کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۹۵۳۰
تاریخ خبر:

روز دختران ایران؛ با ۵مدال در‌ ‌‌‌‌قایقرانی، تکواندو‌ و...

روزنامه هفت صبح| پنج مدال از هشت مدالی که کاروان ایران تا پایان دومین روز رقابت‌های آسیایی هانگژو کسب کرده، حاصل جهد و تلاش زنان ورزشکار است. دیروز مهسا جاور و زینب نوروزی یک‌بار دیگر با پرچم ایران روی سکوی اهدای مدال رفتند ولی این‌بار فاطمه مجلل و نازنین ملایی را هم کنار خود داشتند. این‌ها اعضای تیم رویینگ چهارنفره زنان ایران هستند که پس از ثبت رکورد شش دقیقه و 61 ثانیه و 82‌صدم ثانیه به‌عنوان نایب قهرمانی‌ رقابت‌ها دست پیدا کردند.

مهسا جاور و زینب نوروزی دو روز پیش در بخش دونفره همین رقابت‌ها به همین شکل و کیفیت مقام دومی را کسب کرده بودند. سال‌ها بعد وقتی بخواهیم کتاب خاطرات بازی‌های آسیایی هانگژو را مرور کنیم، در صفحه نخست نوشته شده، چراغ اول را مهسا جاور و زینب نوروزی روشن کرده‌اند.

مهسا جاور سال 1373 در زنجان متولد شده و ظاهرا علاقه زیادی به مدال نقره دارد. او از مسابقات قهرمانی آسیا سال 2013 و بازی‌‌های آسیایی 2018 جاکارتا همراه با تیم چهارنفره رويینگ ایران، همین مدال نقره را سوغات آورده‌ است و آن وسط مدال برنز 2014 اینچوان نظم مدال‌هایش را در ویترین به‌هم زده است. جاور در پایان همان رقابت‌ها با محسن محمدسیفی از اعضای کاروان ایران که در رشته ووشو فعالیت دارد ازدواج کرد تا خدای نکرده یک‌وقت ویترین‌شان بدون مدال طلا نماند. محمدسیفی صاحب حداقل 13 مدال جهانی و آسیایی است.

زینب نوروزی را به‌‌عنوان ورزشکاری صاحب مدال در دوومیدانی می‌شناسیم اما سال 96، خیلی ناگهانی تصمیم گرفت تقدیرش را به قایق و پارو و آب گره بزند. نوروزي هم از زنجان آمده و راز هماهنگی خارق‌العاده‌شان با مهسا جاور شاید به همین همشهری بودن ربط داشته باشد. احتمالا در پایان بازی‌ها وقتی با دو مدال نقره به خانه برمی‌گردد شاید یاد یکی از مربیانش در سالن‌های ورزشی زنجان بیفتد که توصیه کرده بود به‌‌خاطر قد و قامت بلندش، سراغ قایقرانی بیاید.

‌نازنین ملایی سومین عضو تیم رويینگ نایب قهرمان بازی‌های آسیایی است؛ متولد بهمن 1370 در بندرانزلی. سال 2013 و 2018 هم برای مدال نقره بازی‌های آسیایی، کنار مهسا جاور جنگیده ولی ویترین افتخاراتش به لطف سه‌ مدال طلای مسابقات قهرمانی رويینگ آسیایی، یک نقره و دو تا برنز رنگین‌تر است. چهارمین نفر از ارومیه آمده؛ فاطمه مجلل که جوان‌ترین عضو گروه به‌‌حساب می‌آید. خدا را چه دیدید؛ شاید به کمک همین نیروی جوان در سال‌های بعدی دست تیم چهارنفره رويینگ ایران به مدال طلا هم برسد.

مبینا نعمت‌زاده، تکواندوکار کشورمان هم دیروز صاحب يك مدال برنز شد. گفتن و نوشتن درباره این مدال برای من و شما ساده است اما خود نعمت‌زاده برای رسیدن به آن خیلی سختی و مرارت کشید. او در رقابت‌های وزن منهای ۴۹کیلوگرم، نماینده قزاقستان را شکست داد و به نیمه نهایی رفت اما مقابل نماینده چین شکست خورد. پس از ناکامی در رسیدن به فینال، تصاویری منتشر شد که تکواندوکار جوانمان را در حال اشک ریختن نشان می‌داد. نعمت‌زاده تنها 17 سال دارد و متولد 1385 است. پس فعلا می‌توانیم به اینکه جای خالی کیمیا علیزاده را برای تکواندوی ایران پر کند امیدوار باشیم.

فرانک پرتوآذر، در رشته دوچرخه کوهستان هم یک مدال برنز برایمان به ارمغان آورد. او شیرازی است و در همین هفته قبل سی‌وپنجمین سالروز تولدش را جشن گرفته بود. کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی هانگژو باید خودش را هم خوشحال کرده باشد. او را به‌عنوان پر افتخارترین دوچرخه سوار زن ایرانی مي‌دانيم.او دو دوره در رقابت‌های قهرمانی جهان حاضر بوده. پرتو‌آذر همزمان با دوچرخه‌سواری و ورزش، درسش را هم جدی گرفته و در رشته مهندسی عمران فوق‌ لیسانس از دانشگاه شیراز گرفته.

کاروان ایران در رقابت‌های آسیایی هانگژو یکی از مدال‌هایش را مدیون مرجان سلحشور، متولد 1375 از اصفهان است. او در رشته تکواندو فعالیت می‌کند و در رقابت‌های پومسه تکواندو انفرادی بانوان سال 2018 هم صاحب مدال نقره شده بود. دو تا طلای بین‌المللی هم دارد به اضافه کلی مدال برنز. پومسه مبارزه‌ای خیالی و مدون است که تنها توسط یک نفر انجام می‌شود.

شهربانو منصوریان را باید آخرین بانوی مدال‌‌آور ایران در روز دوم بدانیم. هر چند هنوز رنگ مدالش مشخص نیست و در عین حال شانس زیادی برای کسب قهرمانی دارد. سرنوشت این یکی بعدا مشخص می‌شود ولی بدون احتساب این مدال هم دختران ایرانی موفق به انجام کار بزرگی شده‌‌اند.

کدخبر: ۵۳۹۵۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر