در تازه‌ترین تصمیم برای ساماندهی بازار اجاره مسکن، جزئیات مربوط به سقف افزایش اجاره‌بها و تمدید خودکار قراردادهای اجاره اعلام شد؛ تصمیمی که با هدف ایجاد ثبات بیشتر در بازار اجاره و حمایت از مستأجران اجرایی شده است.

رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، با اشاره به مصوبه سران قوا درباره مدیریت بازار اجاره، توضیح داد: «بر اساس این مصوبه، اگر مستاجری درخواست تمدید قرارداد داشته باشد و بخواهد در همان محل سکونت خود ادامه اقامت دهد، موجر نمی‌تواند بیش از ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش مبلغ اجاره‌بها را مطالبه کند.»

وی در ادامه با اشاره به ضمانت اجرای این مصوبه افزود: «در صورتی که موجر افزایش بیش از این میزان را درخواست کند، مستاجر می‌تواند بر اساس این مصوبه از پذیرش این افزایش خودداری کند و قرارداد اجاره وی به صورت خودکار تمدید خواهد شد.»

بر اساس این ابلاغ، مستأجرانی که تمایل به ادامه سکونت در واحد فعلی خود دارند، می‌توانند از ظرفیت پیش‌بینی‌شده در این مصوبه استفاده کنند و در صورت مطالبه افزایش اجاره بیش از سقف تعیین‌شده، از پذیرش آن خودداری کنند. همچنین در چنین شرایطی، فرآیند تمدید قرارداد مطابق مفاد مصوبه به‌صورت خودکار انجام خواهد شد.

این تصمیم در شرایطی ابلاغ شده که موضوع افزایش اجاره‌بها طی ماه‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانوارهای مستأجر تبدیل شده و اجرای دقیق آن می‌تواند بر روند قراردادهای اجاره در ماه‌های آینده تأثیرگذار باشد.