کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۵۶۰۷
تاریخ خبر:

اسکوبارِ زمانه ات را بشناس!

هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| یکم؛ حتما شما نیز با «پابلو اسکوبار» آشنا هستید یا دستکم نامش را شنیده اید. سلطان کوکائین جهان و رییس کارتل مخوف مواد مخدر در کلمبیا… ثروتمندترین تبهکار تاریخ که ثروتش در اوایل دهه ۹۰ میلادی ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده می شد. روایت مستندی هست که وقتی در سال ۱۹۹۲ اسکوبار به همراه خانواده اش از دست پلیس فرار کردند و در یکی از مخروبه های شهر مخفی شدند، دخترش احساس سرما می کند. اسکوبار برای گرم شدن فضا ۲ میلیون دلار پول نقد را که همراه داشته آتیش می زند! دو میلیون دلار اسکناس!… این احتمالا جنون آمیز ترین ولخرجی ای هست که بشریت به خود دیده.
دوم؛ نه! آتیشی که اسکوبار با دو میلیون دلار اسکناس روشن کرد، جنون آمیزترین ولخرجی بشر نبود! بلکه جنون آمیزترین ولخرجی همه تاریخ بشر، درست همین حالا، درست همینجا جلوی چشمان ما اتفاق می افتد! توسط خریداران شاسی بلند چینیِ «ساوانا» با قیمت ۳۷۵ میلیون تومن!… باورکردنی نیست اما حالا کسانی از میان هموطنان ما پیدا شده اند که سه میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون ریال پول رایج مملکت را برای این ماشین گمنام و بدقواره پرداخت کردند! درست عین نفت ریختن روی اسکناس و بعد انداختن کبریت روی نفت! به گمان من اینها باید ثروتمندترین انسانهای روی کره زمین باشند که این چنین بی رحمانه با ۳۷۵ میلیون تومن برخود می کنند.
سوم؛ در مورد قیمت عجیب و غریب این ماشین همین بس که هر اسب بخار قدرت ساوانا برای مالکش حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومن آب می خورد! در حالی که این رقم در شاسی بلندهای مطرح تر، شهری تر و زیباتر چینی مثل «هایما S7» و «تیگو ۷» (با احتساب قیمت در بازار آزاد) حدود یک میلیون و دویست هزار تومن است! کاش می شد جلوی یکی از این «ساوانا»ها را در خیابون گرفت و چند دقیقه ای با مالک آن حرف زد. کاش می شد شغلش را پرسید. کاش میشد پرسید چطور پول درمی آوری که اینچنین بی رحمانه و سخاوتمندانه پول خرج می کنی؟! کاش می شد…

چهارم؛ کمی در مورد ساوانا؛ این خودرو که توسط شرکت خودروسازی «فوتون» عرضه می شود در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. ساوانا با هیچ متر و معیاری شاسی بلند زیبایی نیست. کیفیت مونتاژ جالبی هم ندارد. شاید تنها نقطه قوت ظاهری ساوانا را باید ابعاد بزرگ بدنه دانست که این خودرو را در رده شاسی بلندهای فول سایز قرار می دهد. در مورد قوای محرکه نیز باید اشاره کرد ساوانا به یک پیشرانه ۲ لیتری توربو مجهز شده که می تواند ۲۱۴ اسب بخار قدرت را تولید کند.

کدخبر: ۲۳۵۶۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر