کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۰۴۷
تاریخ خبر:

ایران رسما اعلام کرد: اصابت دو موشک به نفتکش سابلتی

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با بیان اینکه از وقوع حادثه برای نفتکش ایرانی آگاه هستند، گفت اطلاعات دیگری در این‌باره ندارد. با اینکه این انفجار در آب‌های نزدیک حریم دریایی عربستان سعودی رخ داده اما مقامات این رژیم نیز هنوز درباره حادثه اظهار نظر نکرده‌اند.

صبح امروز جمعه یک فروند نفتکش ایرانی در حوالی بندر جده در عربستان سعودی مورد هدف موشک قرار گرفته است. مقامات شرکت ملی نفتکش گفته‌اند سابلتی که در مسیر دریای سرخ مشغول حمل محموله نفتی خود بوده است احتمالا مورد اصابت موشک قرار گرفته است.

کشتی فعلا متوقف شده و نفت آن به دریای سرخ نشت کرده است. به گفته مسئولان وزارت نفت هیچ کمکی به این کشتی از سوی نیروهای بین المللی انجام نشده و نیروهای روی عرشه کشتی در تلاش برای مهار بحران هستند تا کشتی مسیرش را از سر بگیرد.

دقایقی پیش سخنگوی وزارت‌ امورخارجه کشورمان به‌شکل رسمی اعلام کرد بررسی های انجام شده نشان می‌دهد کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفت کش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

موسوی با اشاره به تحت کنترل بودن شرایط نفت کش اظهار داشت: خوشبختانه خدمه نفت کش هیچگونه آسیبی ندیده اند و شناور در حالت پایدار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان ساخت: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفت کشهای ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسیها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.

وی با ابراز نگرانی در خصوص آلودگی ایجاد شده در منطقه به دلیل نشت شدید نفت از مخازن آسیب دیده کشتی، اعلام کرد: کلیه مسئولیت های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه بر عهده عوامل این ماجراجویی خطرناک است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

همچنین پس از انتشار اخباری از انفجار در نفتکش ایرانی در دریای سرخ در نزدیکی بندر جده عربستان، با نگرانی از تشدید تنش‌های خاورمیانه، قیمت نفت جهش کرد. تلوزیون دولتی ایران اعلام کرد که این انفجار به دو اتاقک مخزن این نفتکش آسیب زده و باعث شده است که نفت آن به دریای سرخ نشت کند.

این در حالی اتفاق افتاد که در معاملات دیشب هم با اشاره اوپک به احتمال کاهش بیشتر تولید برای متوازن کردن بازار و تحولات مثبت در مذاکرات تجاری چین و آمریکا، قیمت نفت جهش کرده بود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، تا ساعت ۱۰:۱۰ به وقت تهران، با ۱.۳۳ دلار یا ۲.۲۴ درصد جهش، به ۶۰.۴۳ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، با ۹۹ سنت یا ۱.۸۴ درصد جهش به ۵۴.۵۴ دلار رسید.

کدخبر: ۲۸۵۰۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1561372155

    تحلیلگر روزنامه کیهان نوشت: متهم اصلی حم له به نفتکش ایرانی عربستان است که بی‌جوا ب نخواهد ماند.تحلیلگر محترم، منطقی‌تر به نظر می‌رسد که متهم اصلی کاسبان تحریم با شند زیرا منافع‌شان در تداوم دشمنی با دیگ ر کشورهاست.سرور گرامی، تنها راه نجات کشو ر اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: ۱- مذاک ره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی، ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی، با تشکر از توجه شما،