کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۲۳۲
تاریخ خبر:

انفجارهای تروریستی؛ وحشت در شهر

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | شهریور و مهر ۱۳۶۱ مردم تهران شاهد تغییر فاز تروریستی سازمان مجاهدین بودند. در طول ۱۴ماه اعضای این سازمان یک رئیس‌جمهور، ‌نخست‌وزیر و رئیس دیوان‌عالی کشور و ده‌ها نماینده مجلس و وزیر را ترور کرده و شهید ساخته بودند. بیش از ۴۰۰ترور خیابانی علیه نیروهای عضو بسیج و سپاه انجام داده بودند، ‌بنی‌صدر را از کشور خارج ساخته بودند و سه عملیات انتحاری هم علیه سه امام جمعه متنفذ در تبریز و شیراز و یزد طراحی و اجرا کرده بودند.

به این‌ها اضافه کنید انفجار در میدان عشرت‌آباد تهران و چندین انفجار در قم و اصفهان و اهواز و چندین شهر دیگر. حجم عملیات این سازمان علیه حاکمیت باورنکردنی بود. هرچند کشف خانه تیمی‌ زعفرانیه در بهمن ۱۳۶۰ و سپس سه خانه تیمی ‌دیگر در اردیبهشت و مرداد ۶۱ توان سازماندهی مجاهدین را کاهش داده بود. در شهریور و مهرماه ۶۱ تاکتیک وحشت‌آفرینی مجاهدین تشدید شد.

در طی حدود ۳۰روز سه انفجار مرگبار در خیابان خیام، ‌ترمینال خزانه و ضلع شرقی میدان توپخانه شهروندان تهرانی را در وحشت فرو برد. آنها که شب‌ها با دلهره بمباران‌های هوایی عراق سر می‌کردند، در طول روز هم باید خطر انفجار بمب در مناطق شلوغ شهری را تحمل می‌کردند. ساعت ۱۹ و ۳۰دقیقه روز ۱۵شهریور، در یکی از پرترددترین ساعات رفت‌وآمد، بمبی در خیابان خیام منفجر شد که تلفات سنگینی داشت و برخی آمارها از جان باختن بیش از ۲۰نفر حکایت دارند.

دوهفته بعد بمبی در ترمینال خزانه منفجر شد اما مهم‌ترین و شنیع‌ترین حادثه در روز نهم مهرماه ۱۳۶۱ شکل گرفت. بمب بسیار قدرتمندی که جان ۶۴شهروند عادی را گرفت و بیش از ۳۰۰مجروح برجای گذاشت. بمبی که در کنار مسافرخانه زیبا و در مجاورت ساختمان مخابرات منفجر شد. دوهفته بعد آیت‌الله اشرفی اصفهانی، امام جمعه کرمانشاه نیز در یک عملیات انتحاری شهید شد و چهارمین(و به روایتی پنجمین) شهید محراب لقب گرفت. و این‌ها دیگر آخرین تنش‌های تروریستی بزرگ در ایران بودند.

هرچند در سال‌های ۶۲ و ۶۳ هم نشانه‌هایی از عملیات تروریستی این سازمان به چشم می‌خورد. در بهمن همین سال ۱۳۶۱ مسعود رجوی دیداری چهارساعته با طارق عزیز برگزار کرد تا مقدمات انتقال اعضای این سازمان از اروپا به عراق را مهیا کند. این حضور در نهایت به لشگرکشی عملیات فروغ جاویدان در مرداد ۱۳۶۷ انجامید. سازمان مجاهدین خلق که در دهه چهل و از میان جوانان مذهبی وابسته به نهضت آزادی شکل گرفته بود، در سال‌های دهه شصت به یک ماشین وحشت‌آفرینی غیرقابل توقف تبدیل شده بود…

کدخبر: ۳۴۷۲۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر