کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۰۶۵
تاریخ خبر:

ادامه ماجرای ‌خانم زرنگ ‌و ‌داماد متواری

روزنامه هفت صبح | یک: دادگاه اختلاس ۶٫۶ میلیارد یورویی پتروشیمی و ماجراهای متهمان این پرونده به قسمت‌های عجیب و جالبی رسیده. این پرونده ۱۵ متهم دارد که پنج متهم آن متواری هستند و از قضا دو تن از متهمان فراری هم برای ما شناخته شده‌تر هستند. یکی علی اشرف ریاحی داماد محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیشین صنعت و دیگری مرجان شیخ الاسلامی آل آقا همسر سابق مهدی خلجی فعال سیاسی ضد انقلاب. حالا چرا می‌گوییم ماجرا به جاهای جالبی رسیده؟ چون در ابتدای جلسه دادگاه دیروز قاضی مسعودی مقام در تذکری گفت:

«به متهمان به ویژه مرجان شیخ الاسلامی و علی اشرف ریاحی تذکر می‌دهم که از این اقدامات تهدیدآمیز شما نسبت به قضات محکمه و مزاحمت‌های تلفنی به شعبه که از خارج از کشور و داخل کشور انجام می‌گیرد، خودداری کنند.» مرجان شیخ الاسلامی که سه سال پیش به کانادا فرار کرده و علی اشرف ریاحی هم آخرین بار در اردیبهشت‌ماه امسال در دادگاه حاضر شد و بعد از آن گفتند که در داخل کشور متواری است. ابتدا مختصری درباره این دو نفر توضیح بدهیم و بعد برسیم به ادامه ماجرای دادگاه.

* دو: مرجان شیخ الاسلامی آل آقا از هر حیث پدیده عجیبی است. در سال ۱۳۴۵ در کرمانشاه متولد شده و تبار او به بعضی روحانیون نامدار شیعه در اصفهان برمی‌گردد. در اواخر دهه ۷۰ خودش را به جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب نزدیک کرده و با حمایت آن‌ها کاندیدای مجلس ششم شده. بعدها تغییر جهت داده با نزدیکی به جریان‌های اصولگرا با حمایت این جناح کاندیدای مجلس هشتم شده.

در این فاصله بین سال‌های دهه ۸۰ با روزنامه‌های اصلاح طلب از جمله همبستگی همکاری کرده و حتی به مدیریت خبرگزاری میراث فرهنگی هم رسیده. اواخر دهه ۸۰ وارد فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و با دولت احمدی‌نژاد و یک نهاد نظامی همکاری می‌کرده. اینکه نام او در دو پرونده اختلاس به میان آمده محصول همین دوران است؛ یکی پرونده سپانیر و دیگری همین بازرگانی پتروشیمی. در هر دو هم البته او با اسم رمز دور زدن تحریم‌ها حضور داشته.

عجیب‌تر اینکه همسر سابق او مهدی خلجی که از فعالان سیاسی ضد انقلاب است همواره گسترش تحریم‌ها را تبلیغ می‌کند. یعنی مرد خانه یک پولی از تحریم می‌برده سر سفره و خانم خانه هم یک پولی از دور زدن همان تحریم می‌برده سر همان سفره! این را هم البته بگوییم که مسیح علی نژاد به واسطه همین مرجان شیخ الاسلامی وارد فعالیت روزنامه نگاری شده و در کتاب خاطراتش از او با تعابیر مثبتی تعریف و تمجید کرده. داستان عجیبی است.

* سه: دیگر متهم متواری که قاضی در جلسه قبلی هم از اقداماتی برای ضبط وثیقه او خبر داد علی اشرف ریاحی است. او متولد ۱۳۵۷ در تهران است و مدرک کارشناسی ارشد پتروشیمی دارد. ریاحی در مقطعی به عنوان مشاور به شرکت ملی پتروشیمی وصل شده. خودش می‌گوید این حلقه اتصال ارتباطی به پیوند سببی او با وزیر پیشین صنعت ندارد.

علی اشرف ریاحی داماد محمدرضا نعمت زاده است و به گفته خودش در سال ۹۵ با زینب نعمت زاده ازدواج کرده. البته اینطور که در آگهی‌های روزنامه رسمی قابل دسترسی است او دست کم در ۱۰ شرکت با خانواده نعمت زاده شریک است. همسر او را با شبنم نعمت زاده نباید اشتباه بگیریم که درگیر پرونده جداگانه‌ای در زمینه فعالیت‌های شرکت دارویی رسا است و ویلای جنجالی لواسان متعلق به او بود. شبنم دختر بزرگ‌تر محمدرضا نعمت زاده و زینب دختر کوچک‌تر است.

چند روز پیش بعضی سایت‌های خبری مدعی شده بودند که علی اشرف ریاحی در خارج از کشور همسر و فرزندش را سکونت داده و خودش در داخل متواری است. یک نکته‌ای که در جلسه دیروز دادگاه مطرح شد این بود که قاضی پرونده گفت: «برخی از متهمان اموال، خانه‌ها و ویلا‌هایی در برخی از کشور‌ها دارند که از بالاترین مقامات آن کشور ارزشش بیشتر است. با کار کارگزاری به دست آوردن این اموال در انگلیس و کانادا غیر ممکن است.» خب در مورد مرجان شیخ الاسلامی که می‌دانیم با آن خانه ۲٫۳ میلیون دلار در کانادا این جمله صدق می‌کند اما در مورد اموال علی اشرف ریاحی تاکنون چیزی افشا نشده.

* چهار: قاضی پرونده خطاب به متهمان متواری این پرونده در جلسه دیروز گفت: «اینکه علی اشرف ریاحی علیه سبحانی، حمزه لو و مرجان شیخ الاسلامی و همچنین بالعکس خانم مرجان شیخ الاسلامی علیه آقایان حمزه لو، سبحانی و احمدیان می‌خواهند مستنداتی ارائه دهند باید بگوییم که ما به اندازه کافی مستند داریم و این مستنداتی که می‌خواهید ارسال کنید به وکلایتان بدهید تا آن‌ها دفاع کنند و به صورت غیر متعارف وارد این موضوعات نشوید.

هرکاری که می‌خواهید علیه قضات و این دادگاه انجام دهید اما باید پول بیت المال را برگردانید.» سپس از مدیر مالی وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان مطلع دعوت شد تا توضیح بدهد که آیا این ادعای متهمان که آن ها حق تبدیل و خرید و فروش ارز در بازار آزاد داشتند صحت داشته یانه. که او گفت چنین مجوزی صادر نشده بوده و وقتی قاضی از او پرسید که متهمان ادعا می‌کنند این مجوز به صورت تلفنی و شفاهی در جلسات گفته شده باز هم معاون مالی وقت این شرکت این موضوع را رد کرد.

*** بی‌اطلاعی عجیب رئیس وقت هیات مدیره!
مابقی جریان دادگاه را بهتر است با نقل قول مستقیم از اظهارات مطرح شده بین قاضی و متهمان پیگیری کنیم. این جملات عینا در گزارش خبرگزاری میزان (متعلق به قوه قضائیه) آمده است.

قاضی: برخی افراد شرکتی در آلمان تاسیس می‌کنند که حقوقی که به مدیرشان می‌دهند از حقوق صدراعظم آلمان بیشتر است. شرکتی که یک ریال خروجی نداشته است و این در زمان شریفی پرداخت می‌شود. همچنین شرکت‌هایی در کشور‌های دیگر مثل عمان تاسیس می‌شود یا میلیارد‌ها تومان از این پول‌ها را صرف دعاوی صوری در امارات متحده عربی توسط محکوم اقتصادی طاهری نسب می‌کنند. این‌ها یک برنامه سازمان یافته است. اینکه چقدر درصدد کتمان و انحراف در تحقیقات هستند و به زور و اقدامات ایذایی متوسل می‌شوند دلیل دارد زیرا حجم آن چندده هزار میلیارد است و باید هرکس سر راهشان قرار می‌گیرد را بردارند و ان‌شاءالله خداوند کمک کند ما به درستی قضاوت کنیم و کشف حقیقت را انجام دهیم.

قاضی (خطاب به وکیل متهم ریاحی): ما موکل شما را بار‌ها احضار کردیم و او مستنداتی ارائه کرده اما در دفاع از خود چیزی ارائه نکرده و مستندات علیه سایر متهمان مانند آقای حمزه‌لو و خانم شیخ الاسلامی ارائه کرده است. مستندات وجوه کسب شده و ارتباط او حتی بعد از سال ۹۲ با خانم مرجان شیخ‌الاسلامی محرز و مسلم است و این مستندات وجود دارد. موکل شما وقت کافی برای حضور در دادگاه و دفاع از خود را داشته اما گویا به او گفتند در جلسه دادگاه حاضر نشود.

وکیل متهم ریاحی: من به موکلم دسترسی ندارم و فقط امروز یک نوشته‌ای از او به دستم رسید که امضای وی نبود لذا نمی‌توانستم به آن استناد کنم.

متهم علیرضا اعلایی رحمانی (رئیس وقت هیات مدیره پتروشیمی): سه عضو هیات مدیره منتسب به دولت بودند و در تمامی موارد آن‌ها حضور داشتند و من هم بوده‌ام. من نه ارزی منتقل کردم نه ارزی می‌خریدم نه دستوری برای واریز ارز داشتم. اعضای منتسب به دولت در هیات مدیره اگر موردی را می‌دیدند باید بیان می‌کردند اما هیچ چیزی بیان نشد حتی من از آن‌ها پرسیدم که آیا این روال درست است که آن‌ها گفتند بله این روال درست است. با توجه به اینکه گفته می‌شود سرور اطلاعات آتش زده شده، در نتیجه اطلاعات مخدوش شده است و این اطلاعات جایگزین شده نمی‌تواند مبنای بررسی باشد.

قاضی: چرا وجوهی که در اختیار دارید بر نمی‌گردانید؟ شما می‌خواستید بروید و اموالتان را انتقال داده‌اید. باید بگویید چگونه صاحب ده‌ها شرکت شدید.
متهم اعلایی: این موضوع کذب است و من نمی‌خواستم بروم. کسی که بخواهد فرار کند شبانه فرار می‌کند و راهی پیدا می‌کند.

قاضی: چرا می‌گویید اطلاع نداشتید و در هیات مدیره این موارد مطرح نمی‌شده است. این موارد را تکرار نکنید و به سراغ اصل مطلب بروید و ارز‌هایی را که مصرف کرده‌اید توضیح دهید.
متهم اعلایی: هرجایی که از من و بستگانم حسابی وجود دارد بگیرید.
قاضی: چند شرکت در داخل و خارج دارید؟

متهم: یک شرکت در خارج دارم که می‌خواستم منحل کنم چراکه فعالیت نمی‌کرد. حدود چهار الی پنج شرکت در داخل دارم که فعال هستند اما تعداد شرکت‌های غیرفعالم را به خاطر ندارم.
قاضی: بالغ بر ٢٠ تا ٣٠ شرکت دارید. می‌گویند شما مغز متفکر بودید اما امروز می‌گویید در جریان نیستید و اطلاعی ندارید.

متهم: بنده نسبت به آن چیزی که در صورتجلسات هیات مدیره امضا کردم در جریان هستم. یعنی از سال ۸۸ تا ۹۴ در زمان خصوصی سازی.
قاضی: یعنی شش سال عضو هیات مدیره بودید اما از این موضوعات اطلاعی نداشتید؟ یعنی اطلاعات مالی را به شما ارائه نمی‌کردند این مواردی که شما می‌گویید انگار نبودید. پس چرا حقوق می‌گرفتید؟ چرا منتفع می‌شدید؟

کدخبر: ۳۴۲۰۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر