کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۸۴۳۲
تاریخ خبر:

استقبال مجدد آمریکا از گفتگوهای ایران و عربستان

فارس نوشت: معاون وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق در دفتر امور خاور نزدیک وزارت خارجه آمریکا از گفت‌وگوهای مستقیم میان تهران و ریاض استقبال کرد.

«جنیفر گاویتو» معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در امور ایران و عراق در دفتر امور خاور نزدیک وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «سی ان بی سی» آمریکا از انتشار گزارش‌هایی درباره گفت‌وگوی مستقیم میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال کرد.

وی در جریان بازدید از نمایشگاه «اکسپو ۲۰۲۰ دبی» از امارات عربی متحده به عنوان شریک مهم ایالات متحده آمریکا یاد کرد و گفت: «در وهله اول شرکای منطقه‌ای ما همچون امارات عربی متحده، کاملاً به عنوان شرکایی در اقتصاد، امنیت منطقه‌ای و همکاری دوجانبه برای ما حائز اهمیت هستند».

این مقام آمریکایی سپس در ادامه با استقبال از گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان گفت: «و همچنین ما از مشارکت آن‌ها در ثبات منطقه‌ای استقبال می‌کنیم. در خصوص اعلامیه‌ گفت‌وگوهای مستقیم میان عربستان سعودی و ایران، ما از آن استقبال می‌کنیم. ما از هرگونه گفت‌وگوی مستقیم که به صلح و ثبات بیشتر در منطقه منتهی شود، استقبال می‌کنیم».

روز یکشنبه هفته جاری، «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان در اظهاراتی اعلام کرد که اولین دور از گفت‌وگوهای مستقیم با دولت جدید ایران ماه گذشته انجام گرفته است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی با تأیید گفت‌وگوهای میان ریاض و تهران ابراز امیدواری کرده بود که در جریان گفت‌وگوها مسائل فیمابین حل شود.

او در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «این مذاکرات همچنان در مرحله اکتشافی قرار دارد. امیدواریم که اساسی برای رسیدگی به موضوعات حل نشده بین دو طرف ارائه دهد و ما برای درک این مسئله تلاش می‌کنیم».

از طرف دیگر، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این خصوص گفت: «گفت‌وگوها با عربستان در بهترین وضعیت خود در حال پیگیری است. چند دور گفت‌وگو در بغداد در مورد موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه انجام شده. هیچ پیش شرطی از سوی دو طرف مطرح نیست و تلاش داریم در چارچوب مرضی الطرفین به آغاز یک روابط پایدار برسیم. [شایعه] اعزام هیأتی از عربستان به ایران تأیید نمی‌شود».

پیش از این نیز، «راب مالی» نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه (۱۲ مهرماه) از گفت‌وگوهای مستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال کرده بود.

مالی در پیامی که در صفحه توییتری خود قرار داده بود در این خصوص نوشت: «ما از اعلام گفت‌وگوهای مستقیم توسط عربستان سعودی با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم. امیدواریم گفت‌وگوها باعث کاهش تنش‌ها و رفع نگرانی‌های قدیمی منطقه‌ای شود. بازگشت کامل و دوجانبه به برجام از این تلاش‌های منطقه‌ای حمایت خواهد کرد».

دو مقام عراقی دوشنبه پنجم مهر ماه به آسوشیتدپرس گفته‌ بودند نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دور جدیدی از مذاکرات را در بغداد برگزار کرده‌اند.

کدخبر: ۴۱۸۴۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر