کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۱۲۲۹
تاریخ خبر:

چرا ایرانی‌ها دست از سر آزرا برنمی‌دارند!

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| بی‌تردید نسل چهارم هیوندای آزرا (2006 - 2011) را باید جزو پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی به کشور در دو دهه اخیر دانست. با آنکه نسل نو این خودرو با چهره‌ای مدرن و اغواگر چند سالی می‌شود‌ بالاتر از رقبایی چون «رنو تالیسمان» و «کیا کادنزا» حرف اول و آخر بازار سدان‌های نیمه‌لوکس را می‌زند‌ اما در این میان نمی‌توان از نمونه‌های کارکرده نسل قبلی آن نیز به سادگی عبور کرد.

طراحی خارجی هیوندای آزرا را می‌توان مصداق بارز استراتژی «ساده اما شیک» دانست. چراغ‌های جلو به صورت کشیده و با زاویه‌ای نسبتا ملایم، با اینکه طرح فاقد هرگونه خلاقیت و جذابیت از خود به نمایش می‌گذارد اما همین طرح محافظه‌کارانه به ماندگاری این شکل ظاهری پس از گذشت چند سال کمک شایانی کرده است‌ اما با ورود به داخل کابین نمونه‌های کارکرده آزرا (به‌خصوص با کارکرد بالای 150 هزار کیلومتر)،

صندلی‌های چروک شده و طرح چوب دکوراتیو و فرمان رنگ و رو رفته آزرا بلافاصله به شما این پیغام را خواهند فرستاد که به داخل یک خودروی کره‌ای خوش آمدید! با اینکه طرح داخلی هیوندای آزرا در محدوده قیمتی خود یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود بوده و هرچقدر که نمای داخلی آزرا در نمونه‌های صفر کیلومتر این خودرو جذاب و فریبنده هست اما فضای داخلی آزرا و کیفیت مواد به‌کار رفته در این قسمت، به هیچ عنوان سدان نیمه‌لوکس هیوندای را سربلند نخواهد کرد.

عملکرد فنی
3342 سی‌سی حجم موتور که در قالب 6 سیلندر V شکل توانی به اندازه 235 اسب بخار قدرت را در دور موتور 6000 دور در دقیقه برای راننده به ارمغان می‌آورد، آماده تیک‌آف است. نکته‌ای که نمی‌توان از آن به راحتی گذشت ضعف و عدم تناسب گیربکس 5 سرعته تیپ ترونیک آزرا با پیشرانه خودرو است که با وجود تعویض نرم و بی‌سر و صدای دنده‌ها‌ اما وجود تاخیر در تعویض دنده‌ها، از آزرا خودرویی کند‌تر از آنچه ‌‌باید بود، ساخته است.

پیشرانه 3/3 لیتری آزرا که یک اسب بخار قدرت را به هر 9/6 کیلوگرم وزن اختصاص می‌دهد از آزرا خودرویی سریع ساخته به‌طوری که اگر اهل سفر خانوادگی بی‌دردسر باشید آزرا می‌تواند نیازهای شما را تا حدود زیادی برطرف سازد. طبق اعلام رسمی هیوندای، مصرف سوخت آزرا معادل 1/10 لیتر در هر 100 کیلومتر از سیکل ترکیبی بوده که در عمل، این عدد به 14 لیتر (در سیکل شهری) و 9 لیتر در هر 100 کیلومتر از مسیر پیمایش در سیکل بزرگراهی می‌رسد که با توجه به کیفیت نامرغوب بنزین داخلی، این ارقام چندان هم شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند.

تجهیزات و قیمت
آزرا از حیث تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز با توجه به رنج قیمتی خود خودرویی مجهز محسوب می‌شود. آزرا با برخورداری از 8 کیسه هوا (که در بازار خودروی کشور به اشتباه با 12 ایربگ شناخته می‌شود)، فرمان تلسکوپی برقی، سامانه تهویه اتوماتیک با کنترل دوگانه، صندلی‌های چرمی برقی راننده و سرنشین با قابلیت تنظیم گودی کمر، پشت سری‌های فعال ‌ هنگام تصادف، سانروف دو حالته، پرده برقی عقب و سامانه کنترل کروز، راننده و سرنشینان خود را کاملا ارضا خواهد کرد.

هیوندای آزرا که حدود 10 سال قبل با قیمت 70 الی 80 میلیون تومانی در بازار دست به دست می‌شد، امروز برچسب قیمت یک میلیارد و 200 الی یک میلیارد و 900 میلیون تومان (برای مدل‌های بدون رنگ و کم‌کار) را بر پیشانی خود می‌بیند؛ رقمی که شاید «آزرا» را برای خیلی‌ها تبدیل به «آرزو» کند!

با این حال به نظر می‌رسد خرید نمونه‌های کارکرده این خودرو در این محدوده قیمتی همچنان یک انتخاب معقول و مناسب باشد. ضمن آنکه نباید فراموش کنیم به لطف واردات گسترده خانواده هیوندای و در راس آنها مدل آزرا به کشور در طول سالیان گذشته، لوازم یدکی هیوندای آزرا در برخی از موارد از لوازم یدکی خودروهای چینی و ساخت داخل نیز انبوه‌تر و البته ارزان‌تر یافت می‌شوند!

کدخبر: ۵۲۱۲۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر