کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۴۹۱
تاریخ خبر:

جزییات حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا

جزییات حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا

کنفدراسیون فوتبال آسیا به شکل رسمی از شیوه قرعه‌کشی نخستین دوره رقابت‌های لیگ نخبگان رونمایی کرد

زمان زیادی تا قرعه‌کشی نخستین دوره از رقابت‌های لیگ نخبگان و همچنین سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا باقی نمانده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا سبک و سیاق برگزاری مسابقات را تغییر داد تا شاهد برگزاری تورنمنت‌هایی مانند لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا در قاره کهن باشیم.

به نقل از ورزش سه تکلیف آخرین صندلی باقی مانده در مرحله گروهی لیگ نخبگان با بازی شباب الاهلی و الغرافه مشخص خواهد شد. با توجه به اینکه در غرب آسیا تنها دوازده تیم حضور دارند و احتمال تقابل تیم‌هایی از یک کشور وجود ندارد، در نتیجه، برخی تقابل‌ها از قبل مشخص شده است.

یک بار دیگر سیدبندی مرحله گروهی لیگ نخبگان را با هم مرور کنیم:

سید نخست: پرسپولیس ایران، العین امارات، الهلال عربستان، السد قطر، پاختاکور ازبکستان و الشرطه عراق

سید دوم: استقلال ایران، النصر عربستان، الریان قطر، الوصل امارات، الاهلی عربستان و برنده دیدار شباب الاهلی امارات و الغرافه قطر

2067123

قرار است که قرعه‌کشی این پیکارها، روز جمعه 26 مرداد در کوالالامپور برگزار شود و نحوه برگزاری بازی‌ها مشخص می‌شود. طبق قوانین، هر باشگاه با چهار حریف در هر سید روبه‌رو می‌شود که دو بازی آن در خانه و دو دیدار نیز در خارج از خانه خواهد بود.

به عبارت دیگر، پرسپولیس با چهار تیم در سید نخست دیدار می‌کند که از این چهار مسابقه، دو مورد آن در ورزشگاه آزادی خواهد بود و دو مسابقه نیز در خارج از تهران و سرخ‌پوشان از سید دوم نیز با چهار حریف روبه‌رو می‌شوند که دو بازی در خانه و دو مسابقه خارج از خانه نیز برای این سید رعایت می‌شود.

برای استقلال نیز همین قانون صدق می‌کند. آنها با چهار تیم از سید نخست (به‌جز پرسپولیس) روبه‌رو می‌شوند و چهار حریف در سید دوم نیز در انتظار آبی پوشان خواهند بود که طبیعتاً بازی با دو حریف در سید نخست در تهران و دو مسابقه در خارج از ایران خواهد بود و برای تقابل با حریفان حاضر در سید دوم نیز به همین‌گونه است.

وب‌سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا صبح امروز با انتشار اطلاعیه‌ای، رسما تمامی قوانینی که در بالا آمده بود و در فضای مجازی از ساز و کار برگزاری لیگ نخبگان حدس زده می‌شد را تأیید کرده است. در متن این اطلاعیه آمده است:

«رقابت‌های باشگاهی فوتبال آسیا با یک مرحله مهم دیگر روبه‌رو خواهد شد، زمان مراسم قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا الیت (نخبگان) (ACL Elite) فصل 2024/25 در روز جمعه، 16 آگوست، ساعت 17 به وقت محلی برگزار می‌شود.

این رویداد در هتل اینترکانتیننتال کوالالامپور برگزار می‌شود و در آن از رقابت‌های مهیج میان 24 باشگاه برتر آسیا برای نخستین دوره این مسابقات باشگاهی قاره‌ای، رونمایی خواهد شد.

یکی از تغییرات کلیدی در لیگ نخبگان، استفاده از فرمت مرحله لیگ برای نخستین‌بار در یک مسابقه باشگاهی AFC است که شامل دو لیگ 12 تیمی در مناطق غرب و شرق خواهد بود.

این مسابقات قرار است بین 16 سپتامبر 2024 تا 19 فوریه 2025 برگزار شود. هر تیم در منطقه خود با هشت حریف متفاوت به صورت چهار بازی خانگی و چهار بازی خارج از خانه روبه‌رو خواهد شد.

2067122

برای هر منطقه، هر باشگاه در موقعیت مشخصی در شبکه قرعه‌کشی قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال، در منطقه غرب، تیم‌های سید نخست در ردیف‌های بالای جدول (A1 تا C2) و تیم‌های سید دوم در ردیف‌های پایین (A3 تا C4) قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که هر تیم با هشت تیم متفاوت از ستون‌های دیگر بازی خواهد کرد. این جدول تضمین می‌کند که هر تیم چهار بازی خانگی و چهار بازی خارج از خانه با تعداد برابر تیم‌ها از سیدهای 1 و 2 داشته باشد. همین فرآیند برای تیم‌های منطقه شرق که با عناوین D1 تا D4، E1 تا E4 و F1 تا F4 شناخته می‌شوند، اعمال می‌شود.

اصل محافظت از کشورها در این قرعه‌کشی اعمال خواهد شد و تیم‌هایی از یک کشور با هم روبه‌رو نمی‌شوند. یک نرم‌افزار سفارشی برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل استفاده خواهد شد.»

بدین ترتیب و طبق این اطلاعیه، پرسپولیس در یکی از ردیف‌های (A1 تا C2) قرار خواهد گرفت و جایگاه استقلال نیز در یکی از ردیف‌های (A3 تا C4) خواهد بود.

از آنجایی که تیم‌هایی از یک کشور با هم روبه‌رو نخواهند شد و چون دو تیم عربستانی به همراه استقلال در سید دوم حضور دارند، در نتیجه الهلال که در سید نخست قرار دارد، با تیم‌های سعودی روبه‌رو نمی‌شود و چون تنها چهار تیم دیگر از سید دوم باقی می‌ماند، رقابت استقلال و الهلال از اکنون قطعی شده است.

از سوی دیگر، در صورت صعود شباب الاهلی به دور گروهی، این تیم به همراه الوصل امارات در سید دوم قرار می‌گیرد و قانونی که در بالا برای الهلال ذکر شد، در مورد العین که در سید نخست قرار دارد نیز صدق می‌کند و جدال استقلال با قهرمان دوره قبلی لیگ قهرمانان آسیا نیز قطعی می‌شود.

کدخبر: ۵۶۴۴۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر