماملو و کرج و طالقان البته پایدار گزارش شده و به طور مثال ۳۲۰میلیون مترمکعب از سد طالقان تا الان پر شده و ۱۰۰میلیون مترمکعب از حجم آن خالی است.

در سایر شهرها البته اوضاع به همین منوال نیست. به طور مثال سد مجن شاهرود سرریز شده یا سد اکباتان و سرابی در همدان هم به همین سرنوشت دچار شدند و دریچه‌های تحتانی سد ساوه بعد از بارش‌های اخیر باز شده. البته همزمانی این بارش‌ها با شیوع کرونا اگرچه نگرانی‌هایی را بابت وقوع سیل و کنترل بیماری به وجود آورده اما این مزیت را داشته که بارش‌ها می‌تواند مسئله افزایش مصرف آب در کشور را به دلیل شیوع کرونا جبران کند.

کدخبر: ۳۱۹۱۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر