کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۰۳۴
تاریخ خبر:

اتحادیه اروپا ‌علیه‌ دکتر کیانوش ‌جهانپور!

روزنامه هفت صبح | یک: ‌درست همان روزی که دکتر جهانپور عزیز از ورود ۵۷۰ هزار دوز از واکسن آسترازنکا به ایران خبر داد، یورونیوز گزارش کرد که اتحادیه اروپا بعضی تبعات خطرناک این واکسن انگلیسی - سوئدی را تایید کرده است. البته سازمان بهداشت جهانی دوباره سفارش کرده که:‌ وحشت نکنید! برای نجات انسان‌ها به استفاده از واکسن آسترازنکا ادامه دهید. بیایید اصل خبر را بخوانید:

یک مسئول آژانس دارویی اروپا روز سه‌شنبه تایید کرد که ارتباطی میان واکسن آسترازنکا و موارد گزارش‌شده خون‌لختگی در میان برخی دریافت‌کنندگان این واکسن وجود دارد. مارکو کاوالری، مسئول سیاست‌گذاری واکسیناسیون در آژانس دارویی اروپا در گفت‌وگویی با روزنامه ایتالیایی «ایل مساگرو» ضمن تایید ارتباط میان دریافت واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی آسترازنکا با موارد گزارش‌شده خون‌لختگی در برخی کشورهای اروپایی تصریح کرد:

«ما از این پس می‌توانیم این ارتباط را تایید کنیم. این مسئله به وضوح روشن است… با این وجود ما هنوز نمی‌دانیم که این واکنش به چه علت ایجاد می‌شود. به طور خلاصه، طی چندساعت آینده خواهیم گفت که ارتباطی در این میان وجود دارد، اما همچنان باید به نحوه شکل‌گیری آن پی ببریم… در میان افراد واکسینه‌شده (با آسترازنکا) تعدادی مورد خون‌لختگی در افراد جوان‌تر گزارش شده که بیشتر از حد انتظار ماست. این مسئله‌ای است که باید گفته شود.»

ده‌ها مورد خون‌لختگی پیش‌تر در برخی دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا گزارش شده بود که متاسفانه چند تن از مبتلایان به این عارضه جان خود را از دست دادند.البته آمار چندان ترسناک نیست؛ به عنوان مثال در بریتانیا، کشوری که یکی از دانشگاه‌های آن در ساخت واکسن آسترازنکا مشارکت داشته، ۳۰ مورد خون‌لختگی و هفت مورد مرگ ناشی از این عارضه در میان بیش از ۱۸ میلیون دریافت‌کننده واکسن گزارش شده است.

آژانس دارویی اروپا اوایل ماه مارس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بررسی‌های به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد که واکسن آسترازنکا خطر ترومبوآمبولیک یا لختگی خون را افزایش نمی‌دهد.ایمر کوکه، مدیر اجرایی آژانس دارویی اروپا نیز در این خصوص تاکید کرده بود که کمیته ایمنی مامور تحقیق روی اثرات جانبی واکسن آسترازنکا به یک نتیجه علمی روشن دست یافته و آن «ایمن و موثر» بودن این واکسن است.
گفتنی است که دانمارک به همراه اتریش و نروژ از جمله نخستین کشورهایی بودند که پس از گزارش موارد مشکوک مرگ و لختگی خون در میان چند شهروند دریافت‌کننده واکسن آسترازنکا، استفاده از این واکسن را به صورت موقت به حالت تعلیق درآوردند.

پس از تردید‌های مطرح‌شده، بسیاری از کشورهای بزرگ اروپایی، از جمله هلند، ‌ایرلند،‌ آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و سوئد نیز همین مسیر را در پیش گرفتند، اما برخی از آنها پس از تایید مجدد ایمنی واکسن آسترازنکا توسط سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا واکسیناسیون با این محصول را از سر گرفتند.

برخی کشورها نظیر فرانسه نیز که استفاده از واکسن آسترازنکا را به حالت تعلیق درآورده بودند به موجب تایید نهاد‌های ناظر بر وضعیت بهداشت و دارو در قاره بار دیگر استفاده از این محصول را از سر گرفتند؛ با این تفاوت که شهروندان بالای ۵۵ سال از این پس در فرانسه مجاز به دریافت واکسن آسترازنکا هستند.

* دو: می‌خواستم این ته درباره آن کلیپ مرد اهل روانسر که به یک مار سیاه ترسناک سر سفره‌اش سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌دهد و لیوان نوشابه‌اش را با او قسمت می‌کند کمی مزه‌پرانی خنک کنم و با داستان عسگر که مارها رهایش نمی‌کردند مخلوطش کنم، دیدم زمانه مزه‌پرانی نیست. پس خودتان می‌دانید و این مارها.

کدخبر: ۳۸۲۰۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر