کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۰۱۷۴
تاریخ خبر:

طبل توخالی؛ آیفون‌۱۵ با مشکلات حرارتی و ضعف سخت‌افزاری‌

روزنامه هفت صبح، سینا سپهریان| چند روزی می‌شود که نسخه‌های جدید آیفون به دست پیش خرید‌کنندگان این محصولات رسیده است؛ اما با توجه به اخبار و بازخوردهای برخی کاربران در فضای مجازی به‌نظر می‌رسد آیفون‌های پرو امسال دارای نقایصی هستند. افرادی که این اخبار را از خود منتشر کرده‌اند معتقدند که هیچ‌گونه استفاده ناصحیحی از آیفون‌های خود نداشته‌اند و گوشی آن‌ها دارای ایرادهای مونتاژی است. بخش اول این گزارش‌ها به دمای بسیار بالای تراشه جدید آیفون‌های 15 پرو و 15 پرو مکس اشاره دارد.

اپل در مراسم رونمایی از آیفون‌های جدید خود تراشه ای17 پرو را به‌عنوان قوی‌ترین تراشه دنیای موبایل معرفی کرد و گفته بود آیفون‌های پرو امسال با استفاده از این تراشه توانایی اجرای بازی‌های کنسولی را نیز به‌صورت پورت شده دارند. اما تعاملات اولیه کاربران با این تراشه چندان راضی‌کننده نبوده است. آن‌ها می‌گویند تراشه 3 نانومتری جدید آیفون‌ها به‌شدت داغ می‌کند؛ حتی اگر شما کار سنگینی با گوشی نکنید، دمای این تراشه از حد نرمال بالاتر خواهد رفت که مسئله بسیار مهمی است.

کاربری به نام Revengus در توئیتر نقشه حرارتی آیفون 15 پرو را منتشر کرده که بر اساس آن دما در اطراف نقطه‌ای که تراشه ای17 پرو وجود دارد به 48 درجه سليسیوس می‌رسد. یوتیوبری به نام Vadim Yuryev معتقد است که اپل ابتدای ورود آیفون‌ها به بازار توان تراشه این محصولات را افزایش داده تا در بنچمارک‌ها عملکرد بالایی از خود نشان دهند.

اگر اطلاعات منتشر شده در این خصوص درست باشند به‌نظر می‌رسد اپل هنوز نتوانسته توازن مناسبی بین قدرت پردازشی و دمای تولیدی برقرار کند؛ اما احتمالا این مشکل با انجام به‌روزرسانی و محدود کردن قدرت تراشه برای کارهای سبک برطرف می‌شود. مشکل بعدی، عدم یکنواختی رنگ در فریم تیتانیومی آیفون‌ها است.

آیفون‌های سری ۱۵ اولین گوشی‌های بازار با بدنه تیتانیومی هستند. اپل برای رنگ تیتانیومی آیفون‌های ۱۵ از هیچ رنگ مجزایی استفاده نکرده و به خود رنگ فلز تیتانیوم بسنده کرده. به نظر می‌رسد در این رنگ شاهد وجود برخی ناخالصی‌ها در قسمت فریم دستگاه هستیم. باید منتظر ماند و دید که آیا تنها این چند مورد محدود دارای چنین مشکلی هستند یا رنگ تیتانیومی آیفون‌های جدید در شمار بیشتری دارای نقص یکنواختی رنگ است.

مشکل بعدی مربوط به وجود گردوغبار زیر لنز دوربین است؛ یا در بخش‌هایی از بدنه و نمایشگر دارای خش هستند. این مشکلات در نمونه‌های ارسالی به آمریکا، چین و اروپا مشاهده شده است و به‌نظر وجود چنین مشکلاتی در نسخه‌های پرو شایع‌تر است. البته نمی‌توان به این اطلاعات استناد کرد، چرا که ممکن است خود کاربران به‌صورت عمد و برای جلب توجه در فضای مجازی چنین مشکلاتی را برای آیفون‌ها به‌وجود آورده باشند. در این خصوص باید منتظر عرضه عمده آیفون‌ها و بازخورد عمومی باشیم.

از سوی دیگر باید به نتایج بررسی سخت‌افزاری آیفون و رقابت آن با پرچمدار سامسونگ بپردازیم. با وجود این که تراشه گوشی گلکسی اس ۲۳ اولترا از معماری قدیمی‌تری در ساخت استفاده می‌کند، اما عملکرد آن در بخش گرافیکی، قدرتمندتر از پرچمدار جدید اپل است. اپل با معرفی نخستین تراشه‌های سه نانومتری دنیا و استفاده از آن‌ها در مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون 15 توانست سر و صدای زیادی در دنیا بر پا کند.

با این حال، چیپست Snapdagon 8 Gen. 2 که به‌طور خاص در گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی اس 23 به کار رفته عملکرد بهتری در بخش پردازش گرافیکی در مقایسه با تراشه‌های ای17 پرو دارد. بر اساس نتایج تست مطرح وایلد‌لایف اکستریم که عملکرد پایدار تراشه گرافیکی به کار رفته در گوشی‌های موبایل را می‌سنجد، گلکسی اس 23 اولترا در این بخش امتیازی به‌مراتب بالاتر از آیفون 15 پرو مکس کسب می‌کند. همان‌طور که در تصویر بالا پیداست، امتیاز گلکسی 23 الترا در دور اول برابر با 3886 بوده و در دور بیستم به 2794 کاهش پیدا می‌کند.

در طرف دیگر اما امتیاز آیفون 15 پرو مکس از 3608 شروع شده و به 2843 در دور بعدی می‌رسد. افت امتیاز آیفون 15 پرو مکس بین دورهای اول و دوم، یکی از نکات تعجب‌برانگیز تست این گوشی به شمار می‌رود. از سوی دیگر، امتیاز این گوشی در دور بیستم تست به 2681 کاهش پیدا می‌کند.

به این ترتیب، امتیاز کسب شده توسط پردازشگر گرافیکی پرچمدار سامسونگ پس از گذشت بیست دور حدود ۲۸ درصد افت می‌کند؛ در حالی که پرچمدار جدید و پرادعای اپل، پس از گذشت تنها یک دور با افت ۲۲ درصدی در عملکرد پردازشگر گرافیکی روبه‌رو می‌شود. همان‌طور که از نتایج به‌دست آمده مشخص است، امتیاز کسب شده توسط گلکسی اس ۲۳ اولترا در مدت زمان‌های طولانی به‌صورت پیوسته و با نرخ کندی کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین بعید است که متوجه هیچ‌گونه افت عملکردی در حین انجام بازی‌ها به‌مدت طولانی با این گوشی شویم. از طرف دیگر اما بازی کردن طولانی مدت با قدرتمندترین آیفون تاریخ احتمالا افت فریم قابل توجهی را به همراه خواهد داشت! لازم به ذکر است که این، اولین بار در سال‌های اخیر است که سامسونگ در بخش پردازش گرافیکی از اپل جلو می‌زند!

علاوه بر این، برخی گزارشات از آیفون 15 پرو مکس هم حاکی از این هستند که این گوشی در حین انجام بازی یا حتی شارژ شدن به‌شدت داغ می‌شود. بنابراین ظاهرا تراشه سه نانومتری ای17 پرو اپل آن‌طور که باید، بهینه نیست و در اثر مصرف‌های عادی داغ می‌کند. این مسئله البته می‌تواند به خاطر نبود سیستم خنک‌کننده اختصاصی در گوشی‌های اپل هم باشد.

از سوی دیگر، گلکسی اس ۲۳ اولترا به‌لطف در اختیار داشتن سیستم خنک‌کننده محفظه بخار، در حین اجرای اکثر پردازش‌ها، دمای مناسبی داشته و به‌ندرت داغ می‌کند. به‌جز غلبه پرچمداران سامسونگ بر اپل در عملکرد پایدار پردازشگر گرافیکی که اتفاقی نادر در دنیای گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رود، امسال همچنین نخستین سالی است که گوشی‌های پرچمدار اپل با مشکل داغ کردن و دفع حرارتی ضعیف روبه‌رو می‌شوند.

شرح عکس: شکستن پشت گوشی، یکی دیگر از مشکلات آیفون 15 است.

کدخبر: ۵۴۰۱۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر