کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۰۸۹۱
تاریخ خبر:

اطلاعاتی جالب توجه از بازار ‌‌سیگار در آمریکا

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | اگرچه دخانیات را عامل بیماری‌های متنوع و جدی و نیز مرگی خاموش و آهسته می‌خوانند اما باید اعتراف کنیم این مسیر منتهی به سرگشتگی و مرگ بسیار محبوب است و رهگذر فراوان دارد. بر اساس گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، سیگار پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین نوع دخانیات در این کشور است. حالا چند سالی است که قلیان فاصله خود را با سیگار کمتر از پیش کرده و جای خود را در جامعه آمریکا و به ویژه در میان نسل جوانان باز کرده و به مقام دوم رسیده است. سیگارهای الکترونیکی، سیگارهای دست‌پیچ و پیپ هم در رده‌های بعدی قرار دارند.

به زبان آمار
در قانون آمریکا استعمال دخانیات نیز مانند مصرف مشروبات الکلی شامل حد نصاب سنی می‌شود و تنها افراد بالای ۲۱ سال حق خرید و استعمال انواع محصولات دخانیات را دارند. البته برای افراد بالای ۱۸ سال در برخی ایالت‌ها منعی برای مصرف سیگار و قلیان وجود ندارد. حدود ۱۹۷ میلیون نفر از جمعیت ۳۳۳ میلیون نفری آمریکا بالای ۲۱ سال و ۲۵۸ میلیون نفر نیز بالای ۱۸ سال سن دارند. بر اساس آمار منتشر شده در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در حال حاضر از هر ۱۰۰ نفر آمریکایی بالای ۱۸ سال، ۱۳ نفر به سیگار اعتیاد دارند. به عبارت دیگر بیش از ۳۱ میلیون آمریکایی در حال حاضر سیگاری هستند.

سیگار به زبان آمار
همانطور که پیش‌تر گفته شد سیگار محبوب‌ترین محصول دخانی در آمریکاست. بر اساس آمار رسمی تعداد افرادی که روزانه بین يك تا ۱۰ نخ سیگار می‌کشند ۱۵.۳ میلیون نفر است. همچنین روزانه ۱۰.۸ میلیون نفر بین ۱۰ تا ۲۰ نخ سیگار می‌کشند و ۵.۳ میلیون نفر نیز روزانه بیش از ۲۰ نخ سیگار دود می‌کنند. البته در این بین سیگاری‌هایی وجود دارند که در این آمار لحاظ نشده‌اند و به سیگاری‌های پاره وقت مشهورند. سیگاری‌های پاره وقت افرادی هستند که حداکثر در هر ۲ روز یک نخ سیگار می‌کشند.

حد کمینه مصرف این نوع از سیگاری‌ها شامل افرادی می‌شوند که در هر هفته یک نخ سیگار می‌کشند. جمعیت سیگاری‌های پاره وقت چیزی در حدود ۷.۵ میلیون نفر است. به طور کلی هر آمریکایی سیگاری به طور متوسط ۱۴ نخ سیگار در روز می‌کشد که اگر این آمار را با آمار سال ۲۰۰۵ مقایسه کنیم در می‌یابیم که میانگین سرانه مصرف سیگار آمریکایی‌ها در هر روز ۳ نخ کاهش داشته است و اگر این مقدار را در جمعیت ۳۸ میلیونی کل ضرب کنیم به کاهش ۱۱۴ میلیون نخ در هر روز می‌رسیم که رقم قابل توجهی است.

مارلبرو در صدر
بر اساس آخرین پیمایش کامل بازار دخانیات توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفته، مارلبرو تولیدکننده بی‌رقیب بازار دخانیات آمریکاست. این شرکت با در دست داشتن ۴۰ درصد از بازار فروش، رتبه اول را در اختیار دارد. نیوپورت با ۱۴ درصد، کمل با ۸ درصد، پال‌مال با ۷ درصد و موریک با ۲ درصد در رتبه‌های بعدی این طبقه‌بندی قرار دارند. جالب است بدانید در زمینه حجم تبلیغات این شرکت‌ها برای محصولاتشان نیز فهرست به همین ترتیب است و مارلبرو سنگین‌ترین حضور تبلیغاتی را نسبت به دیگر رقبایش دارد.

این در حالی است که بر اساس قانونی که ۴۴ سال پیش در کنگره مصوب شد، هیچ محصول دخانی حق تبلیغ در رادیو و تلویزیون را ندارد. با این اوصاف مارلبرو در سال ۲۰۲۱ توانست بیش از ۱۱۱ میلیارد بسته سیگار در آمریکا به فروش برساند و با توجه به اینکه ۳۲ درصد از قیمت فروش هر بسته سیگار مارلبرو سهم فروشگاه و فروشنده است، این شرکت با ثبت ۵۹ میلیارد دلار فروش در سال ۲۰۲۱ توانست به عنوان دومین کارخانه سودآور آمریکا که کالای مصرفی تولید می‌کند لقب بگیرد. در میان محصولات تولید شده در این شرکت، مارلبرو لایت با ثبت ۱۹ درصد از کل فروش محصولات این شرکت، محبوب‌ترین سیگار مارلبرو نام گرفته است. قیمت متوسط این محصول در آمریکا برای هر بسته ۹.۶ دلار است.

‌دود کردن پول
قیمت هر بسته سیگار در آمریکا طی دو دهه گذشته افزایش محسوسی داشته است اما آمار نشان می‌دهد با توجه به کاهش سرانه مصرف سیگار در آمریکا طی سال‌های اخیر، میزان فروش سالانه این محصول در کشور تغییر بسزایی نکرده است. کل فروش این محصول در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۰۷ میلیارد دلار در سال بوده که با افزایش دو میلیارد دلاری به ۲۰۹ میلیارد دلار در سال رسیده است.

متوسط هر بسته سیگار در کل کشور آمریکا ۷.۹ دلار است. البته متوسط هر بسته سیگار در ایالت میزوری با ۶.۱۱ دلار کمترین و ایالت نیویورک با ۱۱.۹۶ دلار بیشترین قیمت را در میان ایالت‌های ۵۰ گانه آمریکا به نام خود ثبت کرده‌اند. دولت آمریکا به طور متوسط روی هر بسته سیگار ۱.۱ دلار مالیات دریافت می‌کند. به این ترتیب میزان درآمد سالانه دولت آمریکا از مالیات بر فروش سیگار چیزی حدود ۱۹ میلیارد دلار است.

‌قلیان
قلیان توسط هندی‌ها و خاورمیانه‌ای‌ها در دهه ۶۰ میلادی وارد آمریکا شد اما در آن سال‌ها نتوانست چندان که امروزه محبوب شده است توجه شهروندان، به ویژه جوانان آمریکایی را به خود جلب کند. رفته رفته با جایگزینی قلیان‌های طعم‌دار و میوه‌ای به جای تنباکوی سنتی، مشتری این محصول دخانی نیز در آمریکا بیش از پیش شد و توانست جای خود را در میان جوانان باز کند. با توجه به آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا در سال ۲۰۰۵ تنها ۵ درصد از مخاطبان محصولات دخانی در آمریکا قلیان می‌کشیدند.

این آمار در سال ۲۰۱۷، ۲ برابر شد و به ۱۰ درصد رسید. آمار جدیدی از میزان افزایش اقبال عمومی به این محصول دخانی در دسترس نیست اما میزان نگرانی والدین آمریکایی نسبت به اعتیاد فرزندانشان به قلیان افزایش محسوسی پیدا کرده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا طی یک مقاله نسبت به هم ارز شدن کشیدن قلیان با تفریح، معاشرت گروهی و خوش‌گذرانی در این کشور به مسئولان امر هشدار جدی داده است. بر اساس آمار پلیس آمریکا حدود ۶۴۰ هزار دانش‌آموز دبیرستانی با جعل سن خود روزانه قلیان مصرف می‌کنند. امروز قیمت متوسط هر قلیان در کافه‌ها و رستوران‌های آمریکا ۳۷ دلار است.

کدخبر: ۴۸۰۸۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر