کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۳۳۶۳
تاریخ خبر:

ارزش خرید مگوایر،‌ بازیکن جدید منچستر‌یونایتد

روزنامه هفت صبح | آیا او ارزش پولی را که منچستریونایتد بابتش پرداخت کرده دارد؟ منچستریونایتد بالاخره به انتظارات پایان داد و با پرداخت ۸۰ میلیون پوند برای خرید هری مگوایر از لسترسیتی، او را به گران‌ترین مدافع تاریخ فوتبال تبدیل کرد. این مدافع ملی‌پوش انگلیس که دو فصل قبل از هال‌سیتی به لسترسیتی پیوسته بود، در لباس روباه‌ها به یک ستاره لیگ برتری تمام‌عیار تبدیل شد تا لستر مزد این پیشرفت را با دریافت این مبلغ نجومی بگیرد‌ اما آیا منچستریونایتد با خرید مگوایر، بازیکنی را خریده که بتواند این تیم را از یک تیم نسبتا میانه جدولی در لیگ برتر به یکی از قدرت‌های ثابت فوتبال انگلیس بدل کند؟ در ادامه قصد داریم با استناد به آمار اوپتا، نگاهی به عملکرد او داشته باشیم و این آمار را با هم‌تیمی‌های جدید و برخی دیگر از بازیکنان لیگ برتری مقایسه کنیم.

*** قوی‌تر از هم‌تیمی‌های جدید
منچستریونایتد در فصل گذشته در آرزوی داشتن یک زوج دفاعی ثابت بود. ویکتور لیندلوف به عنوان بازیکن مقبول این پست، بازیکنان زیادی را در کنار خود و به عنوان زوج دفاع میانی دید. با نگاهی آماری در این بخش می‌توان پی برد که چرا اوله‌گونار سولسشر بیشترین تلاش خود را برای جذب مگوایر انجام داد.

مگوایر در فصل گذشته در ۷۸ درصد از نبردهای هوایی به پیروزی رسید که این از آمار مدافعان فیزیکی منچستریونایتد، کریس اسمالینگ (۶۴ درصد)، فیل جونز (۷۲ درصد) و اریک بایی (۷۶ درصد) بهتر است. مگوایر با ۳۷ قطع ارتباط، توانایی خود در خراب کردن بازی حریفان روی زمین را هم نشان داد. در همین حین، او به طور میانگین در هر ۹۰ دقیقه ۶۱ پاس داد که این آمار هم از برترین مدافعان پا به توپ منچستریونایتد یعنی ویکتور لیندلوف (۵۲ پاس) و فیل جونز (۵۴ پاس) پاس بهتر به نظر می‌رسد. اما شاید مهم‌تر از همه آنها، تعداد بازی‌های مگوایر باشد. او فصل گذشته ۳۱ بازی لیگ برتری انجام داد و در این زمینه فعال‌تر از لیندلوف، اسمالینگ، جونز و بایی بود. در شرایطی که مدافعان منچستریونایتد در آزمون «ثبات» نمره مردودی گرفته‌اند، حضور چنین مدافعی نعمت بزرگی برای اوله خواهد بود.

*** بر فراز لیگ برتر
آمار برتری او در نبردهای هوایی که بالاتر به آن اشاره شد، حتی از ویرجیل فن‌دایک (۷۵ درصد) هم بهتر است؛ فن‌دایکی که فصل گذشته به عنوان برترین بازیکن فصل لیگ برتر انگلیس (PFA) دست یافت. مگوایر نشان داده هر زمان آزادی عمل داشته باشد، می‌تواند توانایی‌های دیگر خود را هم نشان دهد. مگوایر در فصل ۲۰۱۸ با ۱۶ دریبل موفق، دریبل‌زن‌ترین مدافع لیگ برتر لقب گرفت. در بررسی تمام مدافعان لیگ برتر، مگوایر نفر ششم مشترک در زمینه گلزنی (۳)، نفر هشتم در تعداد پاس (۱۷۴۷)، نفر چهارم در لمس توپ در زمین رقبا (۶۳) و نفر ششم در تعداد شوت (۳۰) است.

*** قابلیت پیشرفت در کارهای تدافعی
مگوایر بخش تدافعی یونایتد را به سطح دیگری خواهد برد اما این بدان معنا نیست که مگوایر مدافعی کامل است. در حقیقت برخی از آمار او در فصل ۲۰۱۸ ضعیف‌تر از آماری هستند که مگوایر در فصل ۲۰۱۷ ثبت کرده بود؛ فصلی که در پایان آن به همراه انگلیس رهسپار جام جهانی روسیه شد. بازیکن سابق شفیلد یونایتد در فصل ۲۰۱۸ در ۳۱ بازی تنها ۳۱ تکل زد؛ این آمار یک فصل قبل‌تر ۶۳ تکل در ۳۸ مسابقه بود. شاید علت عمده این کاهش تغییر رویکرد لسترسیتی بوده باشد‌ اما حتی درصد موفقیت مگوایر در تکل‌زنی هم نسبت به فصل قبل‌تر پایین آمده است. (۵۴.۸ درصد فصل ۲۰۱۸ در مقایسه با ۷۳ درصد فصل ۲۰۱۷)

مگوایر در فصل گذشته بازی روی زمین و شکل دادن حملات را بیشتر امتحان کرد و در مقایسه با فصل ۲۰۱۷، در هفت بازی کمتر توانست هفت پاس بیشتر را ثبت کند‌ اما در بین این پا‌س‌ها، چهار پاس اشتباه منجر به شکل‌گیری مستقیم یک موقعیت گل برای رقبا شد. در لیگ برتر تنها سه بازیکن (ویلی بولی، لوئیس دانک و شان موریسن) اشتباهات بیشتری نسبت به مگوایر داشتند و مگوایر باید در این زمینه خود را تقویت کند.

*** ۱۰ مدافع گران‌قیمت تاریخ فوتبال
هری مگوایر در حالی به گران‌ترین مدافع تاریخ فوتبال بدل شد که پیش از این ماتیس ده‌لیخت با انتقال از آژاکس به یوونتوس با مبلغ ۸۵٫۵ میلیون یورو، به مدت چند هفته این عنوان در اختیارش داشت. او بالاتر از ویرجیل فن‌دایک زوجش در خط دفاعی تیم ملی هلند قرار گرفته بود که در زمستان ۲۰۱۸ با انتقالی ۸۴٫۷ میلیون یورویی از ساوتهمپتون راهی لیورپول شد. لوکاس هرناندز مدافع فرانسوی که در تابستان جاری با ۸۰ میلیون یورو از اتلتیکو مادرید راهی بایرن مونیخ شد در رده چهارم قرار گرفته است.

آیمریک لاپورته هموطن او نیز که در سال ۲۰۱۸ با مبلغ ۶۵ میلیون یورو از بیلبائو به منچسترسیتی پیوست، در رده پنجم حضور دارد. بنجامین‌مندی دیگر بازیکن فرانسوی است که با انتقالی ۵۷٫۵ میلیون یورویی در تابستان ۲۰۱۷ از موناکو راهی منچسترسیتی شد تا گران‌قیمت‌ترین مدافع کناری تاریخ لقب گیرد.

جان استونز مدافع ملی‌پوش منچسترسیتی که در سال ۲۰۱۶ با مبلغ ۵۵٫۶ میلیون یورو از اورتون راهی این باشگاه شد نفر هفتم لیست است. گران‌قیمت‌ترین مدافع راست تاریخ، آرون ون بیساکای انگلیسی است که در ازای ۵۵ میلیون یورو در تابستان جاری از کریستال‌پالاس راهی منچستریونایتد شد. کایل واکر دیگر مدافع انگلیسی این لیست است که در سال ۲۰۱۷ در ازای ۵۲٫۷ میلیون یورو از تاتنهام به منچسترسیتی پیوست و نفر آخر لیست ادر میلیتائو مدافع برزیلی است که در تابستان جاری با مبلغ ۵۰ میلیون یورو از پورتو به رئال مادرید پیوست.

کدخبر: ۲۷۳۳۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر