کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۰۷۴
تاریخ خبر:

اسکوبار ایرانی اعدام شد

روزنامه هفت صبح | عیسی ز یا عیسی زمین کوفته، معروف به «تمساح خلیج‌فارس» اعدام شد. مردی که یک روز ظهر در خرداد ماه سال ۹۳ به یکی از هتل‌های مجلل شیراز مراجعه می‌کند و از رزروشن هتل می‌خواهد تا سوئیت ۱۴۶ را به او تحویل بدهد اما کارمند هتل اعلام می‌کند آن سوئیت قبلا پر شده است.

مرد مسافر اعلام می‌کند سوئیت را تخلیه کنند و اتاق را به او بدهند. همه با تعجب می‌گویند که امکان ندارد. همین پاسخ خشم مسافر را برمی‌انگیزد و سراغ مدیر هتل را می‌گیرد. مدیر هتل هم نمی‌تواند او را آرام کند،مردی را که می‌خواهد همان لحظه پول کل هتل را بپردازد و کارمندان را با مهمانان هتل یک جا بیرون بریزد.

همین خشم ناگهانی دست معروف‌ترین قاچاقچی مواد مخدر در آن منطقه را رو می‌کند. قاچاقچی‌ای که پلیس مدت‌ها در تعقیبش بوده است. با خشم مرد، عوامل هتل با پلیس تماس می‌گیرند و او دستگیر می‌شود. مردی که هنگام بازرسی از او در کیفش یک قبضه کلت کمری، مجوز حمل سلاح، کارت عضویت در برخی نهادها و برخی مدارک دیگر کشف می‌شود.

این حکایت دستگیری عیسی زمین گرفته است. وقتی دستگیر شد ۳۱ سال داشت اما بررسی حساب‌های بانکی‌اش نشان می‌داد در دو سال، دو هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است. این ماجرای تمساح خلیج فارس، سرکرده یکی از بزرگترین باندهای قاچاق مواد مخدر است که علاوه بر ایران در چندین کشور دیگر نیز فعالیت داشت اما سرانجام به دار مجازات آویخته شد.

البته در این ماجرا همدست او نیز با نام محمدمسیح‌ح صبح روز سوم بهمن ماه اعدام شد. اعدامی که انگار صبح روز پنجشنبه سوم بهمن ماه در زندان بندرعباس انجام شده اما خبر آن فقط در فضای مجازی وجود داشت و هیچ نهاد رسمی آن را تایید نکرده بود و بالاخره صبح دیروز خبر تایید اعدام این قاچاقچی به همراه همدستش منتشر شد.

*** اما تمساح خلیج فارس چه کسی بود؟
تمساح خلیج فارس معروف به عیسی بشکردی با نام واقعی عیسی ز، از سرشبکه‌های ترانزیت موادمخدر به کشورهای حوزه خلیج فارس وخاورمیانه بود. او متولد سال ۱۳۶۲ شهرستان میناب، روستای زهوکی و با دارایی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بود. او پس از گذشت بیش از چهار سال کار اطلاعاتی در عملیات مشترک پلیس مبارزه با مواد مخدر، فرماندهی انتظامی استان هرمزگان و سایر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دستگیر شد.

در سوابقش فرار از سربازی دیده می‌شود، اما با وجود آنکه فقط پنج کلاس سواد داشته یکی از بزرگترین شبکه‌های قاچاق و توزیع مواد مخدر را در ایران و پاکستان رهبری می‌کرده است. وی در چهره‌های مختلف و پوشش‌های گوناگون در حوزه جنوب ایران و پاکستان فعالیت می‌کرده و حین دستگیری‌اش در حال هدایت برای قاچاق بیش از ۱۰۰ تن مواد مخدر به حوزه آب‌های آزاد بوده است که ناکام ماند.

سال‌ها بود که باندهای بزرگ قاچاق مواد مخدر محموله‌های کلان را از مرزهای شرقی کشور وارد و به اروپا ترانزیت می‌کردند. مافیای بزرگ مواد مخدر برای عملی کردن نقشه‌شان دست به هر کاری می‌زدند اما از چند سال قبل با ایجاد دیوار و موانع و افزایش پاسگاه‌ها در مرزهای شرقی به تدریج کار قاچاقچیان هم سخت شد و آنها را به فکر استفاده از راه‌های دیگری انداخت.

از اوایل سال۹۰ بود که ماموران مبارزه با مواد مخدر به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد با وجود مسدود کردن مرزهای شرقی، همچنان محموله‌های قابل توجه مواد مخدر وارد کشور می‌شود. هنوز معلوم نبود این محموله‌ها از چه راهی و توسط چه باندهایی وارد کشور می‌شوند، با این حال تحقیقات در این باره ادامه داشت تا اینکه سرانجام معلوم شد در پشت پرده بخش عظیمی از مواد مخدری که وارد کشورمان می‌شود پسر جوانی قرار دارد که به تمساح خلیج فارس معروف است.

این قاچاقچی مرموز سعی می‌کرد که هیچ ردپایی از خود به جا نگذارد و با چراغ خاموش به قاچاق محموله‌های بزرگ مواد مخدر ادامه دهد؛ اما سرانجام ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر که با همکاری نیروهای امنیتی و اطلاعاتی سایه به سایه در تعقیب او بودند سرانجام توانستند به اسرار پشت پرده فعالیت‌هایش دست پیدا کنند.

شواهد به دست آمده نشان می‌داد بعد از مسدود شدن مرزهای شرقی تمساح خلیج فارس راهی دور اما مطمئن‌تر را برای ترانزیت مواد مخدر انتخاب کرده است. او محموله‌های بزرگ مواد مخدر را این بار نه از مرزهای شرقی بلکه با استفاده از قایق‌های تندرو و لنج از مرزهای آبی جنوبی وارد کشور می‌کرد.

او برای این کار شبکه گسترده‌ای از قاچاقچیان مخوف را به کار گرفته بود که هر کدام در ایران و کشورهای مختلف وظیفه مشخصی داشتند. گروهی در افغانستان محموله را تحویل گرفته و به پاکستان منتقل می‌کردند. در آنجا گروه دیگری بودند که محموله را به مرزهای آبی این کشور می‌بردند و در نهایت به لنج و قایق‌هایی که از قبل برای انتقال محموله از دریا در نظر گرفته شده بود منتقل می‌کردند.

از اینجا به بعد قاچاقچیان ایرانی وارد عمل می‌شدند و پس از تحویل گرفتن محموله‌ها در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان از طریق شبکه‌ای که داشتند مواد مخدر را به استان فارس و تهران منتقل و توزیع می‌کردند. از این گذشته بخشی از محموله مواد مخدر هم به استان آذربایجان غربی منتقل و از آنجا به اروپا قاچاق می‌شد.

*** چگونگی اعدام قاچاقچی معروف
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از اجرای حکم اعدام سرکرده باند بین‌المللی مواد مخدر معروف به تمساح خلیج فارس خبر داد.علی صالحی صبح دیروز در این باره اظهار کرد: حکم اعدام سرباند بین‌المللی مواد مخدر با نام اختصاری (ع - ز) معروف به تمساح خلیج فارس و یکی از شرکای او با نام اختصاری (م-ح) اجرا شد.

هجده نفر از سوداگران مرگ و اعضای دیگر این باند نیز در مجموع به ۴۲۰ سال حبس و بیست و یک میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده‌اند. رئیس کل دادگستری استان هرمزگان خاطرنشان کرد: بین چهار تا پنج سال برای دستگیری این فرد ۳۶ ساله اقدامات اطلاعاتی انجام شد و با وجود اینکه وی هیچ ردی از خود به جا نمی‌گذاشت، سرانجام در حالی که وارد کشور شده بود، در دام مأموران پلیس گرفتار شده و دستگیر شد.

دامنه فعالیت این فرد شرور به عنوان سرکرده باند سازمان یافته مواد مخدر فراتر از ایران بوده است و اقدامات مجرمانه او از آن سوی مرز‌های کشور آغاز و با عبور از پهنه زمینی و دریایی استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان به عمق سرزمینی ایران به ویژه استان‌های فارس، تهران و آذربایجان کشیده می‌شد. وی همچنین یادآور شد: طی روند تحقیقات و تکمیل دادرسی از این باند سازمان یافته تعداد زیادی املاک زراعی، ۶۵ منزل مسکونی، چندین فروند شناور از قبیل: لنج و قایق، ۱۶ دستگاه انواع خودرو، ۶ قبضه اسلحه شکاری و بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال وجه نقد کشف و ضبط شد.

*** حواشی ماجرای تمساح خلیج فارس
اگرچه درباره او حرف و حدیث بسیار بود و حتی او از زندان هم اقدام به جا‌به‌جایی مواد مخدر می‌کرد، از دیگر سو، خانواده او اعلام کرده‌اند که بدون اطلاع آنها او را اعدام کرده‌اند، اما نمی‌توان منکر این شد که این فرد حدود ۴۰۰ تن تریاک به کشور وارد کرده و همچنین برای صادرات مواد به اروپا از ایران اقدام کرده است.

توضیحات

Eisa

توضیحات

Eisa

کدخبر: ۳۰۶۰۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر