کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۹۹۶
تاریخ خبر:

اشتباهی ‌که بایدن تکرارش نکرد

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | عرصه سیاست مدرن آمریکا به جز اتفاقاتی کم فروغ و زودگذر که البته اتفاقاتی قابل اغماض و چشم‌پوشی هستند، عرصه‌ای کاملا دو قطبی است. دو قطبی دموکرات و جمهوری‌خواه حتی در پراکندگی جمعیت و تقسیم‌بندی ایالت‌ها نیز تاثیر گذاشته است و برای مثال امروز با قطعیت می‌توان گفت که نیویورک ایالتی دموکرات و تگزاس ایالتی جمهوری‌خواه است.

در ایالت‌های جمهوری‌خواه آمریکا، بالاخص پس از واقعه تروریستی ۱۱ سپتامبر رفتاری موسوم به اسلام هراسی یا مسلمان هراسی بسیار مرسوم است. امروز بسیاری از سردمداران اسلام هراسی در راس امور هستند و می‌توان آن‌ها را در میان تیم مشاوران ارشد دونالد ترامپ، وزیران و مدیران رده بالا و عالی‌رتبه دولتی رصد کرد.

با توجه به موضع‌گیری‌ها در دو قطبی سیاسی آمریکا می‌توان حدس زد که برخلاف جمهوری‌خواهان، رابطه مسالمت‌آمیز مبتنی بر احترام متقابل بین دموکرات‌ها و مسلمانان برقرار است و حتی قهرمان امروز دموکرات‌ها یعنی باراک اوباما هم اصالتی مسلمان داشته است.جامعه مسلمان آمریکا هرچند اقلیتی کم جمعیت به شمار می‌روند اما رفتار و موضع‌گیری سیاستمداران در قبال این اقلیت برای افراد بسیاری به ویژه جوانان منتسب به بال چپ حزب دموکرات بسیار حائز اهمیت است.

باراک اوباما در انتخابات ۲۰۱۶ به هیلاری کلینتون توصیه کرد که با جمعیت مسلمانان آمریکا دیدار و آن‌ها را به حمایت از خود ترغیب کند اما هیلاری کلینتون که مقهور و مغرور اختلاف آرای خود با ترامپ در نظرسنجی‌ها شده بود توصیه اوباما را جدی نگرفت. به طور قطع یکی از ضرباتی که کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ خورد از دست دادن حمایت مسلمانان و حمایت جوانان جنبش برنی سندرز بود که رابطه بسیار حسنه‌ای با جمعیت مسلمانان آمریکا دارند.

در روزهای رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها، آیت‌الله حسن القزوینی از چهره‌های پر نفوذ شیعه در آمریکا با برگزاری یک گردهمایی پر جمعیت اعلام کرد که برای احترام به ادیان مختلف و نیز احقاق حقوق پیروان ادیان مختلف، او و مسلمانان آمریکا دست در دست برنی سندرز خواهند گذاشت و در انتخابات از او حمایت خواهند کرد.

چند روز پیش هم جان لویس، فعال نامدار و پرافتخار حقوق مدنی و یکی از قهرمانان آزادی‌خواه و عدالت‌خواه آمریکا که تصویرش در کنار مارتین لوترکینگ می‌درخشد در ۸۰ سالگی چشم از جهان فرو بست. لویس که از مخالفان ترامپ بود برای اعتراض خود به منع صدور روادید برای چند کشور مسلمان از جمله ایران و حمایت از پیروان ادیان مختلف به ویژه اسلام در آمریکا، یک تنه تحصن کرد و در فرودگاه واشنگتن بست نشست.

دو روز پیش بایدن با حسن انتخاب مناسبت و درست چند روز پس از فوت لویس در حالی دیدار بزرگ خود با جمعیت مسلمان آمریکا را برگزار کرد که آن‌ها پس از حمایت سندرز از بایدن اعلام کردند که به بایدن رای خواهند داد. بایدن در ابتدای سخنرانی‌ خود با یادی از جان لویس اعلام کرد که پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا، منع صدور روادید برای مسلمانان ایران و چند کشور دیگر را لغو خواهد کرد.

در ادامه او با تقدیر از نقش مسلمانان در تاریخ آمریکا گفت بسیار لازم و حیاتی است که دانش آموزان در مدارس آمریکا با دین اسلام که یکی از دین‌های مرجع دنیاست و نیز اهمیت سیاسی مسلمانان در جهان آشنا شوند. بایدن سخنان خود را با این وعده به پایان رساند که افراد منتسب به اسلام‌هراسی در دولت او جایی ندارند و احترام به مسلمانان که در دوره ترامپ از دست رفته است را به این اقلیت مهم در آمریکا باز خواهد گرداند.

کدخبر: ۳۴۰۹۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر