کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۹۴۸
تاریخ خبر:

اتفاق عجیب: کپی محصول آمریکایی با مجوز سازمان غذا و دارو

سایت انتخاب در گزارشی نوشت : چند روز پیش در تهران مراسمی پر زرق و برق برگزار شد که بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در آن دعوت بودند. مراسمی با تئاتری موزیکال، آتش بازی، موسیقی و با دکوری پر هزینه و چشم نواز برای معرفی یک محصول تقویت کننده‌ی موی سر. اما این مراسم صدای اعتراض یک اینفلوئنسر ایرانی مقیم آمریکا را به صدا در آورد.

هیرتامین (heirtamin) یک مکمل تقویت کننده موی سر آمریکایی است و مالک آن لیلا میلانی است. سلبریتی و مدل ایرانی الاصل ساکن کانادا است. او وقتی با خبر شد که در ایران شرکتی مدعی فروش محصولات او را کرده بلافاصله واکنش نشان داد و گفت که محصولات هیرتامین در ایران نمایندگی فروش ندارد. صفحه رسمی شرکت در اینستاگرام نیز اعلام کرد که در ایران فروش ندارند و محصولاتی که تحت نام هیرتامین در ایران به فروش می‌رسد تقلبی هستند. میلانی علاوه بر این در صفحه‌ی شخصی خود به مقایسه‌ی محصولات تقلبی با محصولات اصلی پرداخت.

واکنش سریع میلانی و اعلام تقلبی بودن محصولاتی که توسط اینفلوئنسرهای ایرانی آن را در صفحات شبکه‌های اجتماعی‌شان تبلیغ می‌کنند باعث شد تا شاخ‌های مجازی ایرانی به این موضوع واکنش نشان بدهند. برخی از آن‌ها شرکتی که از آن‌ها برای شرکت در مراسم دعوت کرده بود را تهدید به شکایت کردند. برخی دیگر مدعی شدند که هیچ محصولی را به ایرانیان نفروخته‌اند و آن‌ها فقط یک مهمان میان صدها مهمان آن شب برنامه بوده‌اند.

اما نکته‌ی قابل تامل اینکه که بعضی از این شاخ‌های مجازی یا بلاگرهای زیبایی به آن اشاره کرده بودند این بود که مسئولان برگزاری این جشن پر هزینه برای ترغیب آن‌ها برای شرکت در مراسم و اطمینان بخشی به آن‌ها تصویری از مجوز سازمان غذا و دارو نشان داده بودند که فعالیت آن‌ها را قانونی جلوه می‌داد.

هیرتامین

نکته‌ی مهم تر اینکه این مجوز ظاهرا از سوی سازمان غذا و دارو صادر شده است. مجوز به نام شرکت افق تولید دارو پارس صادر و شرکت داروپخش نیز آن را توزیع می‌کند. نکته قابل توجه دیگر درباره ی این مکمل اینست که برخی فروشندگان این محصول در پاسخ به سوال اصل بودن این محصول اعلام کرده اند که این مکمل هیرتأمین خوانده می شود نه هیرتامین امریکایی. این در حالیست که این مکمل از نظر شکل ظاهر قوطی و جعبه و رنگ آن با هیرتامین اصل و امریکایی هیچگونه تفاوتی ندارد مگر در رنگ پوکه های کپسول که این تفاوت فاحش است.

البته تاریخ مجوز مربوط به سال ۱۳۹۹ است، یعنی دوره گذشته ریاست سازمان غذا و دارو. این دومین نمونه از مواردی است که سازمان غذا و دارو تحت مدیریت دوران قبل مجوزی را صادر کرده است که به مشکل برخورده است.

کدخبر: ۴۷۰۹۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر