کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۹۵۱
تاریخ خبر:

در بازار میوه‌های تابستانی چه خبر است؟

در بازار میوه‌های تابستانی چه خبر است؟

از هلوانجیری ۲۸۰ هزار تومانی تا انبه ۱۷۰ هزار تومانی

هفت صبح| میوه‌های تابستانی هنوز نوبرانه به‌حساب می‌آیند. به ‌همین‌خاطر وقتی به میوه‌فروشی سرک می‌کشید، ممکن است از دیدن برخی از رقم‌ها، برق از سرتان بپرد. مثلا قیمت یک کیلو هلو در میوه‌فروشی‌ها ممکن است تا 180هزار تومان هم دیده شود؛ مثلا اگر هلوانجیری بخواهید که به همین تازگی از راه رسیده، قیمتی که به شما در میوه‌فروشی‌های مرکز پایتخت گفته می‌شود، 280هزار تومان است. شلیل هم تا 270هزار تومان قیمت دارد.

قیمت میوه‌ها، حتی میوه‌های تابستانی و نوبرانه در میوه‌فروشی‌ها، به‌طرز چشم‌گیری بیشتر است اما بسیاری از افراد شاغل وقت کافی برای سر زدن به تره‌بار را ندارند یا معتقدند میوه‌ای که از تره‌بار نزدیک به خانه خود می‌خرند، مخلوطی از میوه‌های خوب و بد است که ناچار می‌شوند بخشی از آن‌ها را دور بریزند.

 

 

میوه‌های چهارفصل

 

فرقی نمی‌کند چه فصلی از سال باشد؛ برخی از میوه‌ها، همیشه روی میز ایرانی‌ها هستند و وجودشان به گرما و سرمای هوا ربطی ندارد. مثلا سیب، پرتقال، کیوی و موز را می‌توان در بین چنین گروهی جا داد. مثلا پرتقال تامسون شمال را می‌شود با قیمتی بین 64 تا 88هزار تومان خرید.

 

این قیمت تقریبا ربط مستقیمی به شهر یا محلی دارد که از آن خرید می‌کنید. البته اگر به ارزان‌فروشی‌ها یا میادین تره‌بار سر بزنید، ممکن است بتوانید هر کیلو پرتقال را که با نام تامسون عرضه می‌شود، با قیمت 25 تا 30هزار تومان هم بخرید. برخی از فروشگاه‌ها، پرتقال شمال را با عنوان دستچین و در بسته‌بندی خاص می‌فروشند و تا کیلویی 94هزارتومان هم بابتش پول می‌گیرند.

فروشگاهی در مرکز شهر تهران، پرتقال آب‌گیری را نزدیک به 50هزار تومان قیمت زده است و برای خرید یک کیلو پرتقال خونی یا توسرخ که ریز است باید 49 تا 52هزار تومان هزینه کنید.

سیب گلاب را می‌شود با 120هزار تومان برای هر کیلو خرید. قیمت سیب‌زرد دماوند در میوه‌فروشی‌ها اغلب بین 70 تا 110هزار تومان است و سیب مناسب برای آب‌گیری را می‌شود کیلویی 47 تا 50هزار تومان تهیه کرد.

سیب‌قرمز در این فصل، کمی سخت‌تر پیدا می‌شود و هر کیلو از آن حوالی 70 تا 85هزار تومان فروخته می‌شود.

موز هم داستان جداگانه‌ای دارد. قیمت موز در فروشگاهی در مرکز تهران بین 83 تا 98هزار تومان است. موزهایی که مناسب برای درست کردن شیرموز باشند، نزدیک به 80هزار تومان قیمت دارند و قیمت موزهای کوچک خارجی بیش از 95هزار تومان است.

 

 

میوه‌های تابستانی

 

صف میوه‌های تابستانی، طولانی است. بخش عمده‌ای از آنها، همین حالا هم به بازار رسیده‌اند و البته قیمت بسیاری از آنها خیلی بالاست. هلو، شلیل، زردآلو، گوجه‌سبز، توت، توت فرنگی، آلو، گیلاس و آلبالو هر کدام رقابت سنگینی در سبد میوه دارند. اول از همه سراغ هلو برویم. همین حالا اگر در یک منطقه نسبتا معمولی پایتخت بخواهید این میوه را بخرید، متوجه می‌شوید که قیمت را برای نیم‌کیلوگرم نوشته‌اند. مثلا یکی از میوه‌فروشی‌ها در حوالی سهروردی، نیم کیلو هلو را 90هزار تومان قیمت داده و در نهایت اگر شما یک کیلو هلو بخواهید، 180هزار تومان برایتان تمام می‌شود. البته این قیمت، سقف آن است. برخی از فروشنده‌ها بابت هر کیلو هلو، 145 تا 150هزار تومان پول می‌گیرند.

 

قیمت هلو هسته‌جدا که فروشنده‌ها خیلی پزش را می‌دهند، کیلویی 180هزار تومان است. اگر از تره‌بار خرید کنید، قیمت هر کیلو بین 50 تا 70هزار تومان است. هلوانجیری هم به بازار آمده و احتمالا الان، کمی کال است. اما اگر واقعا با دیدن این میوه وسوسه می‌شوید، باید بابت یک کیلو از آن، 280هزار تومان در یک میوه‌فروشی هزینه کنید. قیمت نیم‌کیلو شلیل 133هزار تومان است و اگر بخواهید یک کیلو از چنین میوه‌ای بخرید، ممکن است مجبور به پرداخت نزدیک به 270هزار تومان شوید. البته برخی از فروشندگان شلیل را از این هم گران‌تر می‌فروشند و قیمت یک کیلویش ممکن است به 300هزار تومان هم برسد.

 

فصل توت تقریبا رو به پایان است. اما کماکان در برخی از فروشگاه‌ها پیدا می‌شود و با 100 تا 110هزار تومان می‌شود یک کیلو توت سفید خرید و به خانه آورد. در تره‌بار، قیمت توت سفید، 65هزار تومان هم گفته می‌شود. قیمت توت‌فرنگی اما بیشتر از این حرف‌هاست. فروشنده‌ای در تهران یک کیلو توت‌فرنگی متوسط را 175هزار تومان قیمت زده است و بعدی توت فرنگی بوته‌ای سنندج را با قیمت 238هزار تومان می‌فروشد. قیمت توت‌فرنگی درجه یک در فروشگاه‌های لوکس‌تر می‌تواند 210 تا 240هزار تومان باشد. زردآلو را در فروشگاه‌های مرکز شهر می‌شود کیلویی 240هزار تومان خرید. فروشگاه دیگری زردآلوی فلکه شیراز را کیلویی 260هزار تومان قیمت می‌دهد و این میوه در میوه‌فروشی‌ها حداقل 200هزار تومان است.

 

آلو را می‌شود در میادین تره‌بار با قیمت کیلویی 60هزار تومان خرید. در مغازه‌های دیگر قیمت یک کیلو آلو شابلون اعلا را تا 240هزار تومان هم می‌گویند. برای خرید گیلاس که یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستان است، ممکن است مجبور شوید کیلویی نزدیک به 400هزار تومان هم هزینه کنید. قیمت‌ها را میوه‌فروشی‌ها با نیم‌کیلو می‌نویسند تا راحت‌تر با آن کنار بیایید اما در بازار تره‌بار قیمت گیلاس قرمز و سیاه کیلویی، 95هزار تومان و گیلاس صورتی پیش‌رس 80هزار تومان است. قیمت آلبالوی رسمی درجه یک 180هزار تومان گفته می‌شود و برخی آلبالوی پیوندی را 149هزار تومان هم قیمت می‌دهند.

 

اگر گذارتان به تره‌بار بیفتد، می‌توانید آلبالو را با قیمت 85هزار تومان هم بخرید. اگر بخواهید از بازار انگور یاقوتی بخرید، قیمتش کیلویی 95هزار تومان است اما نوع درجه یک آن را می‌توانید در میوه‌فروشی‌ها با قیمت 260هزار تومان برای هر کیلو، تهیه کنید. گوجه سبز شمال که در بازار تره‌بار 55هزار تومان قیمت دارد، در میوه‌فروشی‌ها، بین 190 تا 270هزار تومان گفته می‌شود. البته آنهایی که قیمت بالاتری دارند، گوجه سبزهای درجه یک یا آن دسته از گوجه‌های مربوط به شهریار هستند.

 

انواع صیفی‌جات

 

گرمای تابستان محبوبیت میوه‌های آب‌داری مثل هندوانه و طالبی را چند برابر کرده. هر کیلو خربزه در تره‌بار 29هزار تومان فروخته می‌شود و اگر بخواهید از میوه‌فروشی‌ عادی آن را بخرید، قیمتش به نزدیک کیلویی 90هزار تومان می‌رسد. معمولا خربزه‌ها 5/1 تا 5/2کیلو وزن دارند. با این حساب، اگر خرید خود را از تره‌بار انجام دهید، یک خربزه متوسط برایتان حدودا 60هزار تومان تمام می‌شود؛ در حالیکه در میوه‌فروشی‌ معمولی باید بابت همان میوه 180هزار تومان هزینه کنید. هندوانه یکی از ارزان‌ترین صیفی‌جات بازار است. مثلا فروشنده‌ای در خیابان شهرآرا، یک هندوانه 5 تا 6کیلوگرمی را با قیمت 154هزار تومان می‌فروشد که تقریبا هر کیلو از آن کمتر از 30هزار تومان تمام می‌شود.

 

برخی از فروشگاه‌ها هم هستند که هندوانه را اسلایسی عرضه می‌کنند. یکی از آنها، بسته‌ای یک کیلویی از هندوانه اسلایسی را 80هزار تومان قیمت زده است. قیمت هر کیلو هندوانه در بازار تره‌بار، تقریبا بین 12 تا 15هزار تومان است. که حدودا نصف قیمت میوه‌فروشی‌ها تمام می‌شود. هندوانه‌های کوچک تقریبا 4 تا 5کیلوگرم وزن دارند؛ هندوانه‌های متوسط 5 تا 6کیلوگرم و هندوانه‌های بزرگ حدود 7 تا 8کیلوگرم.

 

طالبی‌ها بین یک تا 3کیلوگرم وزن دارند و طالبی‌های کوچک شاید خرج کمتری برایتان داشته باشند ولی اغلب به آن نرمی که انتظار دارید، نخواهند بود. بنابراین خیلی از خریداران اگر در یخچالشان جای کافی داشته باشند، سراغ خرید طالبی‌های بزرگ‌تر می‌روند. در بازار میوه‌وتره‌بار قیمت هر کیلو طالبی 29هزار تومان است. در میوه‌فروشی‌ها اما برای خرید هر کیلو باید حدودا 50 تا 58هزار تومان هزینه کنید. مثلا یکی از آنها، طالبی ریز یک کیلو تا یک کیلو و نیم را 58هزار و 750تومان قیمت زده و دیگری قیمت را تا نزدیک 69 هزار تومان بالا برده است. یک میوه‌فروشی طالبی بزرگ تو سبز با وزن دو تا دو و نیم کیلوگرم را با قیمت نزدیک به 124هزار تومان می‌فروشد. قیمت یک طالبی بزرگ شاه‌پسند با وزن 3 تا 4کیلو، حدودا 220هزار تومان است.

 

 

میوه‌های خاص

 

پای برخی از میوه‌های خاص‌تر حتی به بازارهای تره‌بار باز شده است. مثلا قیمت یک کیلو آناناس طلایی در تره‌بار، 115هزار تومان اعلام می‌شود. آناناس‌ها معمولا نزدیک به 2کیلو وزن دارند. میوه‌فروشی در مرکز پایتخت یک آناناس را با قیمت 290هزار تومان می‌فروشد و دیگری آناناس فیلیپینی ممتاز را که بین یک کیلو و 400گرم تا یک کیلو و 600گرم وزن دارد را 259هزار تومان قیمت می‌دهد.

 

ارزان‌ترین آناناسی که در آن حوالی از فروشگاه‌های عادی می‌شود خرید، 248هزار تومان فروخته می‌شود و گران‌ترین‌ گزینه 320هزار تومان فروخته می‌شود. هر کیلو انبه را در تره‌بار می‌شود کیلویی 115هزار تومان خرید؛ درحالی‌که فروشنده‌های سطح شهر هر عدد انبه که به‌طور متوسط 300 تا 400گرم وزن دارد را دانه‌ای با قیمت حداقل 105هزار تومان می‌فروشند. اگر بخواهید انبه پاکستانی با وزن بالاتر یعنی 600 تا 700 گرم بخرید، باید بین 162 تا 171هزار تومان هزینه کنید. انبه مصری ممتاز، گران‌تر بوده و رنگ متفاوتی دارد و سبز است. قیمت یک عدد از این میوه با وزن 400 تا 500گرم، 175هزار تومان در سطح شهر تهران است. هر کیلو میوه گریپ‌فروت را در تره‌بار می‌شود با قیمت 25هزار تومان خرید. در صورتیکه اگر بخواهید همان را از میوه‌فروشی بخرید،‌ ممکن است مجبور شوید تا 45هزار تومان هزینه کنید.

 

کف قیمت چنین میوه‌ای در میوه‌فروشی‌ها کیلویی 39هزار تومان است. نارگیل در بازار میوه‌وتره‌بار این روزها با قیمت هر کیلو 62هزار تومان فروش می‌رود. آووکادو یکی از میوه‌های نسبتا لوکس است که دانه‌ای به‌فروش می‌رسد.

 

فروشگاهی در نزدیکی ستارخان بابت یک عدد آووکادو با وزن و اندازه متوسط از شما انتظار پرداخت 149هزار تومان را دارد و می‌گوید این میوه را از ترکیه وارد کرده‌اند. گزینه دیگر در سهروردی، آووکادوی سفت را دانه‌ای بیش از 159هزار تومان قیمت می‌دهد و یک گزینه دیگر از شما توقع دارد بابت هر عدد از این میوه که در یک چشم بهم زدن تمام می‌شود، 196هزار تومان هزینه کنید. در مقابل برخی از فروشندگان هم آووکادوی کنیا را با قیمت دانه‌ای 118هزار تومان می‌فروشند. میوه انگور سنگ‌مرمر که ممکن است برخی میوه‌فروشی‌ها نداشته باشند، در بازار با قیمت کیلویی 500هزار تومان هم دیده می‌شود.

کدخبر: ۵۶۰۹۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر