کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۷۵۱۳۷
تاریخ خبر:

وقت آن نرسیده با دنیای مد آشتی کنید؟!

وقت آن نرسیده با دنیای مد آشتی کنید؟!

مرور پوشش هنرمندان در روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر

هفت صبح| جشنواره فیلم فجر تمام شد. با وجود ماهیت سینمایی این رویداد، همواره فرش‌قرمزهای چند سال پیش و فوتوکال‌های فعلی یکی از مورد توجه‌ترین بخش‌های جشنواره بوده است. گاهی حتی جنجال بیشتری از فیلم‌ها ایجاد می‌کند. مخاطب در طول جشنواره مشتاقانه فضای مجازی را برای دیدن لباس هنرمندان تماشا می‌کند. اهمیت استایل هنرمندان از نگاه مخاطب و کانون توجه قرار گرفتن آن دلیل محکمی است که افراد حاضر در این جشنواره کد پوششی را رعایت کنند. استفاده هنرمندان از به‌روزترین و مناسب‌ترین لباس‌ها برای یک مراسم رسمی، نشانگر خلاقیت و میزان توجه‌ای است که هم برای حضور در یک مراسم رسمی و هم برای نگاه مخاطب قائل می‌شوند. 

با وجود این حساسیت، استایل مهمانان این دوره از جشنواره در فتوکال‎‌‌ فیلم‌ها نه تنها قابل قیاس با هیچ جشنواره جهانی نبود که حتی مأیوس کننده بود. طراحان لباس و استایلیست‌های بسیاری در ایران مطابق با استانداردهای بین‌المللی فعالیت می‌کنند. متخصصانی که می‌توانند سبک شخصی‌ای برای هنرمندان تعریف کنند یا برای انتخاب پوشش چنین رویدادی به آنان کمک کنند. 

IMG_0953

نرگس محمدی در دومین حضور خود در فوتوکال فیلم، پالتوی مخمل زرشکی ست با کفش زرشکی انتخاب کرده بود. یقه پهن پالتو با پاگون‌های بلند که از سرشانه آویزان‌اند، برش‌های متعدد که کارکرد گردنبند را نامناسب کرده، در یک نگاه نمایی جذابی ندارد. قد بلند شلوار، نوع استایل شال و کمربند بیشتر به شلختگی دامن زده است. این استایل امکان اصلاح متناسب با فرم اندام نرگس محمدی را داشت اما انتخاب پارچه مخمل با گراماژی بالا و سایه ‌روشن و ایرادات دوختی باعث از بین رفتن تناسب اندام شده است. آستر آبی‌رنگ گرچه می‌توانست چشم‌نواز باشد اما قابلیت خود را از دست داد.

IMG_0957

قابی از سه هنرمند، حامد بهداد، هومن حاجی‌عبدالهی و علی اوجی در یک فوتوکال ثبت شد. پوشش این سه نفر هیچ سنخیتی با مراسم رسمی نداشت.  شلوار جین حامد بهداد تناسبی با یک استایل رسمی نداشت و دیگر انتخاب‌ها را برای رسیدن به یک پوشش رسمی ناکام گذاشت. تی‌شرت و کت بلند اوجی که با دیگر قسمت‌های استایل او نامتناس بود، هرکدام ساز جدا می‌زنند. حاجی‌عبدالهی با تی‌شرت و شال دور گردن استایل رحمت شالیکار هزارجریبی را در یاد ما زنده کرد.

IMG_0959

استایل هلیا امامی در نگاه اول چشم‌گیر است. استایل مونوکروم مشکی با انتخاب پارچه مخمل طرحدار، سادگی یک تیپ مونوکوروم را از بین برد. با کمی دقت اما ایرادات اجرایی آشکار، لایه‌های متعددی که تداخل بصری ایجاد می‌کند و سیلوئت کلی که هارمونی ندارد، چشم‌گیری اولیه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. کیف امامی تبدیل به سوژه‌ بحث کاربران فضای مجازی شد. کیف با تصویری از پرنده باستانی ایرانی طراحی شده اما با همین طراحی و استفاده در کنار یک استایل نیمه‌رسمی کاربرد خود را به عنوان کیف از دست داده است. البته هلیا امامی پیش‌تر هم از کیف‌هایی به شکل حیوانات در استایل خود استفاده کرده، اما این‌بار این انتخاب هم‌خوانی لازم را نداشت.

IMG_0955

پوشش انتخابی مینا وحید در روز نهم جشنواره نتیجه‌ بسیار بدی داشت که ضرورت وجود استایلیست شخصی در کنار هنرمندان را بیشتر نمایان می‌کند. پالتو خاکستری بسیار بلند با دوخت بد که آشکار به چشم می‌آید. سنگدوزی بی‌سلیقه و بدون تناسب با کلیت پالتو روی یقه و چاک‌های بلند در پهلو که بیشتر مشکلات دوختی آستر را نمایان می‌کند. پیراهن کتان مشکی و شلواری که با بند و زیپ در ناحیه کمر بی‌شباهت به یک لگ ورزشی نیست، کتانی، اسکارف و کیف هیچ‌کدام به یکدیگر نه تنها کمک نکرده‌اند که حتی ترکیب ناهمخوانی را ساخته‌اند.

IMG_0946

سارا بهرامی در سال‌های اخیر نشان داده برای استایل خود ارزش قائل است. او همیشه از آیتم‌های متفاوت و جسورانه استفاده کرده که اغلب موفق بوده‌اند. این حساسیت و موفقیت نشان از حضور استایلیست در کنار این هنرمند است. بهرامی در دومین حضورش در جشنواره فجر، از ترکیب دو رنگ مشکی و سبز تیره بهره برد. کلاچ، کفش و اکسسوری‌های مناسبی را انتخاب کرد. کنار هم قرار گرفتن تور، مخمل و اکسسوری‌های نقره‌ای ترکیب دلنشین و جذابی ساخت. مدل مو و میکاپ مناسب تکمیل کننده این استایل بود. انتخاب‌های بهرامی را می‌توان از موفق‌ترین استایل‌های جشنواره‌ امسال دانست. 

IMG_0947

پوشش بهاره کیان‌افشار هم جزو معدود استایل‌های متفاوت جشنواره امسال بود. رنگ کرم و آبی روشن کدر که در ترکیب صحیح پارچه‌ها، استایل شیک و باوقار برای او ساخته است. طرح روی کت یادآور نقوش فرش ایرانی است‌. شلوار از بالا گشاد با پارچه‌ مخمل توانسته قالب ایرانی بیشتری به استایل ببخشد. کلاچ کرم رنگ و شال تور هم به درستی تکمیل‌کننده‌ هستند. موردی که می‌توانست استایل را بهبود ببخشد، حذف یا بازنگری به نوار کمر و آستین است که از لحاظ ایستایی با پارچه‌ کت تفاوت دارد و این باعث ایجاد چروک در میانه‌ کت شده است. کیان‌افشار در اکثر مواقع با انتخاب‌های صحیح، توجه خود را به پوشش مناسب نشان داده که حاکی از حضور یک استایلیست شخصی در کنار این هنرمند است.

عدم توجه به کد پوششی مراسم رسمی، ناتوانی در چیدمان اجزاء برای استایل صحیح، عدم استفاده از اکسسوری‌های مناسب، بی‌توجهی به استایل شخصی و عدم حضور استایلیست در کنار هنرمندان دلیل شکل‌گیری چنین فوتوکال‌های ضعیفی بوده است. شاید وقت آن رسیده که هنرمندان با دنبال کردن فستیوال‌های جهانی و رصد انتقادات مردم در فضای مجازی، دارای استایل شخصی شوند و برای حضور در مراسم‌های رسمی از متخصصین مد در ایران استفاده کنند.

 

کدخبر: ۵۷۵۱۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر