کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۷۶۶
تاریخ خبر:

از ‌فون براون‌ تا گاگارین

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | تا آخر پاییز، تصاویری‌ از تاریخ ‌معاصر همراه با پند‌و‌اندرز و حکمت !
با پایان جنگ دوم جهانی تلاش همزمان آمریکا و روسیه برای دستیابی به دانشمندان موشکی آلمان نازی از عجیب‌ترین رقابت‌های این دو ابر قدرت بود.

آمریکایی‌ها به ورنر فون براون پدر موشکی آلمان دست یافتند اما در آن سو روس‌ها که با اسرای آلمانی بسیار خشن رفتار می‌کردند در مقابل متخصصان موشکی مراعات کردند و در اقدامی قاطع،‌ انستیتوهای موشکی و فضایی آلمان نازی را جارو و ۲۲۰۰ دانشمند و متخصص آلمانی را به مناطق تحت اشغال خود در شرق آلمان منتقل کردند.

روس‌ها که به لحاظ اقتصادی قدرتمند بودند اما به لحاظ تکنولوژی فاصله عظیمی با آمریکا داشتند توانستند با اتکا بر متخصصان آلمانی در مسابقه فضایی از آمریکا جلو بیفتند.

آنها زودتر از آمریکا سفینه به فضا فرستادند. زودتر از آمریکا اولین موجود زنده را در مدار زمین قرار دادند و به زمین بازگرداندند (سگی به نام لایکا). اولین فضانورد را به مدار فرستادند (یوری گاگارین)، اولین زن فضانورد (والنتینا تروشکوا )، اولین پیاده‌روی فضایی را انجام دادند،‌اولین ربات را روی ماه پیاده کردند و از خاکش نمونه‌برداری کردند و…

این برتری روس‌ها بر آمریکا روح و روان آمریکایی‌ها را به بازی گرفته بود. در نهایت آمریکا در یک پروژه فشرده توانست عنوان اولین مرد روی کره ماه را به خود اختصاص دهد که این را هم مدیون تلاش و دیسیپلین ورنر فون براون در راه‌اندازی مرکز فضایی آمریکا یعنی ناسا بودند.

به این ترتیب آلمان‌ و دانشمندانش پشت سر رقابت فضایی هر دو کشور حضور داشتند.جشن و شادی مردم مسکو در استقبال از گاگارین را می‌بینید . در سال ۱۹۶۱٫

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۲۸۲۷۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر