کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۳۸۱۹
تاریخ خبر:

چند نتیجه‌گیری نه‌چندان دقیق از نقشه سایت زوم اینفو

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| نارنجی همه نقشه آسیا را گرفته است؛ رنگ کشورهایی که بیشترین درآمد و سرمایه‌گذاریشان در حوزه شرکت‌های نفت و گاز می‌چرخد. سال 2021 در جواب به این سوال که بزرگ‌ترین کمپانی هر کشور کجاست یک نقشه جالب از وضعیت آسیا طراحی و رنگ‌آمیزی شد.

ایران، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان و قزاقستان یک کمربند آبی‌رنگ در این قاره تشکیل داده‌اند که یعنی پول در سرزمین‌هایشان در دستان بانک‌هاست. اگرچه طبق این گزارش مجموع «خرده‌فروشی‌های افق کوروش» بیشترین درآمد را در سال دارد که حدودا برابر با 14 میلیارد دلار (درآمد روزانه 500 میلیون تومانی در هر شعبه) می‌شود اما کل درآمد همه بانک‌های کشور تقریبا 17 میلیارد دلار بوده. جالب اینکه والمارت‌ها (فروشگاه زنجیره‌ای مشابه کوروش در آمریکا) هم به بیشترین درآمد سال این کشور دست یافته‌اند.

رتبه‌های دوم و سوم به چه کمپانی‌هایی می‌رسد؟ درآمد ایران‌خودرو 7 میلیارد و 500 میلیون دلار و درآمد شرکت نفت نزدیک به 7 میلیارد دلار است و این دو به‌ترتیب پولدارترین شرکت‌های ایرانی بعد از بانک‌ها و افق کوروش بوده‌اند.

ما در این نقشه و در این سال به رنگ آبی درآمده‌ایم اما رنگ غالب آسیا همان نارنجی نفت و گاز است که شامل روسیه، مغولستان، چین، پاکستان، ترکمنستان، عربستان و یمن و عمان، ارمنستان و گرجستان می‌شود. البته جنس این کمپانی‎‌‌ها با هم فرق دارند. برای مثال پول در جایی مثل روسیه و عربستان و ترکمنستان در بخش نفت و گاز خام می‌چرخد ولی در چین و یمن شرکت‌های پتروشیمی قدرتمند هستند. در پاکستان شرکت‌های نفتی قدرتمند شده‌اند و دقیقا نقطه مقابلش ترکمنستان است که درآمد را در شرکت‌های گازی پیدا کرده. مغولستان از همه متفاوت‌تر بوده و در این کشور معادن بیشترین میزان تولید ثروت را در مشت خود داشته‌اند.

اسم همه همسایه‌ها را آوردیم به‌جز عراق. اوضاع در این کشور چطور بوده؟ اطلاعات این نقشه كه از سایت زوم اینفو برداشته شده، نشان می‌دهد که بخش ارتباطات در عراق از بقیه حوزه‌های تولیدی قدرتمندتر است. درست شبیه به قرقیزستان.

در آسیای شرقی یک رنگ آبی آسمانی هم دیده می‌شود؛ آن‌هم در شرقی‌ترین جزایر این قاره که می‌شود ژاپن. از طرف دیگر کره جنوبی هم در بخش وسایل الکترونیکی دست بالا را نگه داشته. البته که ثروت در ژاپن عموما در دستان خودروسازهاست و در کره جنوبی در دست گوشی سازها و صنایع دیجیتال.

در جنوب شرقی آسیا هند‌، بنگلادش، میانمار، ویتنام، مالزی و اندونزی به رنگ بنفش درآمده‌اند که در نقشه مورد نظر ما رنگ شرکت‌های چند‌ملیتی و هلدینگ‌های بزرگ است.

اطلاعاتی که می‌شد از نقشه استخراج کرد همین جا به پایان می‌رسد. این نقشه در گروه تلگرامی مجمع فعالان اقتصادی بازنشر شده بود ولی سایت منبع آن، یعنی سایت زوم اینفو می‌تواند به صف طولانی از سوال‌های دیگر هم جواب دهد:

پولدارترین شرکت آرایشی بهداشتی ایران؟ شرکت صنایع بهداشتی ایران بوژنه (و دیگر برندهای زیرمجموعه) و سپس سینره.
پولدارترین شرکت ساخت‌و‌ساز؟ شرکت مهندسی مشاور مَهاب قُدس.
پولدارترین شرکت انرژی؟ شرکت نفت و بعد مپنا.

کدخبر: ۵۳۳۸۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر