کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۷۷۹
تاریخ خبر:

اعضای خانواده شجریان را بیشتر بشناسید

روزنامه هفت صبح | دیروز استاد محمدرضا شجریان در کنار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی به خاک سپرده شد و با وجود ممنوعیت حضور علاقه‌مندان برای خاکسپاری، عده زیادی از اهالی توس و شهرهای اطراف خودشان را رساندند و با فاصله شاهد مراسمی بودند که نزدیکان و آشنایان خانواده شجریان در آن شرکت کردند. تصاویر مراسم به‌سرعت به خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی رسید و میلیون‌ها نفر هم از راه دور با دیدن فیلم‌ها و عکس‌های مراسم، عزاداری کردند.

چشم خیلی‌ها هم به دنبال اعضای خانواده شجریان بود که طی تمام سال‌های گذشته آنقدر بی‌حاشیه بوده‌اند که کمتر کسی آنها را به درستی می‌شناسد و اغلب فقط همایون، پسر بزرگ استاد را به‌جا می‌آورند، درحالی‌که استاد شجریان پدر ۵ فرزند بود و با بزرگان دیگری در عرصه موسیقی هم پیوند خانوادگی داشت.

*** خانواده پدری
نقل است که پدر محمدرضا شجریان؛ یعنی حاج مهدی صدای خوبی داشت و قاری قرآن بود، به همین دلیل هم پسرش، محمدرضا را در همین مسیر هدایت کرد، اگرچه ابتدا تا سال‌ها زیر بار خوانندگی او نرفت تا جایی که محمدرضا سال‌ها با اسم مستعار سیاوش بیدگانی در رادیو برنامه اجرا می‌کرد. سیامک و علیرضا، برادران محمدرضا هم تا اندازه‌ای راه برادرشان را رفتند، اما به اندازه او در این مسیر ندرخشیدند.

علیرضا دو سال پیش گفته بود که می‌خواهد کارگاه تخصصی آواز به شیوه‌ استاد محمدرضا شجریان برگزار کند که سرفصل‌هایش تدریس برخی آثار تکنیکی استاد است. از علیرضا تصویری هم وجود دارد که او را ایستاده روی سکوی دوم قهرمانی پرش سه‌گام نشان می‌دهد، خیلی‌ها بارها او را در این تصویر با شجریان بزرگ اشتباه گرفته‌اند. سیامک شجریان هم سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کند و مدت‌هاست خبر چندانی از او نمی‌شنویم.

آنها یک خواهر هم دارند که به‌جز یک تصویر قدیمی خانوادگی، عکسی از او در دسترس نیست، اما یک یادگاری از مراسم عروسی او به‌جا مانده؛ محمدرضا شجریان تصنیف سخن عشق را اولین‌بار به صورت خصوصی در مراسم عروسی خواهرش در فروردین‌ماه سال ۶۵ در مشهد خوانده است.احمدعلی شجریان، برادر دیگر شجریان‌ها، چهره‌پرداز یا همان گریمور است و در مشهد زندگی می‌کند. او در اینستاگرام حضور فعالی دارد و دوره‌های آموزش چهره‌پردازی برگزار می‌کند.

*** فرخنده گل‌افشان
محمدرضا سال ۱۳۴۰ و در ۲۱ سالگی با فرخنده گل‌افشان ازدواج کرد؛ زنی که از او دو سال بزرگ‌تر؛ یعنی متولد ۱۳۱۷ بود. خانم گل‌افشان هم مثل خود شجریان معلم دبستان بود و هر دوی آنها در شهر قوچان تدریس می‌کردند که در همین شهر هم پای سفره عقد نشستند.

در سال‌های اول زندگی شجریان آواز می‌خواند و ساز می‌ساخت و به باغبانی علاقه داشت و خانم گل‌افشان، مشغول دبیری و گلسازی بود تا اینکه کم‌کم بچه‌ها به زندگی آنها اضافه شدند و به گفته خود فرخنده‌خانم، دیگر مجالی برای پرداختن به کاری غیر از بزرگ کردن بچه‌ها باقی نماند. آنها در سال ۷۱ بعد از ۳۰ سال زندگی مشترک جدا شدند، اما آنطور که از حرف‌هایشان می‌شود فهمید، همیشه رفتاری همراه با احترام با هم داشتند. خانم گل‌افشان یکی از حاضران در مراسم تشییع پیکر استاد شجریان بود و چهره غمگین و گریان او در قاب خیلی از عکاس‌های مراسم جا گرفت.

*** راحله (فرزانه) شجریان
راحله که نام دیگرش فرزانه بوده، دو سال بعد از ازدواج محمدرضا شجریان و فرخنده گل‌افشان به دنیا آمد. از او اطلاعات زیادی در دست نیست و فقط یکی، دو عکس از زمان نوزادی و کودکی‌اش در کنار شجریان پدر در دسترس عموم قرار دارد. عکاسان او را در مراسم خاکسپاری پدر هم ندیدند، بعضی‌ها می‌گویند او در ایران زندگی نمی‌کند.

*** افسانه شجریان
دختر دوم محمدرضا شجریان، بیشتر از خواهر بزرگش دیده شده است. او که متولد سال ۱۳۴۴ است، همسر پرویز مشکاتیان، نوازنده برجسته سازهای ایرانی بود و از او یک دختر و پسر به نام‌های آوا و آیین دارد. آنها در سال ۱۳۷۰ از هم جدا شدند و مشکاتیان در سال ۱۳۸۸ از دنیا رفت. افسانه در مدت بستری پدرش در بیمارستان جم اغلب همراه او بود و چندباری هم برای مردمی که در برابر بیمارستان ایستاده بودند درباره حال پدر توضیح داد. هر دو فرزند او در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند.

*** مژگان شجریان
سومین دختر محمدرضا شجریان از دو خواهر دیگرش شناخته‌شده‌تر است و حتی چندین‌بار در کنار پدر روی سن کنسرت‌ها به عنوان نوازنده حضور داشته. مژگان شجریان، متولد ۱۳۴۸ و فارغ‌التحصیل کارشناسی نقاشی و کارشناسی‌ارشد ارتباط تصویری (گرافیک) از دانشگاه آزاد است. او از دانشگاه هنر هم مدرک کارشناسی موسیقی دارد.

مژگان شجریان در گروه شهناز به همراه پدرش فعالیت داشت، اما اولین آلبوم مستقلش را در فروردین ۱۳۹۸ با نام ارغوان منتشر کرد. آهنگسازی این آلبوم را سورنا صفاتی برعهده داشت. در این آلبوم از اشعار شاعرانی چون هوشنگ ابتهاج، شفیعی‌کدکنی و حافظ استفاده شده‌ است. مژگان شجریان سه‌تار را از محمدرضا لطفی و حسین علیزاده و ردیف‌نوازی را از پرویز مشکاتیان و مهربانو توفیق آموخته است.

*** همایون شجریان
پسر بزرگ شجریان و تنها پسر او از ازدواج اولش را به احتمال زیاد می‌شناسید. او متولد ۱۳۵۴ است و از همان سال‌های اول زندگی شروع به یادگیری موسیقی کرده تا جایی که بارها همراه پدرش و بعدتر به تنهایی کنسرت برگزار کرده و چندین آلبوم مستقل هم دارد.

او در سال‌های اخیر با پروژه‌های سینمایی مشهوری هم همکاری کرده و چندین حاشیه هم داشته است؛ مثلا حضور همایون شجریان به همراه علیرضا قربانی در مرکز تجاری ایران‌مال سروصدا کرد، منتقدان به شبهه‌‌های مالی پروژه ایران‌مال اشاره کرده و از او توضیح می‌خواستند، آخر هم موفق شدند او را وادار به صدور بیانیه کنند.

زندگی شخصی همایون هم چندین‌بار دستخوش انواع حاشیه‌ها و شایعه‌ها شده است. او هم مثل پدرش خیلی زود و در ۲۰ سالگی با گیتی خوانساری، خواهر همسر دوم پدرش ازدواج کرد و در سال ۱۳۸۶ صاحب دختری به نام یاسمین شد. چندسال بعد خبر جدایی او از همسرش شنیده شد. بعدتر چندباری هم شایعاتی از ازدواج او با چهره‌های سینمایی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد.

*** کتایون خوانساری
همسر دوم محمدرضا شجریان، در سال ۱۳۷۱ با او در مهمانی بزرگداشت نصرت‌الله کریمی آشنا شد، وقتی تازه از فرانسه به ایران برگشته و بود و ۲۶ سال داشت. این آشنایی به‌سرعت به ازدواج انجامید و آنها صاحب پسری به نام رایان شدند که چهار سال بعد از ازدواجشان در ونکوور کانادا به دنیا آمد. کتایون خوانساری قبل از آشنایی با شجریان بزرگ از دانشگاه سوربن فرانسه مدرک ادبیات فرانسه گرفته بود و مشغول نقاشی و گالری‌داری بود. او در ۱۹ سالگی با مردی ایتالیایی ازدواج کرده و از او یک دختر به نام استفانی دارد که در فرانسه با پدرش زندگی می‌کند.

*** رایان شجریان
تنها پسر محمدرضا شجریان از ازدواج دومش، ۲۳ سال دارد و گفته می‌شود که در کانادا زندگی می‌کند. او اولین‌بار وقتی همراه پدرش به استادیوم رفت که بازی پرسپولیس را ببیند، به رسانه‌ها راه پیدا کرد و بعدتر در کش‌‌وقوس بیماری استاد شجریان خبرهای بیشتری از او شنیده شد؛ مثل اینکه وقتی پدرش موهایش را به‌خاطر شیمی‌درمانی از دست داد، برای همدردی با او موهایش را زد.

او مشغول کارهای گرافیکی است و افراد نزدیک به خانواده شجریان می‌گویند مانند پدر، برادر و خواهرش مژگان صدای خوبی دارد و احتمال ورودش به دنیای موسیقی زیاد است. رایان بعد از به خاک سپردن پدرش گفت: «راهی جز عذرخواهی کردن از عزیزانی که پشت درها ماندند و به علت کرونا و دیگر مسائل نشد که در مراسم تشییع حضور پیدا کنند، نمی‌ماند. ما شرمنده مردم شدیم. همین که همراه ما بودند برای ما آرامشی بود.»

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۳۷۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر