کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۱۵۵
تاریخ خبر:

آیا آمار ویروس کرونا دوباره طغیان خواهد کرد؟

روزنامه هفت صبح | تعطیلات ابتدای هفته دوم شهریور که تعطیلات عزای حسینی بود، به پایان رسید و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، مسافران غیرضرور مجموع نمره کشور در باب مراقبت از بیماری را به حدی پایین آوردند که معاون کل وزارت بهداشت، دیروز آب پاکی را روی دست خودش، نظام سلامت و مردم ریخت و گفت از دو تا سه‌هفته دیگر شرایط سختی در انتظار کشور خواهد بود.

معاون کل وزیر بهداشت، دیروز در یک مصاحبه تصویری با خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به افزایش ۹درصدی سفرها در تعطیلات اخیر گفت: در هفته آینده افزایش موارد سرپایی ابتلا به کووید۱۹، دو تا سه‌هفته بعد افزایش موارد بستری و چهار تا شش‌هفته بعد افزایش جان‌باختگان را بر اثر این بیماری شاهد خواهیم بود.

دست‌کم چهارگزارش تصویری در خبرگزاری‌های بزرگ کشور از هجوم مسافران به شمال کشور منتشر شده که بخشی از تصاویر آن را برایتان در صفحه ۱۴ آورده‌ایم. در عین حال، در تعطیلات خبرهایی از بسته شدن برخی از مسیرها مثل جاده کندوان نیز منتشر شده بود که به صحبت‌های حریرچی، مهر تایید می‌زد.

روایت محلی از شمال کشور نیز این موضوع را تایید می‌کند. فرزاد جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل دیروز گفت، در تعطیلات مربوط به عزاداری‌های محرم در ایران شاهد موج عظیمی‌ از مسافرت‌ها به شهرهای مازندران بوده‌‌ایم و نتیجه این سفرها در شیوع ویروس کرونا از دو تا سه‌هفته دیگر مشخص می‌شود.

البته جلالی در گفت‌وگو با ایسنا به این نکته نیز اشاره کرده است که رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم سبب می‌شود زمینه خلق موج سوم کرونا در بابل و استان آغاز نشود. آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گفته است: گیلان بیش از دوماه است که در وضعیت قرمز قرار دارد و در این مدت بارها به هموطنان توصیه کرده و از آنان خواسته‌ایم به این استان مسافرت نکنند، اما توجه نکرده‌اند، رفتاری کاملاً غیراخلاقی که تبعات سنگینی می‌تواند برای مردم استان و خود آنان دربرداشته باشد.

وی همچنین به خبرگزاری ایرنا گفته است: هم‌اکنون بیش از ۳۵۰بیمار کرونایی در بیمارستان‌های شهرستان‌های گیلان بستری هستند. متأسفانه ۱۵نفر از بیماران جدید، مسافرانی هستند که از سایر استان‌ها به گیلان سفر کرده‌اند. منصور علی زارعی، نماینده ساری و میاندرود در مجلس هم به روزنامه ایران گفته است: قبل از تعطیلات از مردم خواستیم که به شهرهای شمالی سفر نکنند اما مردم به این نکات گوش نکردند، با اینکه ورود به ساحل دریاها ممنوع بود اما عده زیادی به ساحل رفتند.

در این شرایط باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا وضعیت به وخامت وضعیتی که این مسئولان تصویر کردند هست یا نه. امیدواریم که این مسئولان اشتباه کنند وگرنه باید خدا به آقای نمکی رحم کند، مخصوصا با توجه به اینکه روایت‌هایی از برخی عزاداری‌های محرم نیز حاکی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

عزاداری‌های ماه محرم در اغلب نقاط کشور و به خصوص در هیات‌های بزرگ تهران، قم و اصفهان به عنوان سه کانون مهم هیات در ایران با نظم قابل توجه، به صورتی کاملا محدودتر نسبت به سال گذشته و با رعایت پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت برگزار شده است اما تصاویر منتشر شده از برخی از مجالس عزاداری نشان می‌دهد که در برخی از موارد نیز پروتکل‌های بهداشتی به هیچ عنوان رعایت نشده است. ‌

ازجمله این تصاویر، عکس‌های منتشر شده از عزاداری عصر عاشورا در چهارراه گلوبندک تهران است؛ جایی که حسینیه کربلایی‌های مقیم تهران در آن قرار دارد. تصاویر منتشر شده از این مراسم نشان از فشردگی قابل توجه جمعیتی دارد که برخی از آن‌ها ماسک هم ندارند و این در حالی است که گفته شده منطقه بازار تهران، از نظر شیوع کرونا وضعیت خوبی ندارد و در زمره مناطق پرخطر است.

‌از داخل این حسینیه نیز تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد افراد در جمعیتی متراکم اقدام به سینه‌زنی کردند و این در حالی است که اصل تشکیل تجمعات عزا در محیط‌های دربسته، خلاف پروتکل وزارت بهداشت بوده است.

‌دیروز تصاویر دیگری نیز از هیئات مذهبی در دولت آباد شهرری، دسته نجفی‌ها در شهر قم، برخی از هیئات خوزستان و نیز برخی هیات‌ها از جمله در شهرستان آران و بیدگل از توابع استان اصفهان و حتی از حرم شاهچراغ در شیراز منتشر شده که نشان می‌دهد پروتکل‌های بهداشتی از قبیل فاصله‌گذاری اجتماعی یا عدم دسته روی در خیابان و نیز عدم استفاده از طبل و سنج به هیچ عنوان توسط هیات‌های مذهبی رعایت نشده است.

پیش از ایام محرم نیز البته درباره وضعیت در تبریز، هشدارهایی منتشر شده بود که در روزنامه به آن پرداختیم. ‌جالب است که از شمال شهر تهران نیز خبر می‌رسد در دو روز تاسوعا و عاشورا که برنامه هیات ریحانه‌النبی در میدان تجریش (امامزاده صالح) با استقبال چشمگیر مردم روبه‌رو شده است؛ مقررات بهداشتی آنچنان که در محیط داخل امامزاده، رعایت می‌شد، در بیرون از امامزاده رعایت نشده است و به طور مشخص فاصله‌گذاری اجتماعی بین مردم صورت نگرفته است. ‌

در تصاویر ارسالی از شهرستان‌ها همچنین در کمال تعجب، برگزاری مراسم گِل‌مالی در لرستان دیده می‌شود و این در حالی است که پیش از ایام عاشورا گفته شده بود که این مراسم برگزار نخواهد شد. ‌فی الجمله اینکه، هر چه در هیات‌های کلان تهران و قم و اصفهان، مقررات بهداشتی رعایت شده است؛

در هیات‌های کوچک‌تر و دورتر از دید دوربین‌ها و البته در برخی از هیات‌های با شرایط خاص، مقررات بهداشتی با سهل‌انگاری بیشتری مواجه بوده که ممکن است در کنار سفرهای ابتدای هفته، اثر بهداشتی خود را حدود ۲ تا ۴ هفته دیگر نشان بدهد. ‌

کدخبر: ۳۴۷۱۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر