کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۴۶۴
تاریخ خبر:

عراق به واشنگتن نزدیک‌تر می‌شود؟

عراق به واشنگتن نزدیک‌تر می‌شود؟

درباره سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن

هفت صبح|  السودانی روزهای اخیر را در واشنگتن به سر برد تا با رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، دیدار و گفت‌وگو کند. این سفر در حالی صورت گرفت که مدت‌ها است زمزمه کاهش حضور نیروهای آمریکایی در عراق وجود دارد. اما عملا از تعداد نیروهای نظامی ایالات متحده و پایگاه‌های این کشور در داخل عراق کم نشده است. موضوعی که تهران را از دست بغداد و واشنگتن خشمگین می‌کند. در سفر السودانی به آمریکا غیاب بحث و گفت‌وگو در مورد دو موضوع دیده می‌شد. برخلاف آن‌چه که قبلا به‌نظر می‌رسید،‌ دولت عراق چندان مایل نیست مسئله خروج نیروهای آمریکایی از کشورش را جدی دنبال کند. از طرف دیگر، السودانی و بایدن طوری رفتار کردند که مسئله واکنش ایران به حمله اسرائیل و عملیات در نزدیکی خاک عراق مطلقا مطرح نشد.

 

این اتفاق در شرایطی افتاد که السودانی در آستانه سفرش یادداشتی را در نشریه «فارن افرز» منتشر کرده که در آن نوشته بود کشورش به همکاری تازه‌ای با ایالات متحده آمریکا نیاز دارد و به‌دنبال گرفتارشدن در درگیری میان ایران و آمریکا نیست. کلمات انتخاب‌شده از سوی السودانی در این یادداشت مهم که به آینده روابط عراق و آمریکا از دیدگاه بغداد اشاره دارد، نشان از احتمال دور شدن عراق از ایران، به‌واسطه وابستگی بیشتر به ایالات متحده دارد. البته هم‌زمان روابط تهران و بغداد، دوستانه و نزدیک توصیف می‌شود و عراق تنها کشوری است که از معافیت تحریمی برخوردار شده است.

 

قرارداد پشتیبانی لجستیک هواپیما با عراق، دستاورد السودانی از دیدار با بایدن به حساب می‌آید. پنتاگون اعلام کرده که وزارت خارجه ایالات متحده، فروش احتمالی پشتیبانی لجستیک هواپیما و آموزش نیروهای هوایی عراقی به ارزش تقریبی ۱۴۰ میلیون دلار را تصویب کرده است. به گفته پنتاگون، این آموزش و پشتیبانی لجستیکی، شامل ناوگان هوایی سی-۱۷۲ و ای‌سی/آسی-۲۰۸ عراق می‌شود. این اطلاعیه می‌گوید که پیمان‌کار اصلی این قرارداد شرکت «نرث‌تاپ گانمن» خواهد بود. این قرارداد چندان مورد استقبال ایران قرار نگرفته است. برخی از تحلیل‌گران این موضوع را باج بایدن به عراق ارزیابی کرده‌اند و معتقدند این قرارداد یعنی مسئله خروج نیروهای آمریکایی از عراق حالاحالاها، دغدغه بغداد نخواهد بود. با وجود چنین قراردادی،‌ برخلاف انتظارها، باید منتظر تثبیت حضور نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق بود.

 

السودانی در یادداشت منتشر شده در فارن افرز، ایران را یکی از شرکای کشورش می‌خوانَد. با این‌حال، دو پایتخت، باتوجه به اتفاقات اخیر ممکن است از نظر سیاسی وارد دوره‌ای از دوری شوند. این دوره البته به‌دلیل پیوستگی‌های مذهبی و اجتماعی عراق و ایران نمی‌تواند عمیق و طولانی باقی بماند و در نهایت، شراکت اقتصادی و سیاسی تهران و بغداد حتی با وجود باج‌های آمریکا برای ادامه حضور نظامی خود در کشور همسایه، به آسانی به‌هم نخواهد خورد. همان‌طور که السودانی می‌گوید روابط با ایران برای عراق امتیازات غیرقابل انکاری دارد که با روابط این کشور با واشنگتن قابل مقایسه نیست. با این‌حال از آن‌جایی که دولت السودانی اعلام کرده به‌دنبال بازیابی نفوذ عراق در خاورمیانه است، این رویا بدون حمایت ایالات متحده برای بغداد، محلی از اعراب نخواهد داشت.

 

 

کدخبر: ۵۵۶۴۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر