کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۷۵۴
تاریخ خبر:

استراتژی درخشان ‌یحیی و دستپاچگی ناظر پخش

روزنامه هفت صبح | به گل‌محمدی احترام بگذارید. به مردی که در قطر پرستاره‌ترین تیم آسیا را شکست می‌دهد، آن هم نه با اقبال و شانس. نه. با پیروزی در نبرد تاکتیکی بین دو نیمه مقابل ژاوی؛ نابغه فوتبال هزاره سوم که حالا به عنوان مربی احتمالی آینده بارسلونا هم مطرح است. با چه بازیکن‌هایی؟ ‌سانتی کازورلا،‌ اکرم عفیف، ‌اسماعیل هیدوس،‌ بغداد بونجاح و ملی‌پوش کره جنوبی.

حتی تاباتای مشهور هم روی نیمکت قرار داشت و در این‌سو پرسپولیسی که احتمالا قبل از این بازی‌ها اگر قرار بود اردوی تیم ملی تشکیل شود در غیاب ترابی و بیرانوند و علیپور شاید هیچ نماینده‌ای نداشت. گل‌محمدی اما متخصص جنگ دو نیمه است. او در بازی اول مقابل التعاون این خاصیت را نشان داده بود. دیروز هم پرسپولیس یک نیمه سخت را تجربه کرد.

حریف با فیزیک بدنی بهتر و بازیکنان تکنیکی‌اش پرسپولیس را محاصره کرده بود‌. اگر یک واکنش عالی لک در مقابل شوت کازورلا نبود و یک قطع توپ در مقابل سانتر تندوتیز اکرم عفیف پرسپولیس دروازه‌اش باز شده بود. در این نیمه پرسپولیس یکی، دوبار روی مثلث آقایی و پهلوان و امیری از سمت چپ کانال زد که تنها یک‌بار وحید امیری فرصت بسیار خوبی داشت که با شتاب‌زدگی به بیرون زد. اما در نیمه دوم یحیی نشان داد که یک استراتژیست واقعی است.

او متوجه برتری فیزیکی مدافعان درشت‌اندام السد شده بود و برای غلبه بر تفوق فیزیکی حریف چاره کار را استفاده از سرعت دید. پاس‌های بسیار سریع و فرارهای پهلوان و بشار و امیری مدافعان السد را درمانده کرده بود. ضدحمله‌ها با سرعتی چشمگیر انجام می‌شدند و جالب اینکه وزن حملات به سمت راست کشیده شد؛ جایی که در نیمه اول رسوخ‌ناپذیر نشان می‌داد، اما در این نیمه فشار ضدحملات به سمت راست افتاد و دمار از دفاع حریف درآورده شد.

همکاری خوب نعمتی و نوراللهی و بشار دوبار موجب پاس‌های استثنایی به دهانه دروازه شد که هر دوبار را آل‌کثیر با بی‌دقتی به تیر دروازه السد کوبید. هردو از روی خط شش‌قدم و درحالی‌که دروازه‌بان حریف کاملا درمانده شده بود. یک‌بار دیگر هم حرکت عالی پهلوان توپ بسیار خوبی را به آل‌کثیر سپرد و این یکی هم توپ را برای سعید آقایی برید که به سرعت به ۱۸ قدم حریف نفوذ کرده بود.

پاس رو به بیرون آقایی در مواجهه با دروازه‌بان حریف به وحید امیری نرسید و مدافعان توپ را از دهانه دروازه خالی دور کردند. در این لحظات اما پرسپولیس بخت بلندی هم داشت که خطای صددرصد شجاع خلیل‌زاده روی اسماعیل هیدوس توسط داور بازی پنالتی تشخیص داده نشد.گل‌محمدی سپس سه تعویض سرنوشت‌ساز کرد.

بازی سرعتی پرسپولیس در نیم‌ساعت اول نیمه دوم موجب خستگی پهلوان و سرلک و بشار رسن شده بود و گل‌محمدی شجاعانه این سه نفر را بیرون کشید و کامیابی‌نیا و عالیشاه و عبدی را به زمین فرستاد. در این دقایق السد دوباره جلو کشیده بود، اما حامد لک باز هم بدون اشتباه ظاهر شد و کنعانی‌زادگان هم یکی از بهترین نمایش‌های عمر خود را عرضه می‌کرد.

تا اینکه در دقیقه ۸۸ کرنر به دست آمد. امید عالیشاه پشت توپ قرار گرفت که همه می‌دانیم چه مهارتی در ارسال توپ‌های ایستگاهی دارد. سانتر عالی او در تیر اول با موقعیت‌شناسی آل‌کثیر روبه‌رو شد که با ضربه سری چرخشی دومین گل خود در این تورنمنت را به ثمر رساند. او طی ۵ بازی دو گل با ضربه سر زده و روی زمین سه توپ را به تیرهای عمودی و افقی کوبیده است. او یک پنالتی سرنوشت‌ساز مقابل التعاون در بازی دوم را نیز در کارنامه دارد.

بعد از این گل و برتری سزاوارانه،‌ بازی رو به خشونت کشیده شد و قربانی ماجرا سیامک نعمتی بود که اسیر صحنه‌سازی بازیکن حریف شد و از زمین اخراج شد. سیدجلال حسینی به‌جای آل‌کثیر به زمین آمد و در نهایت پرسپولیس بعد از ۹۶ دقیقه سرنوشت‌ساز به یک پیروزی بزرگ مقابل السد رسید و به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد. اگر روز قبل هم استقلال و بخصوص دیاباته قدر فرصت‌های بی‌شمار خود را می‌دانستند و داور عمانی هم آن پنالتی صددرصد را نمی‌گرفت شاید ایران در هشت تیم نهایی آسیا دو تیم داشت.

حاشیه‌ها : این مسابقات یک ماراتن واقعی است. شاگردان گل‌محمدی ۵ بازی انجام داده‌اند؛ ۴ پیروزی و یک شکست. سه پیروزی یک بر صفر و یک برد ۴ بر صفر و یک شکست یک بر صفر مقابل الدحیل با یک پنالتی مشکوک. آنها ۷ گل زده‌اند و فقط یک گل خورده‌اند. شجاع و آل‌کثیر هرکدام دو گل و عبدی و امیری و بشار هرکدام یک گل. پرسپولیس اگر می‌خواهد به فینال برسد باید دو بازی دیگر را هم در همین قطر تجربه کند.

استفاده گل‌محمدی از دو بک کناری‌اش؛ یعنی نعمتی و سعید آقایی در عملیات هجومی جالب و شجاعانه بود. حضور مستمر این دو نفر در ضدحمله‌ها السد را درمانده کرده بود. نیمکت خوب پرسپولیس را هم نباید در نظر نگرفت. سیدجلال و عالیشاه و کامیابی‌نیا گزینه‌های بسیار خوبی بودند . حامد لک باز هم فوق‌العاده ظاهر شد و چهارمین کلین‌شیت خود را تجربه کرد. او در طول بازی بی‌اشتباه بود، هرچند در شروع‌های مجدد بازی از دقت کافی برخوردار نیست.در انتهای بازی کنعانی‌زادگان به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.

*** نکته
ناظر پخش تلویزیونی بازی هم از نکته‌های جالب این دیدار بود. استاد آن‌قدر دستپاچه بود که فاصله هفت‌ثانیه‌ای خود از تماشاگر را نتوانست مدیریت کند و توپ هنوز روی سر آل‌کثیر جفت‌وجور نشده بود که ناظر پخش طفلی که احتمالا نگران توبیخ و جریمه و تشر بود، صحنه را کات کرد به یک لحظه بی‌ربط از حملات پرسپولیس. ناظر محترم از شدت دستپاچگی نتوانست ارزش این لحظه مهم را درک کند و حتی نتوانست درست اتفاق را مدیریت کند. طفلی!

کدخبر: ۳۵۱۷۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر