کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۷۰۳۶
تاریخ خبر:

از ایران تا ایران با کارلوس کی‌روش

‌روزنامه هفت صبح | کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران شد. در فاصله رفت و برگشت مرد پرتغالی به ایران، او روی نیمکت دو تیم ملی کلمبیا و مصر نشست. منتقدانش او را در این دو کشور ناکام و شکست‌خورده می‌دانند اما موافقانش نظر دیگری دارند. بررسی دقیق و آماری عملکرد کی‌روش در این دو کشور می‌تواند ابهامات درباره کارنامه او را روشن کند. نکته جالب و عجیب در کارنامه او شکست‌های عجیبش با ایران، کلمبیا و مصر در ضربات پنالتی است.

در کلمبیا
کی‌روش پس از جدایی از تیم ملی ایران، هدایت کلمبیا را برعهده گرفت. او جانشین آرتورو ریس شد که پس از خوزه پکرمن فقط در ۴ بازی روی نیمکت تیم ملی کلمبیا نشسته بود. شروع کار کی‌روش با ۴ بازی تدارکاتی مقابل ژاپن، کره‌جنوبی، پاناما و پرو بود. کلمبیا فقط به کره باخت و سه تیم دیگر را شکست داد تا به کوپا آمه‌ریکا برسد. در مرحله گروهی کلمبیا‌ موفق شد آرژانتین، قطر و پاراگوئه را مغلوب کند و در گروهش صدرنشین شود اما در مرحله یک‌چهارم نهایی با شیلی به تساوی بدون گل رسید و در ضربات پنالتی مغلوب شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

بعد از ۶ بازی دوستانه مقابل برزیل، ونزوئلا، شیلی، الجزایر، پرو و اکوادور، بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ شروع شد. شاگردان کی‌روش در بازی اول ونزوئلا را با ۳ گل شکست دادند و در دومین بازی در خانه شیلی به تساوی ۲-۲ رسیدند. اما در فاصله ۴ روز با دو شکست سنگین ۳ بر صفر و ۶ بر یک مقابل اروگوئه و اکوادور، پرونده کی‌روش در کلمبیا بسته شد و مسئولان فدراسیون فوتبال کلمبیا او را اخراج کردند. کی‌روش در مجموع ۱۸ بار روی نیمکت «تری‌کالرز» نشست که ۹ برد، ۴ مساوی و ۵ باخت در کارنامه‌اش ثبت شد. میانگین امتیازی او در کلمبیا ۱٫۷۲ امتیاز از هر بازی بود.

مخالفان و منتقدان: مثل دورانی که در ایران حضور داشت، کی‌روش در کلمبیا هم مخالفان و منتقدانی پیدا کرد. او در چند مقطع با ستاره‌هایی مثل رادامل فالکائو و خامس رودریگز به مشکل خورد. کارلوس والدراما اسطوره فوتبال این کشور که به شیر کلمبیا معروف بود هم رابطه خوبی با کی‌روش نداشت و بارها خواهان اخراج او شد. یکی دو بار هم با رئیس فدراسیون فوتبال کلمبیا درگیری لفظی پیدا کرد و درنهایت با شکست ۶ بر یک مقابل اکوادور از هدایت این تیم کنار گذاشته شد.

پسا کی‌روش: بعد از کی‌روش، نوبت به رینالدو روئدا رسید تا روی نیمکت کلمبیا بنشیند. شوک تغییر، در هفته‌های ابتدایی جواب داد و کلمبیا نتایج خوبی گرفت اما در دور برگشت ۴ مساوی و ۳ باخت باعث شد تا دو پیروزی در دو هفته پایانی هم حکم به صعود کلمبیا به جام جهانی ندهد. کلمبیا با جانشین کی‌روش یعنی روئدا، در ۱۷ بازی، ۴ برد، ۱۰ مساوی و ۳ باخت به دست آورد. از نظر آماری او به اندازه نصف میانگین کی‌روش هم امتیاز نگرفت.

در مصر
کارلوس کی‌روش در تیم ملی مصر جانشین حسام ال‌بدری شد که نتایج بدی هم نگرفته بود. اما مصری‌ها برای قهرمانی در آفریقا و صعود به جام جهانی کی‌روش را انتخاب کردند. کی‌روش در ۹ بازی ابتدایی روی نیمکت مصر شامل ۴ بازی مقدماتی انتخابی جام‌جهانی و یک بازی دوستانه و ۴ بازی تورنمنت عرب‌کاپ شکستی را تجربه نکرد. اما در مرحله نیمه‌نهایی تیمش به تونس باخت و در رده‌بندی هم مغلوب قطر شد. مصر با کی‌روش تورنمنت جام ملت‌های آفریقا را هم با شکست یک گله مقابل نیجریه آغاز کرد اما شاگردان او در ادامه گینه بیسائو، سودان، ساحل‌عاج، مراکش و کامرون میزبان را شکست دادند و به فینال رسیدند.

در بازی فینال خبری از گل نبود اما تیم کی‌روش یک بار دیگر در ضربات پنالتی مغلوب شد و به مقام نایب‌قهرمانی رسید. دو بازی بعدی مصر کم‌ستاره هم مقابل سنگال برگزار شد اما در مرحله پلی‌آف صعود به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر. در بازی رفت مصر با یک گل پیروز شد، بازی برگشت را سنگال با همین نتیجه برد و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد و تیم کی‌روش یک بار دیگر اسیر پنالتی‌ها شد و از صعود به جام‌جهانی بازماند. پس از این بازی‌ها در فوتبال مصر اختلافات زیادی بر‌سر تمدید با کی‌روش با تغییر سرمربی وجود داشت و تصمیم بر این شد که این همکاری به پایان برسد.

مخالفان و منتقدان: کی‌روش در مصر هم منتقدان مهمی داشت. چند بازیکن سابق مصر از سبک بازی این تیم راضی نبودند و معتقد بودند کی‌روش باید اخراج شود. مسئولان فدراسیون هم در چند مورد با او به اختلاف خوردند. شایعه شده بود که در کادر فنی مصر هم اختلافاتی وجود دارد اما مربی دروازه‌بان‌های مصر که گفته می‌شد با کی‌روش مشکل دارد این اختلافات را تکذیب کرد و تا پایان دوران حضور او در مصر با کی‌روش همکاری داشت.

پساکی‌روش: پس از کی‌روش، ابتدا ایهاب جلال روی نیمکت مصر نشست. فراعنه با او ابتدا گینه را بردند اما باخت عجیب به اتیوپی و سپس شکست سنگین ۴ بر یک مقابل کره‌جنوبی در یک بازی دوستانه باعث شد تا او هم کنار گذاشته شود. در حال حاضر هدایت مصر برعهده روی ویتوریا هموطن کی‌روش است و البته هنوز مصر هیچ بازی را با سرمربیگری او برگزار نکرده است. کی‌روش قبل از بازگشت به ایران از تیم الاهلی مصر هم پیشنهاد داشت.

کدخبر: ۴۷۷۰۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر