کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۰۲۹۱
تاریخ خبر:

نام کاربری‌ات را بفروش، ماشین بخر

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| همیشه هستند پولدارهایی که حاضرند پول زیادی بابت چیزهایی بدهند که به‌نظر می‌رسد اصلا ارزشش را ندارند؛ مثل پلاک رند ماشین، شماره رند موبایل و… که شاید برای بعضی‌هایشان توجیه‌هایی هم وجود داشته باشد اما دادن چندین میلیون تومان پول برای نام کاربری تلگرام و اینستاگرام چه توجیه‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ با ما همراه باشید.

فروشنده هستید؟
از آنجایی‌که تلگرام هم مانند اینستاگرام امکان استفاده از یوزرنیم یا همان نام کاربری تکراری را به ثبت‌نام‌کننده‌ها نمی‌دهد، بعضی از ما ممکن است با این پیام رو‌به‌رو شویم: «دوست عزیز یوزرنیم تلگرام شما دقیقا همان یوزرنیم اینستاگرام من است آیا حاضر هستید آن را به من بفروشید؟» تجربه ادامه پیدا کردن این مکالمه می‌گوید که اگر صاحب یوزرنیم کنجکاو یا علاقه‌مند به فروش آن باشد، چانه زدن شروع می‌شود و قیمت نهایی را میزان مقاومت فروشنده و علاقه خریدار روشن می‌کند.

حالا چه چیزهایی میزان علاقه خریدار را تعیین می‌کند؟ اول از همه جیب او و بعد اینکه چرا علاقه دارد یوزرنیم خاصی داشته باشد. در مثالی که دیدیم خریدار می‌خواست یوزرنیم اینستاگرام و تلگرامش یکی باشد و دلیلش هم احتمالا این است که در اینستاگرام کسب و کاری دارد و می‌خواهد یک یوزرنیم را برای هر دو استفاده کند تا شانس در یاد ماندن و انتقال مشتری‌ها از اینستاگرام به تلگرام بالا برود. بعضی‌ها هم کاری با مشترک بودن یک یوزرنیم ندارند بلکه خود یوزرنیم تلگرام یا اینستاگرام برایشان مهم است و مثلا می‌خواهند که دقیقا اسم خودشان یا کسب و کارشان روی نام کاربری‌شان وجود داشته باشد.

قیمت‌هاي باورنکردنی
پرس‌و‌جو از کسانی‌که تجربه برخورد با پیشنهاد خرید را داشته‌اند، می‌گوید که خرید از فروشنده معمولی خیلی راحت‌تر است مگر اینکه او به کلاهبرداری مشکوک شود و حاضر نباشد یوزرنیمش را بفروشد. پیشنهادها برای یوزرنیم‌های معمولی تا ده میلیون تومان هم شنیده شده. در مورد یوزرنیم‌هایی که از طرف فروشنده‌های حرفه‌ای برای فروش گذاشته می‌شوند اما همه‌چیز متفاوت است.

بررسی آگهی‌هایی که فروشنده‌های یوزرنیم در پلتفرم‌های فروش آنلاین می‌گذارند این ادعا را ثابت می‌کند. بله درست متوجه شدید عده‌ای با ساختن یوزرنیم‌هایی که فکر می‌کنند قابلیت فروش دارد، از این راه کسب درآمد می‌کنند. بعضی از آنها هم یوزرنیم‌ها را خودشان نساخته‌اند بلکه آنها را از یک فروشنده دیگر خریده‌اند چون فکر کرده‌اند خودشان بهتر می‌توانند آنها را بفروشند.

یوزرنیم‌های آنها اسم‌های سرراست هستند یا اسم‌هایی با عددهای خاص مثلا ali110. یکی از روش‌های کسب درآمد آنها هم از طریق دادن پیشنهاد به مخاطب‌های خاص است؛ مثلا یک یوزرنیم سرراست دارند و آن را به کسانی که فکر می‌کنند به دردشان می‌خورد پیشنهاد می‌کنند و سر قیمت چانه می‌زنند.

عده‌ای می‌گویند عددهایی که به‌عنوان قیمت این یوزرنیم‌ها می‌بینیم برای گرم کردن بازار است و کسی یک نام کاربری را هر چقدر هم رند باشد به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان نمی‌خرد اما خود فروشنده‌ها می‌گویند بازار فروش نام کاربری خیلی هم داغ است و صاحبان کسب و کارها و برندها حاضرند پول‌های خوبی بدهند.

دو میلیارد برای یک نام کاربری
چند وقت پیش یکی از آگهی‌های فروش نام کاربری، سر‌و‌صدای زیادی به راه انداخت. فروشنده ادعا می‌کرد یوزرنیمی که نام یک کشور خاص است در اختیار دارد و آن را دو میلیارد تومان قیمت گذاشته بود. جالب اینکه تاکید کرده بود مردم از سر کنجکاوی تماس نگیرند و کسانی‌که ارزش واقعی این نام کاربری را می‌دانند، برای خرید اقدام کنند.

در بخشی از آگهی او آمده بود که این نام کاربری در حراج فرگمنت بالای ۵۰ هزار دلار است. حالا این حراج فرگمنت چیست؟ سیستمی است که نشان می‌دهد بازار خرید و فروش نام کاربری فقط در ایران و بین ما داغ نیست بلکه یک تب جهانی محسوب می‌شود تا جایی‌که سایتی به‌نام فرگمنت برای این کار راه افتاده که بانی آن هم خود تلگرام است. این سایت کمک می‌کند که شما نام کاربری‌ات را به مزایده بگذاری و آن را به بالاترین قیمت بفروشی یا نام کاربری شخص دیگری را در رقابت با بقیه بخری.

این کار هم از طریق کیف پول الکترونیکی به‌نام TON انجام می‌شود. جالب اینکه تا حدود یک ماه پیش شما برای شرکت در مزایده‌ها باید کیف پولتان را با پول دیجیتال به مبلغ مشخصی شارژ می‌کردید اما حالا این شرط هم برداشته شده و شرکت در مزایده‌ها هیچ پول اولیه‌ای نمی‌خواهد.

در حال حاضر حراج‌های بسیار پر‌رونقی در این سایت برای نام‌های کاربری پر‌طرفدار برگزار می‌شود که بعضا نام کاربری گروه یا کانال هستند و قیمت‌های بسیار بالایی دارند. غیر از امکان رقابت و مزایده در فضایی شفاف یکی از مهم‌ترین امکانات فرگمنت این است که جلوی کلاهبرداری را می‌گیرد چون خود تلگرام خرید و فروشی که آنجا انجام می‌شود را به رسمیت می‌شناسد و کلاه سر خریدار نمی‌رود.

کلاهبرداری یوزرنیم
سوالی که احتمالا تا همین جای گزارش هم به ذهنتان رسیده این است که اصلا خرید و فروش یا در واقع انتقال چطور انجام می‌شود. بعضی‌ها می‌گویند دیداری حضوری ترتیب داده می‌شود، همزمان با نقل و انتقال پول، صاحب یوزرنیم آن را دیلیت کرده و خریدار آن را انتخاب می‌کند اما اگر یک نفر یک‌دهم ثانیه زودتر از خریدار دکمه را فشار بدهد چه اتفاقی می‌افتد؟ طبیعتا یوزرنیم به او متعلق خواهد بود و احتمالا یا فروشنده بسیار بدشانس بوده یا پای کلاهبرداری در میان بوده است یا از طرف خودش یا خریدار. اینجاست که مي‌بینیم به رسمیت شناخته شدن معامله از سوی تلگرام چه اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

یکی دیگر از روش‌های مرسوم کلاهبرداری یوزرنیم مخصوصا در ایران استفاده از عنوان جعلی پلیس فتا است. به این صورت که متقاضی یوزرنیم، با دارنده آن از راه‌های مختلف تماس می‌گیرد و می‌گوید که او باید هرچه سریع‌تر یوزرنیمش را که با آن تخلف صورت گرفته پاک کند وگرنه برخورد قانونی با او شروع خواهد شد. خیلی از ما هم که بالاخره یک تخلف در کارنامه‌مان داریم بنابراین ممکن است بترسیم و با تصور اینکه خب یک یوزرنیم که چیزی نیست فردا دوباره می‌سازم، نام کاربری‌مان را پاک کنیم، غافل از اینکه متقاضی دریافت آن، بلافاصله آن را برداشته است.

کدخبر: ۵۴۰۲۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر