کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۶۴۵
تاریخ خبر:

آیفون‌های جدید؛ شیرهای بی‌یال و دُم

شرکت "اپل"(Apple) رویداد سال ۲۰۲۰ خود موسوم به "Hi, Speed" را برگزار کرد و از خانواده آیفون‌های جدید خود در چهار مدل پرده برداشت. چهار مدل آیفون‌های سری ۱۲ عبارتند از: آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو(pro)، آیفون ۱۲ پرو مکس(pro max) و آیفون ۱۲ مینی(mini).

آیفون ۱۲ مدل معمولی این خانواده که شباهت بسیار زیادی با آیفون ۱۱ دارد، با طراحی نسبتا جدید و تراشه جدید و پنج نانومتری شرکت اپل موسوم به "A۱۴ Bionic"، نمایشگر اولد(OLED) ۶.۱ اینچی لبه تخت، دوربین پشت دوگانه و قابلیت پشتیبانی از شبکه ۵G عرضه خواهد شد.

شرکت اپل ادعا کرده است که آیفون ۱۲ نسبت به مدل قبلی ۱۱ درصد باریکتر، ۱۵ درصد کوچکتر و ۱۶ درصد سبکتر شده است و نمایشگر آن توسط یک فناوری به نام "Ceramic Shield" به معنی "سپر سرامیکی" که یک شیشه بسیار قدرتمند است، محافظت می‌شود.

آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی در پنج رنگ یعنی در رنگ‌های مشکی، سفید، قرمز، سبز روشن و آبی به بازار عرضه خواهد شد و آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس نیز در رنگ‌های طلایی، نقره ای، گرافیتی و آبی به بازار خواهند آمد. اپل همچنین ادعا کرده است که چیپست جدید این شرکت دارای قدرت پردازش بیشتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به نسل قبل خود است و بهترین تراشه حال حاضر گوشی‌های هوشمند در جهان است.

از معدود فناوری‌های جدیدی که به سری جدید آیفون‌ها افزوده شده می‌توان از پشتیبانی از شبکه ۵G نام برد که توانایی دانلود با سرعت ۴ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. اپل با معرفی فناوری "Smart Data Mode" قابلیت سوئیچ خودکار بین شبکه‌های ۴G و ۵G را فراهم کرده است، بدین ترتیب، خود آیفون متناسب با کاری که کاربر قصد انجام آن را دارد، تشخیصص می‌دهد که به کدام شبکه متصل شود.

همانطور که اشاره شد، آیفون ۱۲ از دوربین پشتی دوگانه بهره می‌برد. هر دو دوربین دارای حسگر ۱۲ مگاپیکسلی هستند که دوربین اصلی دارای لنزی با دیافراگم f/۱.۶(سریع‌ترین دیافراگم بین همه آیفون‌ها تاکنون) و میدان دید ۱۲۰ درجه دارد و دوربین دوم نیز پشت یک لنز فوق عریض نشسته است. گفته می‌شود عملکرد دوربین‌های خانواده آیفون ۱۲ در محیط‌های کم نور بهتر از دوربین‌های خانواده آیفون ۱۱ است و همه دوربین‌های این خانواده از جمله دوربین‌های سلفی آنها به فناوری "Night Mode" مجهز شده است.

دوربین‌های اصلی آیفون ۱۲ مینی نیز مانند آیفون ۱۲ است. در حالی که دو برادر بزرگتر آیفون ۱۲ یعنی آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس مجهز به دوربین سه گانه هستند و در واقع یک لنز تله فوتو با قابلیت روم اپتیکال ۴ برابری اضافه دارند و البته دارای حسگر "لیدار"(LiDAR) هستند که یکی دیگر از معدود فناوری‌های جدید اپل در خانواده آیفون ۱۲ است. دوربین‌های سلفی خانواده آیفون ۱۲ نیز همگی به جز آیفون ۱۲ مینی که دارای دوربین سلفی ۱۲.۹ مگاپیکسلی است، ۱۲ مگاپیکسل هستند.

شرکت اپل فناوری شارژ بی‌سیم را در آیفون ۱۲ بهبود بخشیده و در این راستا از یک سیستم جدید موسوم به "مگ سیف"(MagSafe) در آیفون ۱۲ رونمایی کرده است که شامل چند آهنربا است که باعث می‌شود این گوشی به شارژرهای بیسیم و وسایل جانبی دیگر از طریق مغناطیسی متصل شود.

گفتنی است که آیفون ۱۲ مینی همانطور که از نامش پیداست، با نمایشگر ۵.۴ اینچی کوچکترین عضو این خانواده است و آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو با نمایشگر ۶.۱ اینچی اندازه برابری دارند و بزرگترین عضو خانواده هم با نمایشگر ۶.۷ اینچی آیفون ۱۲ پرو مکس است.

از منظر باتری هم شاهد آن هستیم که بزرگترین عضو این خانواده یعنی آیفون ۱۲ پرو مکس با نمایشگر بزرگ ۶.۷ اینچی از یک باتری ۳۶۸۷ میلی آمپر ساعتی نیرو می‌گیرد که با توجه به وجود باتری‌های حتی تا بیش از ۶ هزار میلی آمپر ساعت در گوشیهای مشابه باید منتظر ماند و عملکرد آن را دید.

اما شرکت اپل در اقدامی بحث برانگیز، علاوه بر هندزفری، شارژر را نیز از جعبه آیفون‌های جدید خود حذف کرده و دلیل آن را کمک و حفاظت از محیط زیست عنوان کرده است. این در حالی است که آیفون ۱۲ مینی با قیمت پایه ۶۹۹ دلار، آیفون ۱۲ با قیمت پایه ۷۹۹ دلار، آیفون ۱۲ پرو با قیمت پایه ۹۹۹ دلار و آیفون ۱۲ پرو مکس با قیمت پایه ۱۰۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد و قاعدتا مشتریان اپل از این پس در کنار خرید این گوشی با چنین قیمتی، ناچار به خرید شارژر به صورت جداگانه نیز خواهند بود.

همه قیمت‌های ذکر شده برای مدل‌های با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت(به جز آیفون ۱۲ مینی که مدل پایه آن حافظه ۶۴ گیگابایتی دار) هستند و برای خرید خانواده آیفون ۱۲ با حافظه داخلی ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی باید هزینه بیشتری پرداخت.

در مجموع شاهد آن هستیم که شرکت اپل اگر نخواهیم بگوییم درجا می‌زند یا عقب مانده، در دو سه سال اخیر بیشتر شاهد برخی ارتقاهای نرم افزاری و سخت افزاری مفید اما نه چشمگیر و متحول کننده از آن بوده‌ایم. به عنوان مثال امسال در آیفون ۱۲ به نمایشگرهای لبه تخت که در آیفون ۴ استفاده شده بود، روی آورده و یا بدنه گوشی‌های خود را بجای آلومینیوم از فولاد ضد زنگ ساخته است یا هر ساله عملکردهای موجود مانند تشخیص چهره(فیس آیدی) را بهبود می‌بخشد.

یا در مواردی دیده می‌شود که به اکراه و امتناع به زعم بسیاری کارشناسان، بیهوده خود پایان داده و بالاخره دست از صفحه نمایش LCD برداشته و تماما از نمایشگرهای OLED بهره برده است. هر چند به برخی موارد مانند حذف ناچ یا حداقل قطره ای کردن آن کاملا بی اعتناست. در حالی که شرکت های رقیب مدتی است که این کار را کرده اند و به تازگی نخستین گوشی هوشمند با دوربین سلفی زیر نمایشگر معرفی شد.

شرکت اپل طی سالیان گذشته و به خصوص در زمان حیات "استیو جابز" فقید همیشه به عنوان شرکتی پیشرو در تحولات دنیای فناوری شناخته می‌شد، اما اکنون با عملکرد خود در این سالهای اخیر به نظر می‌رسد بر خلاف گذشته چیز خاصی برای عرضه در چنته ندارد و با اینکه هنوز هم سهم قابل توجهی در فروش گوشی‌های هوشمند در دنیا دارد، گویا بیشتر نان نام خود را می‌خورد، چرا که شاهد آن هستیم که شرکت‌های دیگر به ویژه شرکت‌های نوظهور چینی در حال ربودن گوی سبقت از اپل هستند.

کدخبر: ۳۵۴۶۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر