کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۳۴۰
تاریخ خبر:

اعضای کابینه دولت دوازدهم ‌به چه کارهایی مشغول هستند؟

روزنامه هفت صبح | محمدجواد ظریف اخیرا فیلمی از دفتر کار خود در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران منتشر کرده که بازتاب قابل توجهی در فضای مجازی داشته. در این ویدئوی کوتاه وزیر امور خارجه سابق ایران از منظره دلباز اتاقش می‌گوید و اینکه حالا آرامش بیشتری دارد. او از مدت‌ها پیش پافشاری می‌کرد که مقصد بعدی‌اش بعد از اتمام دوران وزارت، دانشگاه است. به این ترتیب باید بگوییم ظریف دعوت ضمنی حسین امیرعبداللهیان در روز تودیع را برای ادامه همکاری با دستگاه دیپلماسی کشور هم رد کرده است.

از سرنوشت مابقی وزرای دولت روحانی چه می‌دانیم؟ حالا که به جز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم با آرای نسبتا بالا استقرار پیدا کردند، مدیران ارشد دولت روحانی کجا رفتند؟ شواهد امر نشان می‌دهد چند تن از اعضای کابینه روحانی در دولت رئیسی هم ابقا شدند.

بعضی دیگر در گوشه و کنار به مسئولیت‌های کارشناسی مشغول شدند و چهره‌هایی مثل ابتکار و جنیدی و کلانتری به‌رغم اینکه هنوز جانشین ندارند از ورود به کابینه منع شدند. از سرنوشت بعضی دیگر هم هنوز خبری نیست. اگر در روزهای آینده در مورد آن‌ها هم خبر تازه‌ای کسب کردیم این گزارش را به‌روزرسانی می‌کنیم.

محمد اسلامی
از مدتی پیش شنیده می‌شد یکی از وزرای روحانی که در دولت جدید هم به کار خود ادامه می‌دهد محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی است. ابتدا تصور این بود که او در همان مسئولیت قبلی خود، در بلوار آفریقا باقی می‌ماند اما اینطور نشد. رستم قاسمی به وزارت راه رفت و محمد اسلامی با حکم ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب شد.

تصمیم هوشمندانه‌ای بود چون مشخص نبود در صورت معرفی اسلامی به عنوان یکی از وزرا، مجلس این دوره به او رای اعتماد بدهد. اگرچه از یک منظر دیگر انتصاب اسلامی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی مایه شگفتی شده. چون او فارغ‌التحصیل مهندسی راه و ساختمان است. در کارنامه مدیریت او هم تجربه مشترکی با این سازمان نمی‌بینیم. او از آبان ۱۳۹۷ به عنوان وزیر راه‌ و شهرسازی جایگزین عباس آخوندی شد. قبل از آن هم به مدت یک‌سال استاندار مازندران بود.

محمد اسلامی ۶۵ ساله و متولد اصفهان است. در فضای سیاسی ایران او بیشتر به عنوان یک مدیر اجرایی شناخته می‌شود و بنابراین اصولگرایان هم به انتصاب او در دولت سیزدهم خیلی حساسیت نشان ندادند. هرچند شاید برای بعضی فعالان سیاسی اصولگرا این سوال پابرجا باشد که چرا رئیسی از چهره‌های هسته‌ای جناح متبوع خود مثل فریدون عباسی برای این مسئولیت استفاده نکرده است؟

سورنا ستاری
چند هفته پیش که بحث چینش کابینه دولت رئیسی داغ بود بعضی اصولگرایان از جمله مجتبی توانگر نماینده مجلس پیشنهاد کردند که رئیسی از نخبه‌های جناح رقیب هم بهتر است استفاده کند. او به طور مشخص از اسلامی و ستاری و اردکانیان و بی‌طرف نام برده بود. همان زمان رضا اردکانیان وزیر سابق نیرو در واکنش به این موضوع گفت که قصد دارد فعالیت‌هایش را با تدریس در دانشگاه ادامه بدهد.

محمد اسلامی که به عنوان رئیس جدید سازمان انر‌‌ژی اتمی منصوب شد. در مورد سورنا ستاری هم خبر موثق این است که به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به کار خود ادامه می‌دهد. این شایعه هم از مدت‌ها پیش مطرح بود و حضور ستاری در جلسه اعضای هیات دولت با رهبری نشانه‌ای از ماندگاری او در دولت جدید تفسیر شد. سورنا ستاری رئیس ۴۹ساله بنیاد ملی نخبگان از آغاز دولت یازدهم به طور پیوسته معاون رئیس‌جمهور است.

در سال ۱۳۸۴ هم برای مدت کوتاهی رئیس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بود که استعفا داد. او اگرچه بیشتر به عنوان یک چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان شناخته می‌شود اما خیلی اهل موضع‌گیری در مسائل سیاسی نیست و به بعضی زعمای جناح اصولگرا هم نزدیک است. پارسال از سورنا ستاری به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری اسم برده می‌شد که در نهایت در انتخابات اصلا ثبت‌نام نکرد.

محمدجواد ظریف
در مورد محمد جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه نوشتیم که این روزها تصمیم گرفته فعالیت‌هایش را با تدریس در دانشگاه تهران ادامه بدهد. او خودش مدرک دکترای حقوق و روابط بین‌الملل از دانشگاه دنور آمریکا دارد. ظریف در حال حاضر ۶۲ ساله است و قبل از دوره وزارت سابقه فعالیت در دانشگاه آزاد اسلامی را هم داشت.

رضا رحمانی
یکی دیگر از مدیران ارشد دولت روحانی که شانس همکاری با دولت جدید را هم دارد رضا رحمانی است. او از سال ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ وزیر صمت دولت دوازدهم بود و قبل از آن هم در یک بازه زمانی دوساله به عنوان قائم مقام وزیر صمت در دوران محمدرضا نعمت‌زاده کار می‌کرد. حالا شنیده شده که او ممکن است به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد منصوب شود. رحمانی اگرچه به عنوان یکی از مدیران ارشد دولت روحانی با او همکاری کرد اما در نهایت در اردیبهشت ۹۹ بعد از موج گرانی خودرو عزل شد.

این موضوع باعث دلخوری او هم شد و در این زمینه نامه‌ای خطاب به روحانی نوشت. پیش از آن هم البته بعضی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت پیش یادآوری می‌کردند که رحمانی به لحاظ سیاسی یک چهره اصولگرا محسوب می‌شود. او سه دوره با فهرست ائتلاف اصولگرایان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی شده بود. هرچند یکی از مشاوران او تاکید داشت که رحمانی در ستاد انتخاباتی روحانی و آیت‌الله هاشمی هم کار کرده و چهره فراجناحی است. رضا رحمانی متولد ۱۳۴۵ در تبریز است.

محمد‌جواد آذری‌جهرمی
وزیر ارتباطات دولت روحانی از همان روزی که به طور رسمی جای خود را به عیسی زارع‌پور داد اعلام کرد که من کارمند وزارت ارتباطات هستم و از روز شنبه به عنوان کارمند در محل کار خود حاضر می‌شوم. حالا تصاویری هم از او منتشر شده و خودش در اینستاگرام توضیح داده که به عنوان کارشناس در معاونت برنامه‌ریزی شرکت ارتباطات زیرساخت مشغول کار است.

آذری جهرمی از سال ۱۳۹۶ و با شروع فعالیت دولت دوم روحانی به عنوان اولین وزیر دهه شصتی ایران کار خود را آغاز کرد و در مقطعی شایعه کاندیداتوری او برای ریاست‌جمهوری مطرح بود که بعد اصلا برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور نرفت. ضمن اینکه با طبق آیین نامه پرحاشیه شورای نگهبان که اردیبهشت امسال ابلاغ شد حداقل سن برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری ۴۰ سال تمام ذکر شده بود و آذری‌جهرمی به خاطر چند ماه امکان کاندیداتوری را هم نداشت. او متولد شهریور ۱۳۶۰ در جهرم است.

سعید اوحدی
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از جمله چهره‌هایی بود که بدون دریافت حکم جدیدی از رئیسی در جلسه دیدار با رهبری حاضر شد. بنابراین گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد ابقای او در این مسئولیت به گوش می‌رسد. در عین حال البته شایعاتی در مورد منصوب شدن امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به عنوان رئیس بنیاد شهید هم مطرح شده که دو روز پیش خود او این اخبار را رد کرد.

اوحدی از خرداد ماه ۱۳۹۹ به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید جایگزین مرحوم حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی شد. او پیش‌تر به مدت یک‌سال معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش و به مدت شش سال رئیس سازمان حج و زیارت در دولت احمدی‌نژاد و بعد روحانی بود. به نظر می‌رسد بعضی از اصولگرایان هم حامی اوحدی هستند و می‌گویند بعد از آمدن او بنیاد شهید روی ریل افتاده و نباید او را کنار گذاشت.

کدخبر: ۴۱۱۳۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر