کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۸۷۸۵
تاریخ خبر:

آیا مصرف پروبیوتیک برای درمان پارکینسون مفید است؟

رپورتاژ آگهی| احتمالا شما هم با بیماری پارکینسون آشنا هستید. حتما می‌دانید که پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده است که همه ساله افراد زیادی به این بیماری مبتلا می‌شوند. انتقال دهنده عصبی دوپامین به بدن شما توانایی حرکت می‌دهد. این انتقال دهنده عصبی از بخشی از مغز به نام ماده سیاه و سایر نواحی مغز می‌آید. بیماری پارکینسون به این صورت است که سلول‌های موجود در ماده سیاه دچار اختلال می‌شوند یا برخی از آنها از بین می‌روند. همین موضوع باعث کاهش دوپامین شده و حرکت افراد را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند. تحقیقات بسیاری درباره این بیماری و راه‌های درمان آن انجام شده است. برخی نتایج به دست آمده نشان دهنده این موضوع است که سلامت روده و گوارش می‌تواند در پیشگیری یا درمان پارکینسون موثر باشد.

محققان به دنبال این موضوع هستند که تاثیرات پروبیوتیک بر روی بیماری پارکینسون را به صورت علمی ثبت کنند. نقش موثر سلامت روده و گوارش بر بیماری پارکینسون مشخص شده است، در نتیجه افراد با مصرف پروبیوتیک‌های غذایی و مکمل‌های آن می‌توانند در بهبود سلامت روده خود نقش موثری ایفا کنند. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های زنده و فعالی هستند که بر روی سلامت روده و گوارش بیماران نقش مهمی دارند. در ادامه لازم است اطلاعات بیشتری درباره نقش پروبیوتیک بر روی بیماری پارکینسون به دست آورید.

بیماری پارکینسون دارای چهار عارضه زیر است:

  • سفتی عضلات
  • کاهش تعادل و هماهنگی بدن
  • لرزش در دست‌ها، فک، بازوها، سر یا پاها
  • حرکت آرام و غیرطبیعی

برخی دیگر از علائم بیماری پارکینسون شامل مشکل در بلع یا جویدن، اختلال در صحبت کردن، یبوست، مشکلات ادراری و مشکلات پوستی مانند پوست خشک‌شده یا چرب، سوزش و تعریق بیش از حد است. تحقیقات نشان می‌دهند که علائم بیماری پارکینسون با اختلال عملکرد گوارش و عدم تعادل باکتری‌های روده مرتبط است. در حقیقت مطالعات نشان می‌دهند افراد مبتلا به پارکینسون، التهاب روده‌ای مشابه با بیماری‌های التهابی مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو را دارند.

این علائم و عوارض می‌توانند کانال ارتباطی بین مغز و روده را دچار اختلال کنند و در نتیجه باعث کاهش دوپامین، کاهش هضم و جذب مواد مغذی، افزایش نفودپذیری روده و در نهایت ضعیف شدن سیستم ایمنی شوند. با توجه به این اطلاعات می‌توانیم بگوییم که این اختلالات می‌توانند با بیماری پارکینسون ارتباط مستقیمی داشته باشند پس شما با حفظ سلامت روده و گوارش خود بر روی پیشگیری و درمان پارکینسون تاثیر خواهید گذاشت. مصرف پروبیوتیک‌ها به حفظ سلامت روده و گوارش شما کمک کرده و در نتیجه باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌شود. همه این موارد می‌توانند بر روی پارکینسون نقش موثری داشته باشند. شما می‌توانید با خرید پروبیوتیک باعث بهبود عملکرد روده‌ها و در نهایت پیشگیری و درمان پارکینسون شوید.

همچنان محققان معتقدند که در این‌باره به اطلاعات بیشتری نیاز دارند و لازم است تحقیقات بیشتری در خصوص تاثیر پروبیوتیک‌ها بر روی بیماری پارکینسون انجام شود.

تاثیر پروبیوتیک‌ها بر روی پارکینسون

با توجه به گزارشات به دست آمده در خصوص تاثیر پروبیوتیک بر روی عملکرد روده، محققان به دنبال اطلاعات بیشتری درباره تاثیر آنها بر روی بیماری پارکینسون هستند. تحقیقات زیادی درباره تاثیر پروبیوتیک بر روی یبوست انجام شده که نتایج آن موفقیت‌آمیز بوده است. در واقع یبوست، یکی از علائم پارکینسون است که با مصرف پروبیوتیک‌ها درمان می‌شود. در نتیجه این موضوع می‌تواند نقش موثر پروبیوتیک بر پارکینسون را مشخص کند.

مطالعه‌ای بر روی 120 شرکت‌کننده انجام شد که با مصرف شیر تخمیری حاوی چندین سویه پروبیوتیک و فیبر پروبیوتیک نتیاج جالبی به دست آمد. گزارشات نشان می‌دهند که مصرف این مواد حاوی پروبیوتیک توانسته به رشد باکتری‌های مفید روده کمک کند. پس از گذشت چند هفته محققان متوجه شدند که یبوست افراد شرکت‌کننده درمان شده و گوارش آنها بهتر از قبل کار می‌کند. گزارشات دیگری نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های پروبیوتیک توانسته یبوست بیماران را درمان کند و در نتیجه یکی از علائم بیماری پارکینسون از بین خواهد رفت.

گزارشات دیگری نشان می‌دهند که مصرف 8 هفته‌ای پروبیوتیک توانسته دفع روده و گوارش را بهبود بخشد و همین موضوع می‌تواند بر روی بیماری پارکینسون نیز موثر باشد. در مورد درمان سایر علائم بیماری پارکینسون نیاز به تحقیقات بیشتری است زیرا گزارشات به دست آمده، تنها درمان یبوست و بهبود عملکرد روده‌ها را تایید کرده‌اند. مطالعات انسانی در زمینه تاثیر پروبیوتیک بر روی سایر علائم پارکینسون انجام نشده است اما برخی تحقیقات بر روی موش‌ها نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک توانسته عملکرد حرکتی را بهبود بخشد و تاثیر محافظتی بر روی نورون‌های تولیدکننده دوپامین داشته باشد.

این تحقیقات امیدوارکننده هستند اما همچنان نمی‌توانیم نظر قطعی درباره تاثیر پروبیوتیک بر روی سایر علائم پارکینسون داشته باشیم زیرا همان‌طور که می‌دانید ژنتیک، متابولیسم و میکروبیوم‌های موش و انسان با هم فرق دارند. تحقیقات و گزارشات همچنان ادامه دارند زیرا در این سطح، دانشمندان به نتایج جذاب و شگفت‌انگیزی دست پیدا کرده‌اند.

آیا می‌توانم برای درمان پارکینسون، پروبیوتیک مصرف کنم؟

در صورتی که همچنان تحقیقات در خصوص تاثیرات پروبیوتیک بر روی پارکینسون ادامه دارد اما می‌توانیم بگوییم که مصرف پروبیوتیک در بهبود برخی علائم این بیماری مفید است. اگر مبتلا به یبوست ناشی از بیماری پارکینسون هستید، مصرف پروبیوتیک می‌تواند در بهبود گوارش به شما کمک کند. البته انواع مختلف پروبیوتیک بر روی یبوست، تاثیرات متفاوتی دارد پس بهتر است در این‌باره با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

شواهد دیگری برای درمان سایر علائم پارکینسون وجود ندارد اما به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم مصرف پروبیوتیک می‌تواند در بهبود عملکرد روده و گوارش شما موثر باشد و در نهایت سیستم ایمنی را تقویت کند. همین موضوعات می‌توانند در بهبود بیماری‌های دیگر مانند بیماری پارکینسون موثر باشند. اگر به مصرف پروبیوتیک برای درمان پارکینسون علاقه دارید، در این‌باره با پزشک متخصص خود مشورت کنید و اطلاعات لازم را در خصوص انواع پروبیوتیک موثر دریافت نمایید.

پارکینسون ۲

آیا مصرف پروبیوتیک در روند درمان پارکینسون اختلال ایجاد می‌کند؟

به طور کلی باید بدانید که پروبیوتیک‌ها برای سلامتی افراد بی‌خطر هستند اما برخی گونه‌های پروبیوتیک می‌توانند با داروهای تولید دوپامین که برای درمان پارکینسون تجویز می‌شوند، تداخل ایجاد کنند؛ این موضوع همچنان ثابت نشده است اما شما می‌توانید در این خصوص با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا اختلالات دارویی برای شما ایجاد نشود.

همچنین این احتمال وجود دارد که مصرف پروبیوتیک، رشد باکتری‌های روده کوچک را تشدید کند. رشد باکتری‌های روده کوچک در بیماری پارکینسون رایج است و مصرف پروبیوتیک می‌تواند به آن شدت بخشد. در ادامه باید بدانید که تشخیص نوع پروبیوتیک مصرفی شما نیز برای درمان یبوست ناشی از پارکینسون بسیار مهم است زیرا ممکن است سایر سویه‌های پروبیوتیک به درمان یبوست شما کمک نکنند.

هیچ یک از گزارشات و آزمایشات انجام شده، عوارض جانبی و خطر مصرف پروبیوتیک برای بیماری پارکینسون را تایید نکرده‌اند پس شما می‌توانید با خیال آسوده از این ماده کاربردی استفاده کنید. تنها پیشنهاد ما این است که به منظور جلوگیری از بروز اختلالات احتمالی، در این خصوص با پزشک خود مشورت نمایید.

جمع‌بندی مقاله

بیماری پارکیسنون، یک بیماری عصبی پیچیده است که سالانه افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. عوارض و علائم این بیماری به اندازه‌ای است که این احتمال وجود دارد که زندگی بیماران را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کند. در این شرایط بیماران به دنبال یک درمان کاربردی و سریع برای کاهش علائم بیماری خود هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند باعث بهبود عملکرد روده و گوارش شوند و در نهایت به درمان برخی علائم پارکینسون کمک کنند. مصرف پروبیوتیک‌ها می‌توانند باعث درمان یبوست ناشی از بیماری پارکینسون شوند.

در ادامه باید بگوییم که تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارند و محققان به دنبال گزارشات قطعی جهت تجویز پروبیوتیک برای درمان بیماری پارکینسون هستند. این مقاله به شما کمک می‌کند که در این خصوص تصمیمات درست و مفیدی بگیرید.

کدخبر: ۵۰۸۷۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر