کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۶۴۶
تاریخ خبر:

آمریکا سرزمین قتل و کووید و ‌خودکشی

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی |‌‌ ۲۰۲۰ سال شومی برای آمریکایی‌ها بود. بحران افسار گسیخته کرونا در مرزهای ابرقدرت جهان، بحران اقتصادی و سیل میلیونی بیکاری، بحران مستاجران و بی‌خانمان‌ها، انتخابات رقابتی و دلهره‌آور ریاست‌جمهوری و تبعاتش، تسخیر کنگره به دست اوباش مسلح و در نهایت افزایش نرخ قتل و آدم‌کشی از جمله اتفاقات ناگوار و سختی بود که در این سال بر سر مردم آمریکا آوار شد. آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ قتل در آمریکا بیشترین جهش خود از سال ۱۹۶۰ تاکنون را تجربه کرده است.

گفتنی است که آماری از قتل‌های سالانه پیش از سال ۱۹۶۰ به صورت مدون موجود نیست و چندان بعید و دور از ذهن نیست که در صورت وجود چنین آماری، ۲۰۲۰ سیاه‌ترین سال آمریکا از منظر آمار قتل و آدم‌کشی در تاریخ این کشور لقب می‌گرفت. براساس گزارش‌های اف‌بی‌آی میزان قتل‌ها در سال گذشته ۲۹درصد افزایش یافته است.

بیشترین میزان افزایش پیشین مربوط به سال ۱۹۶۸ با ۱۲.۵درصد افزایش بوده است. بیشترین افزایش موارد قتل در آمریکا مربوط به سال ۱۹۹۰ با افزایش ۱۹۳۸ مورد نسبت به سال پیش از خود بوده است و بر اساس گزارش‌های جدید در سال ۲۰۲۰ با افزایش تقریبا ۵۰۰۰ موردی قتل نسبت‌به سال ۲۰۱۹ و ثبت رکوردی جدید، تعداد کل موارد قتل در سال گذشته به بیش از ۲۱۵۰۰ مورد رسید.

هنوز گزارش رسمی و دقیقی از علت این افزایش بی‌رویه قتل منتشر نشده است اما بررسی رسانه‌ها و نگاهی به پرونده‌های قتل در سال گذشته نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل و انگیزه برای قتل‌ها فشار عصبی و مشکلات روانی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و شرایط سخت پس از آن بوده است. علت بعدی فاصله گرفتن مردم از نیروی پلیس و عدم اعتماد به آن‌ها پس از ماجرای قتل جورج فلوید است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت اطلاع سریع‌تر به پلیس در برخی از پرونده‌ها، می‌شد از وقوع‌ تعداد قابل توجهی از قتل‌ها جلوگیری کرد. عامل بعدی افزایش افراط‌گرایی و اختلافات نژادی است که منجر به افزایش خرید سلاح گرم توسط شهروندان این کشور شد. آمارهای ثبت شده حاکی از آن است که ۷۷درصد قتل‌های سال گذشته به وسیله سلاح گرم رخ داده است. بیشترین استفاده از سلاح گرم در قتل‌ها ۶۷درصد و مربوط به دهه‌های پیش‌تر بوده است.

جمع‌بندی‌ها نشان می‌دهد که افزایش نرخ قتل در آمریکا، یک معضل ملی در سراسر کشور است و مربوط به منطقه و ناحیه خاصی نیست. نرخ قتل در شهرهایی که بیش از ۲۵۰هزار نفر جمعیت دارند ۳۵درصد افزایش داشته است. در شهرهایی که بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارند این نرخ از ۴۰درصد تجاوز کرده است.

در نهایت در مناطق روستایی و شهرهایی که کمتر از ۲۵هزار نفر جمعیت دارند این نرخ ۲۵درصد افزایش داشته است. اگرچه پس از انتشار این آمار جنجالی،حامیان ترامپ و برخی از چهره‌های حزب جمهوری‌خواه انگشت اتهام را به سمت بایدن گرفتند و او را مقصر این وضع دانستند اما باید یادآور شد که تا پایان سال ۲۰۲۰، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور بود.

البته در دوران بایدن این آمار نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه شد اما باید اعتراف کرد شیب این کاهش چندان دلگرم‌کننده‌ نیست و اگر شرایط بر همین منوال ادامه یابد در پایان سال ۲۰۲۱ نیز باید مانند ۲۰۲۰ انتظار خبر از افزایش خشونت و قتل در آمریکا را کشید. لازم به ذکر است تاکنون و با گذشت نیمی از سال جاری این آمار افزایش ۲۴ درصدی داشته است.

نرخ قتل در جهان را با تعداد افراد کشته شده در هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور‌های مختلف در یک‌سال می‌سنجند. بر این اساس بیشترین میزان قتل در جهان مربوط به قاره آمریکا با ثبت ۱۶.۳نفر مقتول در هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت است. در سال ۲۰۲۰ نرخ قتل در کشور آمریکا ۶.۵ نفر مقتول در هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت بوده است. لازم به ذکر است این نرخ در سال ۲۰۱۹، ۵نفر مقتول در هر ۱۰۰هزار نفر بوده است.

همانطور که گفته شد در بخش عمده‌ای از قتل‌های سال گذشته از سلاح گرم استفاده شده است و اگر دولت بایدن فکری برای خشونت با سلاح گرم در کشور نکند ممکن است این آتش در ۶ ماه باقی مانده دامن بیشتری بگیرد. تنها در ۶ ماهی که از ۲۰۲۱ گذشته است ۱۴۵۴۵ نفر در آمریکا با سلاح گرم کشته و ۲۹۱۷۹ نفر نیز مجروح شده‌اند.

در میان کشته‌شده‌ها ۲۲۶ و در میان مجروحان ۵۵۹ کودک وجود داشته‌اند. به علاوه در ظرف این ۶ ماه ۴۹۸ مورد کشتار جمعی نیز صورت گرفته است. کشتار جمعی در آمریکا به معنای استفاده از سلاح گرم در نزاع‌هایی است که در آن بیش از ۴ نفر به قتل می‌رسند. همچنین تاکنون ۴۱۴نفر نیز با سلاح گرم خودکشی کردند که این ۱۰برابر تعداد متوسط خودکشی با سلاح گرم در جهان است.

کدخبر: ۴۱۶۶۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر