کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۳۳۷
تاریخ خبر:

آیا برخی از واکسن‌های کووید-۱۹ از بقیه موثرترند؟

کارشناسان می‌گویند نتایج کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌های کرونای تایید شده بوسیله سازمان‌های معتبر نظارتی از لحاظ چیزی که بیشترین اهمیت را دارد یعنی جلوگیری از بستری شدن و مرگ، مشابهت دارند. در حالیکه میلیون‌ها نفر در جهان واکسن‌های کرونا را دریافت می‌کنند، شواهد دنیای واقعی نشان می‌دهند همه این واکسن‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند. با این وجود، ممکن است است مردم تصور کنند یک واکسن بهتر از واکسن دیگر است، چرا که کارآزمایی‌های بالینی انجام‌شده میزان‌های متفاوت اثربخشی را برای این واکسن‌ها نشان داده‌اند. مشکل این است که بر اساس نتایج این کارآزمایی‌های نمی‌توان مقایسه یک به یکی میان این واکسن‌ها انجام داد.

برای مثال واکسن‌های فایزر و مدرنا را در نظر بگیرید که بررسی‌ها اثربخشی ۹۵ درصدی آنها را در پیشگیری از بیماری‌ها نشان داده است. در بررسی‌های این اثربخشی این واکسن‌ها در پیشگیری از بیماری علامت‌دار اعم از خفیف، متوسط و شدید اندازه‌گیری بود- و این بررسی‌ها پیش از ظهور گونه‌های جدید جهش‌یافته نگران‌کننده کروناویروس انجام شده‌اند.

واکسن کرونای شرکت جانسون‌اندجانسون یک واکسن تک‌دوزی را آزمایش کرد و بیماری خفیف در این بررسی به حساب نیاورده بود. واکسن جانسون‌اندجانسون در یک بررسی بزرگ بین‌المللی ۶۶ درصد در پیشگیری از بیماری متوسط تا شدید اثربخشی داشت. این واکسن در آمریکا گونه‌های جدید کروناویروس گسترش کمتری داشتند،‌ ۷۲ درصد اثربخشی داشت. مهمتر اینکه، هنگامی اثر ایمنی‌زایی واکسن ایجاد شده بود، از بستری شدن و مرگ افراد به علت کووید-۱۹ پیشگیری کرده بود. درباره میزان دقیق اثربخشی واکسن دو دوزی آسترازنکا که در بسیاری از کشورها استفاده شده است، پرسش‌هایی مطرح شده است. اما کارشناسان توافق دارند که این واکسن نیز در مقابل بدترین پیامدهای کووید یعنی بستری شدن و مرگ محافظت ایجاد می‌کند.

بستری شدن‌های ناشی از کووید-۱۹ در سراسر جهان در کشورهایی که واکسیناسیون عمومی به درصدهایی بالایی رسیده است، مانند اسرائیل، انگلستان و اسکاتلند کاهش یافته است، بدون توجه به اینکه چه نوع واکسنی استفاده شده باشد. نخستین بررسی‌های دولت آمریکا درباره داده‌های جهان واقعی در میان کارکنان ضروری که واکسینه شده بودند، شواهد بیشتری به دست داده است که هر دوی واکسن‌های فایزر و مدرنا در مقابل عفونت‌های کروناویروس چه علامت‌دار و چه بی‌علامت ‌حفاظت بالایی - ۹۰ درصد - ایجاد می‌کند.

کدخبر: ۳۸۲۳۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر