کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۸۸۴
تاریخ خبر:

اعداد عجیب درباره حضور ویروس کرونا در ایران

خیلی از ایرانی‌ها با مرور آمارهای روزانه کرونا طی روزهای گذشته با خودشان گفته‌اند ویروس با ما شوخی‌اش گرفته؟ این سوال چندان هم بیجا نیست چون اتفاق عجیبی در حال افتادن است؛ اینکه طی چند روز گذشته تعداد مبتلاها در ایران رو به افزایش رفته اما همزمان تعداد فوتی‌ها روند نزولی‌اش را حفظ کرده است.

* دیروز برای اولین بار طی نزدیک به یک ماه گذشته تعداد مبتلاها به ویروس کرونا در ایران از مرز ۲هزار نفر گذشت و آمار ۲۱۰۲ را ثبت کرد. از آغاز اعلام رسمی ورود کرونا به ایران تا امروز، فقط دو روز دیگر آمار مبتلاها در کشور به بیشتر از دوهزار نفر رسیده بود یعنی ۱۸ و ۱۹ فروردین.

* نکته‌ای که توجه خیلی‌ها را جلب کرده این است که تعداد فوتی‌ها هنوز نسبت به روزهای قبلی که تعداد مبتلاها بیشتر از دو هزار نفر بود بسیار کمتر است. در روز ۱۸فروردین که ۲۲۷۴ نفر ابتلای جدید به کرونا در ایران ثبت شد ۱۳۶ نفر جان خود را از دست دادند.

در روز ۱۹ فروردین هم با ۲۰۸۹ نفر مبتلای جدید، ۱۳۳ نفر هم فوتی ثبت شد اما دیروز در حالی که تعداد مبتلاها عدد ۲۱۰۰ را رد کرد، تعداد فوتی‌ها ۴۸ نفر اعلام شد که نشان از نزولی بودن روند فوت مبتلاها داشت.

* جالب‌تر اینکه دیروز برای اولین بار از زمان شیوع ویروس کرونا در اروپا و آمریکا، تعداد مبتلاها در ایران بیشتر از تعداد آن در کشورهایی مانند اسپانیا و آمریکا بود. مثلا اسپانیا در مورد تعداد مبتلاهای جدید عدد ۱۷۲۱ نفر را ثبت کرد و آمریکا هم اعلام کرد۲۰۲۷ مورد جدید ابتلا داشته است. البته کماکان تعداد فوتی‌های آن‌ها بیشتر از ماست.

دیروز در اسپانیا ۱۳۸ نفر و در آمریکا ۵۶ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جانشان را از دست دادند. تفاوت ما با آن‌ها در این است که آن‌ها هم در تعداد مبتلا سیر نزولی نشان می‌دهند هم در تعداد فوتی‌ها و بین این دو تناسب برقرار است، دقیقا اتفاقی که اینجا نیفتاده و آمارهای مربوط به ابتلا و فوتی‌ها مسیر خودشان را طی می‌کنند.

* بعضی‌ها دلیل افزایش آمار ابتلا به کرونا را در ایران غربالگری دقیق‌تر و انجام تست‌های بیشتر اعلام می‌کنند. وزیر بهداشت در این مورد گفته:«به دلیل افزایش بیماریابی، از این به بعد، آمار مبتلایان به کرونا و نتایج آزمایش‌‌های غربالگری افزایش می‌‌یابد.»

چند روز پیش هم استاندار خوزستان اعلام کرد که یکی از دلایل بالا رفتن ناگهانی آمار ابتلا به بیماری در خوزستان انجام سختگیرانه‌تر آزمایش‌هاست و حالا از اطرافیان بیمار در محل کار و خانواده تست گرفته می‌شود. همین موضوع تعداد ثبت شده مبتلاها را بالا می‌برد اما اغلب آن‌ها نیاز به بستری پیدا نکرده و به خانه فرستاده می‌شوند تا خودشان را قرنطینه کنند.

* عده دیگری اعتقاد دارند دلیل افزایش آمار ابتلا، ورود بعضی از شهرها و استان‌ها به شرایط قرمز است. آن‌ها همزمانی افزایش تعداد مبتلاها را در استان‌هایی مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان و… با بالارفتن آمار کلی ابتلا، دلیل این گمانه‌زنی اعلام می‌کنند و می‌گویند بحرانی شدن شرایط در این استان‌ها آمار کلی مبتلا را بالا برده است. همین چند روز پیش استاندار خوزستان اعلام کرده بود که تعداد مبتلاها در این استان سه برابر شده است و احتمال دارد تشدید محدودیت‌ها در این استان هفته آینده هم ادامه داشته باشد.

کدخبر: ۳۲۷۸۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر