کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۴۵۵۷
تاریخ خبر:

ایران - بحرین؛ بازی موعود فرا ‌رسید

روزنامه هفت صبح | بازی حساسی که بیشتر از چیزی که تا سال گذشته فکر می‌کردیم، حساس شد. این وضعیت دسته گل مشترک مهدی تاج و مارک ویلموتس است. قراردادی که بین این دو بسته شد باعث شد تا نه تاج بتواند مطالبات سرمربی بلژیکی وقت تیم ملی را به موقع پرداخت کند و نه آنقدر برای ویلموتس تعهدآور بود که مانع از قهر و غیبت او در تمرینات تیم ملی در فاصله دو روز تا بازی رفت مقابل عراق شود. همان بازی که در نهایت با شکست تیم ملی به پایان رسید و ایران را در وضعیت مرگ و زندگی امروز قرار داد.

*** جدول ترسناک گروه
تیم ملی پنجشنبه شب موفق شد هنگ‌کنگ را ۳ بر یک شکست دهد و از پنج بازی صاحب ۹ امتیاز شود. حالا در جدول گروه C، بحرین با ۱۲ امتیاز از شش بازی در صدر قرار دارد. این تیم ساعتی پس از پیروزی تیم ملی ایران بر هنگ‌کنگ موفق شد کامبوج را با نتیجه ۸ بر صفر شکست دهد. تیم ملی عراق هم که استراحت داشت، با ۱۱ امتیاز از پنج بازی در رده دوم ایستاده و ایران سوم است. امشب ابتدا از ساعت هفت هنگ‌کنگ و عراق مقابل هم قرار می‌گیرند و سپس ایران به مصاف بحرین خواهد رفت.

با توجه به نتایج دور رفت، تیم ملی فقط در صورتی می‌تواند به صعود به مرحله بعد این رقابت‌ها امیدوار باشد که امشب باخت دور رفت به بحرین را جبران کند و سه امتیاز را بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد - با هر تفاضلی - ایران در جدول بالاتر از بحرین قرار خواهد گرفت و این در حالی خواهد بود که بحرین فقط یک بازی دیگر مقابل هنگ‌کنگ خواهد داشت اما ایران دو بازی دیگر مقابل کامبوج و عراق خواهد داشت.

البته با توجه به کناره‌گیری کره‌شمالی، نتایج تیم‌های دوم گروه‌ها مقابل تیم‌های آخر در جدول بهترین تیم‌های دوم لحاظ نمی‌شود و بازی با کامبوج حتی اگر با پرگل‌ترین پیروزی ممکن برای ایران هم به پایان برسد، تاثیر خاصی در جدول ندارد و احتمالا فقط خستگی را برای شاگردان اسکوچیچ به همراه خواهد داشت اما فعلا مهم‌ترین بازی، همین بازی امشب مقابل بحرین است که اگر با هر نتیجه‌ای جز پیروزی تیم ملی ایران به پایان برسد، خداحافظی زودهنگام ایران با جام‌جهانی قطر را به دنبال خواهد داشت

و این برای فوتبال ایران چیزی فراتر از فاجعه خواهد بود‌ اما پیروزی بر بحرین شاگردان اسکوچیچ را صاحب روحیه‌ای فوق‌العاده خواهد کرد و شانس این تیم را برای نه‌تنها ‌ صعود به عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم افزایش خواهد داد، بلکه ممکن است در نهایت با صدرنشینی ایران در گروه و حذف یک یا هر دو تیم بحرین و عراق همراه شود.

*** درس‌هایی از بازی با هنگ‌کنگ
در دقیقه ۸۵ بازی وقتی که کل تیم فکر می‌کرد بازی تمام شده است، ارسال وونگ وای از سمت چپ را الیوت با یک ضربه سر روانه دروازه بیرانوند کرد که در نهایت سیو وان بازیکن تعویضی هنگ‌کنگ روی اشتباه بیرانوند دروازه تیم ملی ایران را باز کرد. شاید تا چندین سال، گلزنی به تیم ملی ایران بزرگ‌ترین افتخار زندگی مهاجم تیم ملی هنگ‌کنگ باشد. این گل زنگ خطری برای اسکوچیچ بود تا با آنالیز این گل پی به نقطه ضعف تیم ببرد.

توپ در خلأ سمت راست دفاع و عدم پوشش مناسب به راحتی سانتر شد و تنها بازیکن قد و قواره‌دار هنگ‌کنگی‌ها با یک ضربه سر توپ را روانه دروازه بیرانوند کرد و این دروازه‌بان لژیونر در حالی که غافلگیر شده بود توپ را ناقص دفع کرد و توپ روی خط دروازه به گلزن هنگ‌کنگ رسید تا راحت‎‌ترین کار ممکن را انجام دهد و دروازه تیم ملی ایران را باز کند. سوال اصلی اینجاست که با توجه به بی‌انگیزگی و نحوه بازی تیم‌های ملی، آیا تیم ملی، هنگ‌کنگ را دست کم نگرفته بود؟ یا کلا بازیکنان انرژی‌شان را برای بازی مقابل بحرین ذخیره کردند؟

یکی از پرسش‌ها در مورد عملکرد تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ این است که مهدی طارمی به عنوان بازیکنی که در پورتو فصل فوق‌العاده‌ای را پشت سرگذاشته است کجا بود و چه عملکردی داشت؟ چرا در طول زمانی که طارمی داخل زمین بود حرکت اثرگذار یا موقعیت خطرناکی از او ندیدیم؟ آیا مشکل از تغذیه کردن او بود یا اینکه طارمی انگیزه‌های لازم برای این دیدار را نداشت؟ به‌جز صحنه‌ای که اعتقاد داریم روی طارمی خطای پنالتی شد، دیگر کسی از او صحنه دومی به یاد دارد؟

سردار البته بهتر از مهدی طارمی جنگید و تلاش کرد اما او هم به عنوان بازیکنی باتجربه و خطرناک که در لیگ روسیه عملکرد خوبی داشته است، در این دیدار خودش نبود. نه شوت هدفداری نه ضربه سر خطرناکی و نه…. شاید دلیل این کمتر به چشم آمدن دفاع پرتعداد حریف بود که به سردار و طارمی اجازه نمی‌داد از فضای لازم برای بروز توانایی‌های‌شان استفاده کنند.

*** ترکیب تیم ملی مقابل بحرین؟
با اتفاقاتی که در بازی مقابل هنگ‌کنگ رخ داد، این احتمال وجود دارد که دراگان اسکوچیچ در بازی امشب مقابل بحرین، یکی دو تغییر در ترکیب تیمش ایجاد کند. علیرضا بیرانوند روی تنها توپی که روی دروازه‌اش آمد، گل خورد و اگر چه احتمالش کم است اما ممکن است امشب امیر عابدزاده جای او را بگیرد.

در خط دفاع با قطعیت بیشتری باید منتظر یک تغییر باشیم. گلی که از هنگ‌کنگ خوردیم باعث خواهد شد تا مرتضی پورعلی‌گنجی که در بازی قبل محروم بود، دوباره در ترکیب اصلی قرار بگیرد و شجاع خلیل‌زاده به نیمکت برگردد. در پست‌های دیگر و با وجود نمایش ضعیف بازیکنانی مثل سردار آزمون و مهدی طارمی، احتمال تغییر در ترکیب کم است و این زوج باتجربه مقابل بحرین هم از ابتدا به میدان خواهند رفت اما تعویض‌های تیم ملی بسته به نتیجه بازی ممکن است تعویض‌هایی متفاوت با بازی قبل باشد.

در این بازی احتمال بازی کردن مهدی قایدی به عنوان بازیکن جانشین زیاد است. او مقابل هنگ‌کنگ به میدان نرفت و شاید اسکوچیچ ترجیح داده تا از او در برابر بحرین رونمایی و این تیم را غافلگیر گند. ضمن اینکه کریم انصاری‌فرد، مهدی ترابی و کاوه رضایی می‌توانند گزینه‌های خوبی برای تعویض در این بازی باشند.

کدخبر: ۳۹۴۵۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر