کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۰۳۰
تاریخ خبر:

داستان عجیب شوروم ‌پارک وی و برند ام‌جی

داستان عجیب شوروم ‌پارک وی و برند ام‌جی

همه چیز درباره برند و ماشین‌های خوشنام ام‌جی که خدمات مناسبی نداشت

هفت صبح| چند روزی است که زیر پل پارک وی غوغای اینفلوئنسرها و خودرویی‌ها‌ برپاست و مدل‌های مختلف شوروم برند ام‌جی با متولی‌گری فردا موتورز با شگردهایی خاص تبلیغ می‌شود. جالب اینجاست این ذوق‌زدگی در تبلیغ محصولات ام‌جی در حالی انجام می‌شود که هنوز شاکیان این برند، پرونده‌شان در جریان است. وکیل اسبق این پرونده هم ماجرا را تایید می‌کند. MG Cars ‌ یا ام‌جی کارز مخفف موریس گاراژ یا morris garage نام ناشناخته‌ای برای ایرانی‌ها است که اتفاقا تنه به تنه شرکت آذویکو باید در ذهن افراد باشد. افرادی که می‌گوییم یعنی همه رسانه‌ها از ماجرای این شرکت و بلایی که بر‌سر شاکیان آورده، به خوبی خبر دارند اما مشخص نیست براساس کدام منطق با به‌کارگیری تبلیغات اغوا‌کننده برای شرکتی که پرونده باز قضایی دارد، تبلیغ می‌کنند.

 

 

جوینت‌ونچر آمریکا ایراد ندارد؟!

 

به گزارش قطعه‌نیوز ام‌جی شاید برند اورجینال انگلیس باشد اما از سال ۲۰۰۷ تحت مالکیت چینی‌ها است و از آن زمان  هم تمام پلتفرم‌ها و حقوق و مالکیت معنوی‌اش به چین منتقل شده ‌ و عملا یک برند تمام‌چینی ‌‌که متعلق به یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودرویی در چین است. برای خودروسازی شانگهای که هم با آلمانی‌ها رابطه بسیار تنگاتنگی دارد و هم رابطه بسیار درهم تنیده و سطح بالایی با برندهای آمریکایی ‌. (شرکت شانگهای جی‌ام در‌حقیقت از جوینت‌ونچر خودروسازی شانگهای چین با جنرال موتورز آمریکا شکل گرفته که اکنون انواعی از خودروها را در نمایشگاه بین‌المللی پکن در معرض نمایش قرار داده است. این خبر برای فروردین ۱۳۹۳ است.)

 

چیزی که مشخص است و سابقه‌داران صنعت خودرو خوب می‌دانند، ام‌جی با یک قرارداد رسمی و تعهداتی که برای صنعت خودرو لازم است، به بازار ایران نیامده‌‌. یک شرکتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس یکسری ماشین ام‌جی جمع کرده و به ایران آورده است. برند ام‌جی با توجه به همکاری سطح بالایی که با برندهای آمریکایی دارد، هیچ وقت به صورت رسمی و با پذیرش تعهدهایی که باید در قبال مشتری ایرانی داشته باشد، به بازار ایران نمی‌آید.

 

اگر حافظه تاریخی‌مان یاری کند زمانی که ترامپ در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد، ام‌جی جزو اولین برندهایی بود که به سرعت از ایران خارج شد ‌. برندی که با شروع تحریم‌ها به سرعت بازار ایران را رها کرده و رفته و افراد بسیاری در آن زمان متضرر شدند. در حال حاضر مجددا یک شرکتی، ماشین‌ها را از کشورهای حاشیه خلیج فارس جمع کرده و به ایران آورده بدون اینکه پشتوانه شرکت مادر را داشته باشد.

 

 

واردات خودرو بدون پشتوانه شرکت مادر

 

خودرو صرفا یک وسیله نیست؛ وقتی یک شرکت، خودرو به مردم می فروشد، یک پکیچ خدمات ۱۰ ساله به مردم ارائه می‌دهد. وقتی شرکت مادری پشت این قرارداد نیست، چه تضمینی برای این موضوع وجود دارد که مردم به قطعات یدکی دسترسی داشته باشند یا ‌ اطلاعات فنی در اختیار آنها باشد تا بتوانند خدمات خوبی بگیرند. در حال حاضر ماشین‌های جدید ‌‌طوری طراحی شده‌اند که ‌هرساله نرم‌افزارهای آنها آپدیت ‌و بسیاری از اطلاعات به صورت آنلاین تحت نظارت شبکه‌های شرکت مادر به‌روز می‌شوند. وقتی این ارتباط‌ها با شرکت مادر وجود ندارد؛ معروف‌ترین ماشین‌ها هم خریداری شود، چطور‌ باید خدمات بگیرند؟ چه کسی باید به این قضیه رسیدگی ‌کند.

 

 

تاریخچه بدنام خدمات ام‌جی در ایران

 

مسئله دیگری که باید به آن توجه کرد، ‌بحث تاریخچه ام‌جی در ایران است. ام‌جی یک زمانی به ایران آمد و در ایران سرمایه‌گذاری کرد . این برند با شرکت خودروسازی آذربایجان یک شرکت جوینت‌ونچر تاسیس کردند که نام آن شرکت «آذیکو»  شد. ‌ بعد خودروی ام‌جی ۳۶۰ روی خط تولید آمد و در سال ۱۳۹۶ چندین هزار دستگاه ماشین پیش‌فروش ‌‌شد. اردیبهشت ۹۷ ام‌جی از ایران رفت و بعد اعلام شد یک محموله بزرگ از قطعات سی‌کی‌دی این شرکت در مالزی توقیف شده و چند هزار نفر سال‌ها در راهروهای دادگاه رفتند و آمدند تا بتوانند حق و حقوق‌شان را بگیرند که اتفاقا حق و حقوقی هم نگرفتند؛  حتی رسول کوهپایه‌زاده که در آن زمان وکیل این پرونده بود، می‌گوید:«این پرونده همچنان در جریان است. تا زمانی که من بر‌سر پرونده بودم کارخانه توقیف شد بعد به مالباختگان پیشنهاد شده بود اگر می‌خواهند جای اموال‌شان بخشی از سهام کارخانه را بگیرند!»

 

فکر کنید سهام کارخانه‌ای ورشکسته که متولی‌اش هم در تحریم‌ها ایران  را ترک کرده است. البته این نکته را فراموش نکنید که ام‌جی یک برند خوب با ماشین‌های خوب در ایران بود که ضعف خدمات پس از فروش داشت. حضور خودروهای کمپانی خودرو‌سازی ام‌جی در بازار خودروی ایران، در سال‌های بسیار قبل با مدل‌های MG B و… شروع شد‌ اما در سال ۱۳۸۸، شرکت مدیا‌موتورز با توافق با مالک ام‌جی، سایک، موفق شد نمایندگی برند خودروسازی ام‌جی را در ایران اخذ کرده و به واردات خودروهای جدید کمپانی خودروسازی ام‌جی بپردازد. شرکت مدیاموتورز خودروهای کمپانی خودروسازی ام‌جی ۵۵۰، ۶، ۳، ۳۵۰، GS و Gt را وارد مرزهای ایران کرد. بعد از گذشت چند سال کمپانی خودروسازی ام‌جی برای تولید خودروهایش در ایران با شرکت صنعت خودروی آذربایجان توافق کرد و مونتاژ MG 360 در ‌ تبریز آغاز شد. البته ماجرای آتش گرفتن برخی خودروهای ام‌جی را هم داشتیم که از صافی بنزین پژو ۴۰۵ استفاده کرده بودند و ‌همین باعث آتش گرفتن خودروها شد‌. در این میان خدمات پس از فروش خوبی هم ارائه نشد.

 

 

ضعف سیاست‌گذاری در بحث واردات

 

امروز سیاست‌گذار صنعتی در ایران  وقتی به یک برندی اجازه می‌دهد دوباره راهی بازار ایران بشود و در بزرگترین شوروم تهران با کلی تبلیغات دوباره ‌‌ماشین بفروشد، نباید تاریخچه این برند را بررسی ‌کند‌ که آدم‌هایی عمر و سرمایه‌شان تلف شد تا بتوانند در دادگاه‌ها حق و حقوق‌شان را بگیرند؟ چه تضمینی وجود دارد دوباره این شرکت ایران را ترک نکند. اصلا فکر کنیم این قرارداد رسمی است و پشت حضور این برند در ایران خود شرکت مادر در چین قرار دارد . آیا شرکت چینی نباید برای کاری که در ایران سال‌ها پیش انجام داده، غرامت و تاوان بدهد. نقش سیاست‌گذار صنعت خودرو در این میان چیست؟ آیا متولی‌ای در این میان نداریم که هرکسی هر کاری خواست انجام بدهد، هر وقت دوست داشت برود و هر زمان تشخیص داد، بازگردد. در حال حاضر متولی بحث واردات خودرو، سازمان توسعه و تجارت شده است. سازمان توسعه و تجارت تخصص خودرویی ندارد و هیچ تاریخچه و پیش‌زمینه‌ای در این ماجراها ندارد اما تمام این درگیری‌ها جعبه سیاهش دفتر تخصصی خودروی وزارت صمت است. تنها نهادی که در موج جدید واردات خودرو نقشی ندارد، دفتر تخصصی صنعت خودرو است که اتفاقا از همه اتفاقات گذشته باخبر است. بسیاری از برندهایی که امروز آمدند و به‌خاطر تحریم‌ها رفتند؛ سوابق بسیار‌ بدی دارند که باعث شدند خیلی‌ها از این حضور و رفتن‌شان آسیب جدی ببینند. حال چه کسی باید به این موضوع رسیدگی کند؟

 

 

مسئله برند ام‌جی چیست؟

 

اصحاب رسانه و سلبریتی‌ها برای شوروم‌ها تبلیغ می‌کنند. همه اما سابقه ام‌جی را به خوبی می‌دانند. قصه عجیب آذویکو که فقط تا آذر ۱۴۰۰، مالباختگان 49 بار در مقابل دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تجمع کردند. ۶ هزار نفر در اردیبهشت تا ۱۵ خرداد سال ۹۷ در طرح فروش خودروی ام‌جی ۳۶۰ از سوی شرکت آذویکو ثبت‌نام و این خودرو را با قیمت قطعی و سررسید تحویل ۱۰۰، ۱۲۰ و ۱۴۰ روزه خریداری کردند و نیمی از مبلغ خودرو نقدا در زمان ثبت‌نام دریافت شد. در این میان هرچند مستندات بانک مرکزی حاکی از دریافت ۲۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی شرکت صنعتی خودروی آذربایجان و تولید ۳۵۷۰ خودرو تا پایان اسفند ۹۷ است‌ اما خودرویی تحویل خریداران نشد.تیر ۱۴۰۱ حکم بدوی ۱۲ سال حبس برای این شرکت و روسای آن اعلام شد. تا آن زمان هنوز ۱۷۰۰ شاکی از این پرونده وجود داشت.داستان عجیب ام‌جی که تمام مدیران آذویکو به زندان رفتند در صورتی که سهامدار چینی هیچ خسارت و مشکلی هم برایش پیش نیامد و حالا با فردا موتورز به ایران بازگشته است . فرداموتورز زیرمجموعه گروه تجاری گلستان و خانواده معروف گرامی است که البته آنها هم همچنان پرونده باز اقتصادی دارند! در نهایت در حوزه واردات خودرو لااقل حافظه تاریخی خود را قوی کنیم که با چند دستگاه ماشین اسپرت یادمان نرود در راهروهای دادگاه مردم مالباخته چه زجرهایی کشیدند!

 

کدخبر: ۵۵۹۰۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر