کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۸۴۵
تاریخ خبر:

صف بلند نام‌آوران| پرافتخارترین قهرمانان تاریخ ورزش ایران

صف بلند نام‌آوران|  پرافتخارترین قهرمانان تاریخ ورزش ایران

شاید یزدانی در پایان این المپیک به بزرگ‌ترین ورزشکار ایران بدل شود

هفت صبح| همزمان با المپیک مروری داریم بر فهرست پرافتخارترین چهره‌های تاریخ ورزش ایران در این رده‌بندی طلای المپیک ارزش مضاعفی دارد. 

 

هادی ساعی‌

پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران محسوب می‌شود. بچه شهرری که  از سال 1999 تا 2008 تقریبا طی ده سال توانسته در رشته تکواندو  دوبار قهرمان المپیک شود و یک مدال برنز المپیک نیز ضمیمه آن کرده است. در سه دوره متوالی. ساعی در این یک دهه به جز این سه مدال المپیکی، دو طلا یک نقره و یک برنز جهانی را هم به دست آورده است.ساعی متولد سال 1355 است و دوره‌ای هم شانس خود را در سیاست آزمود که چندان بهره مناسبی برای شهرتش نداشت.

 

حسین رضازاده

وزنه‌بردار فوق سنگین اهل اردبیل که ظهور و افولش تقریبا همزمان با هادی ساعی بود. او در دو المپیک پیاپی دو طلا به دست آورد. در المپیک 2000 و 2004. به جز این 4 طلا و یک برنز جهانی را نیز در کارنامه دارد تا به کلکسیونی از افتخارات برسد. او سال‌ها رکورددار فوق سنگین محسوب می‌شد. رضازاده متولد سال 1357 است. 

 

محمد نصیری

اعجوبه وزنه‌برداری سبک وزن ایران که چهار دوره در المپیک شرکت کرد و سه مدال شامل یک طلا و یک نقره و یک برنز به دست آورد و به جز این 5 بار هم قهرمان جهان شد و یک نقره و سه برنز جهانی را هم در کارنامه دارد. دوران درخشش محمد نصیری از سال 1964 شروع می‌شود و تا سال 1976 به طول می‌انجامد. نصیری متولد شهر بیجار است و در حال حاضر هشتاد ساله است.

 

غلامرضا تختی

چهره افسانه‌ای کشتی ایران که در دوران طولانی حضورش در ورزش قهرمانی سه مدال رنگارنگ از سه دوره پیاپی المپیک به دست آورد. یک طلا و یک نقره و یک برنز . به جز این سه مدال او در بین سال‌های  1951 تا 1964 دوبار هم قهرمان جهان شده است و یک نقره و یک برنز جهانی را هم به دست آورده است. در مجموع هفت مدال در آوردگاه‌های جهانی و المپیک. تختی در 37 سالگی و در سال 1346 خودکشی کرد. 

 

حسن یزدانی

او را آخرین قهرمان بزرگ ایرانی می‌نامند. طی یک دهه درخشش در میادین بزرگ جهانی کارنامه او شامل یک طلا و یک نقره المپیک است و در کنار آن سه طلا و سه نقره جهانی و البته یک برنز. در مجموع او 9 مدال در عرصه جهان و المپیک دارد که با شرکت در المپیک پاریس این شانس را دارد تا این عدد را به ده برساند. کسب سومین مدال المپیک جایگاه او را در این جدول بالاتر می‌برد و اگر این مدال طلا باشد او می‌تواند با خیال آسوده به عنوان پرافتخارترین ورزشکار تمام ادوار در تاریخ معاصر ایران شناخته شود. یزدانی متولد جویبار است و 29 سال دارد. 

 

رسول خادم

اولین قهرمان بزرگ ایران در سال‌های پس از انقلاب که طلسم نگرفتن طلای المپیک را بعد از هفت دوره پیاپی شکست. کشتی‌گیر خراسانی و متخصص بزکش در بین سال‌های 1991 تا 1998 در کشتی جهان درخشید و در این فاصله زمانی یک طلا و یک برنز المپیک به دست آورد در کنار دو طلا و یک نقره جهانی. وزن اضافه کردن ناگزیر او موجب شد نتواند دوران طولانی‌تری را در ورزش قهرمانی تجربه کند.

 

حمید سوریان

اعجوبه بزرگ کشتی فرنگی که او هم اهل شهرری است. یک طلای المپیک و شش طلای جهانی را در کارنامه خود دارد تا به لحاظ قهرمانی کم نظیر باشد. شاید اگر یک مدال المپیکی دیگر در کارنامه‌اش بود او جای ساعی را درآن بالا تصاحب می‌کرد. سوریان متولد سال 1364 است و دوره درخشش خیره کننده او مابین سال‌های 2005 تا 2014 است.

 

عبدالله موحد

نابغه بزرگ کشتی ایران که بین سال‌های 1965 تا 1970  یک طلای المپیک و 5 طلای جهانی به دست آورد .در این شش سال او مطلقا بدون شکست بود. موحد یک نسل بعد از دوره تختی و حبیبی در کشتی ایران ظهور کرد و آن را می‌توان آخرین قهرمان کلاسیک کشتی ایران نام نهاد. موحد متولد 1318 است و ساکن آمریکاست.

 

امامعلی حبیبی

اعجوبه مازندرانی که طی سال‌های 1956 تا 1960 یک دوره حیرت انگیز و بدون رقیب را از سر گذراند و در این سال‌ها یک بار قهرمان المپیک شد و سه بار قهرمان جهان. او یکی از فنی‌ترین کشتی‌گیران تاریخ این رشته ورزشی در جهان محسوب می‌شود. حبیبی متولد 1310 است و در حال حاضر در 93 سالگی در کنار خانواده‌اش به زندگی در کهنسالی ادامه می‌دهد. عمرش دراز. 

 

بهداد سلیمی

جانشین حسین رضازاده در وزنه برداری فوق سنگین که در المپیک 2012 لندن شاهکار کرد و قهرمان المپیک شد. سلیمی به جز این طلای فوق‌العاده دو طلای دیگر از مسابقات جهانی نیز دارد تا جایگاه خود در پانتئون بزرگان ورزش ایران را محکم‌تر از قبل کند. سلیمی متولد قائمشهر است و تازه 34 سال دارد. 

 

به این نام‌ها می‌توان  این اسامی را اضافه کرد

کیانوش رستمی با یک طلای المپیک و دو طلای جهانی در رشته وزنه برداری،‌ سجاد گنج پور قهرمان المپیک در کاراته، علیرضا دبیر یک قهرمانی المپیک و یک طلای جهانی،‌کمیل قاسمی با یک طلای المپیک، امید نوروزی با یک طلای المپیک،  محمدرضا گرایی و جواد فروغی با طلای المپیک در تیراندازی، ‌حسین توکلی و نصیر شلال و محمدپور و مرادی در رشته وزنه‌برداری که همه‌شان در دوران اوج این رشته طلای المپیک به دست آوردند. 

 

 چهره‌هایی مثل علی دایی، کریم باقری، پرویز قلیچ خانی، ‌علی پروین، ‌سعید معروف،‌ محمد نامجو،‌ حسین شمسایی، ‌حسین باغبانباشی، ‌احمدرضا عابدزاده،‌ ناصر حجازی، همایون بهزادی، ‌حمید سجادی و...از مفاخر دیگر رشته‌های ورزشی ما هستند که خب در المپیک‌ها شانس چندانی نداشته و ندارند. اما جایگاهی افسانه‌ای در تاریخ ورزش ایران دارند. 

 

حساب ورزشکاران خانم که جداست.

 

کدخبر: ۵۶۳۸۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر