کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۴۸۱
تاریخ خبر:

چرا نخبگان ایرانی مهاجرت می‌کنند و به‌کجا می‌روند؟

خبرگزاری ایرنا امروز با توجه به آمارهای مربوط به مهاجرت نخبگان و دانشجویان گزارشی نوشته پر از درد و رنج، پر از درد و رنج! با هم بخش‌هایی از این گزارش را که به زبان عدد و آمار حرف می‌زنند را مرور می‌کنیم:

آمار مهاجرت نخبگان ایرانی

*** یک *** بر اساس گزارش بنیاد ملی نخبگان در ۱۸سال گذشته یعنی از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۹۶ چیزی حدود دو درصد از کل دانشجویان ایرانی از کشور خارج شده و تا سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰هزار دانشجو در خارج از کشور مشغول کار و تحصیل هستند.

*** دو *** ایران مطابق با گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و به نقل از یونسکو، در سال ۲۰۱۶ در رتبه ۱۸ مهاجر فرست نخبگان قرار دارد. سیر خروج نخبگان از کشور از سال ۱۳۸۸ به بعد با شدت روبرو بود تا جایی‌که به گفته «مهدی سیدی» رئیس کارگروه نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی ، متأسفانه مهاجرت دانشجویان کشور به خارج رو به رشد است به گونه‌ای که جدیدترین آمار مهاجرت ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر در سال ۲۰۱۵ ــ ۲۰۱۴ را نشان می‌دهد که نسبت به قبل ۱۶ درصد رشد داشته است.

*** سه *** هم اکنون در ایران، بسیاری از ورودی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با رتبه‌ی دو رقمی (۱-۹۹)، در سال دوم تحصیل برای ادامه‌ی تحصیل پس از دوره‌ی کارشناسی، نامه ­ای از بهترین دانشگاه‌های دنیا با بهترین امکانات دریافت می­ کنند. اگرچه می‌توان در درجه نخست دلایل اقتصادی را در مهاجرت نخبگان موثر دانست، لیکن این مسئله از بعد اجتماعی و فرهنگی هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

*** چهار *** بنابر گزارش موسسه آموزش بین‌المللی، این موسسه تخمین می‌زند دانشجویان ایرانی در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۲۰میلیون دلار وارد چرخه اقتصاد آمریکا کرده باشند. این میزان سرمایه‌ای که در سال ۲۰۱۵ از کشور خارج شده تقریباً نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان و برابر با نیمی از مبلغ معوقات وزارت آموزش پرورش در پرداخت حقوق در ۱۵سال گذشته است.

/ آمار مهاجرت نخبگان ایرانی

کدخبر: ۳۰۳۴۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • safa345

    چرا واقعا کل جوانی خودتو پای درس بزاری ب عد تموم کردن وبیکار بمونی چرا کدوم بگم چقد نخبه چقد دانشمند تا حالا فکر کردیم چرا ؟؟ از یه جوان ۱۵ ساله بپرسی میدو نه برا چی میرن