کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۹۰۰
تاریخ خبر:

اين جاده تا اطلاع ثانوی تعطيل است

اين جاده تا اطلاع ثانوی تعطيل است

روزنامه هفت صبح، سارا سبزی| پياده‌راه تندرستي معروف تهران فعاليتش را تعطيل كرده و فعلا خبري از بازگشايي آن نيست و قرار است مجموعه ورزشي انقلاب تهران به‌عنوان يكي از قديمي‌ترين، مجهزترين و البته گران‌ترين مجموعه‌هاي ورزشي اين شهر تا اطلاع ثانوي بخش زيادي از مشتريانش را از دست بدهد؛ دليل آن‌هم به خبري برمي‌گردد كه ديروز منتشر شد.

اين باشگاه در اطلاعيه‌اي اعلام كرده است كه جاده تندرستي آن به دليل ترميم و آماده‌سازي جاده براي فصل سرما و بارندگي‌هاي پيش‌رو مدتي تعطيل خواهد بود. اين مسير براي پياده‌روي و ورزش صبحگاهي استفاده مي‌شود و 2/5 كيلومتر طول دارد و يكي از پرطرفدارترين بخش‌هاي اين مجموعه است.

اهميت اين مجموعه فقط به دليل امكانات و وسعت آن نيست و از نظر تاريخي هم براي ورزش ايران مهم است. اين مجموعه سال ۱۳۳۷ در مساحتي 130هكتاري، كارش را به‌نام باشگاه شاهنشاهی در تهران شروع كرد. مجموعه گران‌قيمت ورزشي پايتخت در زمين‌هاي بايري تاسيس شد كه امروز به بخشي از شريان‌هاي حياتي اين محدوده تبديل شده و بزرگراه‌هاي مهم شمال غربي تهران از كنار آن عبور مي‌كنند.

وسعت آن به اندازه‌اي است كه ورودي جنوبی آن به اتوبان نیایش، ورودي شرقي در كنار پارك ملت، ورودي غربي در خیابان سئول و در شمالي آن‌هم در خیابان نمایشگاه بین‌المللی تهران است. دو ساختمان آكادمي ملي المپيك و شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي هم در آن قرار دارد و از شروع فعاليت تا امروز ۱۴نفر مدیریت آن را برعهده داشته‌اند.

مجموعه انقلاب در آغاز به بخش‌خصوصی تعلق داشت و پروانه تاسیسش به‌نام جمشید بزرگمهر صادر شده بود. در همان دوره هم شامل چند زمین تنیس، پیست اسب‌سواری و زمین‌های گلف بود ولي به دليل حق عضويت بالا، امكان استفاده آن براي عموم مردم آزاد نبود. شهرت اصلي اين باشگاه به دليل زمين‌هاي متعدد تنيس آن بود.

زمين گلف آن هم سال 1341 با 62 هكتار در همين مجموعه ورزشي تاسيس شد و براي اولين‌بار بود كه بخشي از شهروندان تهراني امكان استفاده از زمين گلفي به اين وسعت را داشتند. باشگاه شاهنشاهي بعد از انقلاب به صورت كامل به سازمان تربيت‌بدني وقت واگذار شد و در حال حاضر هم زير نظر وزارت ورزش فعاليت مي‌كند. فعاليت‌هاي مجموعه در سال ۱۳۵۹ برای اولين‌بار دوباره از سر گرفته شد و اولين مسابقاتي كه در آن برگزار شد، جام انقلاب بود.

حضور اين مجموعه براي اين دو گروه اهميت زيادي دارد: براي بخشي از شهروندان تهراني كه به پياده‌روي در جاده تندرستي عادت دارند و سروكارشان زياد به اين مجموعه مي‌افتد و گروه دوم هم ورزشكاران حرفه‌اي است كه براي تمريناتشان اين مجموعه را انتخاب مي‌كنند.

به غير از فضاهاي فرهنگي، آكادمي اسكيت، ‌باشگاه تيراندازي،‌ مجموعه تخصصي ورزش زنان، زمين گلف، سالن اسكواش، سالن‌هاي چند‌منظوره، سالن‌هاي خانوادگي، زمين فوتبال، پيست خودرو، استخر و سونا و جاده تندرستي بخشي از امكانات اين مجموعه بزرگ است و محل تمرين ورزشكاران حرفه‌اي است. مجموعه ورزشي انقلاب سابقه برگزاري كنسرت هم دارد و چهره‌هاي معروفي از موسيقي ايران در آن اجرا داشته‌اند.

کدخبر: ۵۴۶۹۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر