کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۷۲۱
تاریخ خبر:

یک دستگیری و چند شایعه

یک دستگیری و چند شایعه

محمد ذاکر(رامش) عضو داعش یا عضو جبهه مقاومت افغانستان

هفت صبح| روز شنبه خبری منتشر شد که براساس آن چندتن از اعضای داعش در استان البرز دستگیر شده بودند. در این میان صحبت از دستگیری محمد ذاکر با نام دیگر «رامش» به‌عنوان عضو ارشد داعش شد. در توضیحات این دستگیری آمده بود که عملیات در پی اشراف اطلاعاتی و گسترده سازمان‌اطلاعات فرماندهی انتظامی استان البرز و همراهی و همکاری در شناسایی تروریست‌ها توسط شهروند مسئولیت‌پذیر طی تماس به‌موقع با پلیس ۱۱۰ انجام شده‌است و این افراد قصد عملیات انتحاری در عید فطر را داشتند.

 

اما این اتفاق باعث بحث‌ها و ایجاد ادعاهای عجیبی شد. پای برخی از نمایندگان قدیمی افغانستان به‌میان آمد و برخی از چهره‌های ایرانی هم در این مورد اتفاق اظهارنظر کردند. مثلا محمد‌نسیم‌مدبر سیاست‌مدار شناخته‌شده و عضو مجلس پیشین نمایندگان افغانستان، در ادعایی گفته محمد ذاکر و دو برادرش پسران خیرمحمد خیرخواه، یکی از فرماندهان برجسته جبهه مقاومت ملی هستند که حدود دو سال پیش در درگیری با طالبان در بغلان کشته شد. او همچنین مدعی شده است که دیگر بازداشت‌شدگان هم از اعضای همین خانواده به‌حساب می‌آیند. احمد ضیا سراج، آخرین رئیس امنیت ملی دولت پیشین افغانستان هم ادعای مشابهی را مطرح کرده و گفته اداره پیشین امنیت‌ملی به این نتیجه رسیده بود که محمد ذاکر ربط و ارتباطی با داعش ندارد.

 

البته سراج توضیح نداده است تا پیش از روی کار آمدن طالبان، اداره امنیت‌ملی افغانستان به چه علتی در جزئیات پرونده محمد ذاکر دقیق شده است. سراج در ادامه گفته که مطمئنم که نهادهای امنیتی جمهوری‌اسلامی ایران هم این قضیه را با تمام ابعاد و زوایا تحقیق خواهند کرد و به‌نتیجه مطلوب خواهند رسید.

 

روزنامه هشت صبح چاپ افغانستان هم روز شنبه ۱۸ فروردین‌ماه به نقل از منابع نزدیک به جبهه مقاومت ملی افغانستان، مدعی شده افرادی که دستگیر شده‌اند، از بستگان خیرمحمد اندرابی، فرمانده کشته‌شده جبهه مقاومت ملی افغانستان هستند که از خطر انتقام‌گیری طالبان به ایران پناه برده بودند؛ اما اگر از ادعاهای مقامات سابق افغانستان بگذریم، محمدحسین جعفریان مستندساز و پژوهشگر حوزه افغانستان که دو دوره به‌عنوان رایزن فرهنگی ایران کار می‌کرد هم ادعاهای مشابهی را مطرح کرده است. او می‌گوید کسی که به‌عنوان یکی از فرماندهان داعش در کرج بازداشت‌شده، یکی از بستگان ژنرال خیرخواه، از اعضای ارشد کشته‌شده‌ جبهه مقاومت ملی افغانستان است. جعفریان شنبه شب در گفت‌وگویی زنده با محمدنسیم مدبر، نماینده سابق پارلمان افغانستان و از بستگان خیرخواه و شیخ زکریا مشکور کابلی، عضو ارشد جبهه مقاومت ملی افغانستان، به این موضوع پرداخت. جعفریان این مسئله را نوعی سوءتفاهم دانست.

 

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت افغانستان و فرزند احمدشاه مسعود، در زمان کشته شدن پدر محمد ذاکر گفته بود: «فرمانده خیرمحمد اندرابی یک چریک باتجربه بود. خیرمحمد در حمله طالبان به اندراب کشته شد». خیرمحمد اندرابی در آخرین پیامی که پیش از کشته‌شدن در توییتر منتشر کرد، از فرمان‌های طالبان علیه زنان انتقاد کرد و گفت که نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان تا رهایی افغانستان از سلطه طالبان به مبارزه ادامه خواهند داد. اندرابی در این پیام، طالبان را «مزدور و اشغالگر» خواند و از همه نظامیان دولت پیشین افغانستان خواست علیه این گروه «قیام عمومی» کنند. اندرابی تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، فرمانده پلیس شهرهای مختلف افغانستان بود.

 

کدخبر: ۵۵۵۷۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر