کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۰۲۶
تاریخ خبر:

اذیت وینی در‌ راه‌ توپ طلا| حاشیه مهم پس از یورو ۲۰۲۴

اذیت وینی در‌ راه‌ توپ طلا| حاشیه مهم پس از یورو 2024

یک پیش‌بینی شخصی از برنده‌های توپ طلا و جایزه یاشین و مربی سال

هفت صبح| ‌پاورقی این هفته را به حاشیه مهم پس از یورو 2024 اختصاص دادم که به فهرست مدعیان کسب توپ طلا برمی‌گردد؛ جایی که سعی شده موقعیت وینیسیوس جونیور و جود بلینگام به خطر افتاده و اسامی جدید کم‌اثر در فصل 24-2023 فوتبال اروپا جایگزین این دو ستاره سرنوشت‌ساز شوند. فرانس فوتبال پس از حواشی زیاد، پاکسازی شده اما توافق سردبیر جدید نشریه فرانسوی با یوفا، بازهم شائبه دخالت در انتخاب فوتبالیست برتر را سبب‌ساز شده است. آیا دشمنی مدل سوپرلیگی یوفا و سبک فرانسوی، مانع کامیابی یکی از دو ستاره پُرفروغ رئال مادرید در جشن تئاتر دوشاتله پاریس می‌شود؟

 

وینی

وینیسیوس جونیور بخت شماره 1 کسب توپ طلای 2024 است که هر سال توسط مجله فرانس فوتبال اهدا می‌شود. پس از رسوایی سردبیر سابق این مجله (پاسکال فِرِه) هیات تحریریه فرانس فوتبال اعلام کرد که از این پس توپ طلا با آرای هیات داوران متشکل از 100 روزنامه‌نگار کشورهای دارای رتبه فیفا اعطا خواهد شد تا از این رای در برابر هرگونه تلاش برای نفوذ، محافظت شده و استقلال این جایزه تضمین شود.

 

این اعلام رسمی به وضوح ثابت می‌کند افراد کنارگذاشته شده فرانس فوتبال با نفوذ به جمع خبرنگارهای فاسد کشورهای ضعیف در فوتبال، بر انتخاب‌های آنها تاثیر می‌گذاشتند تا با این لابی‌گری و در شمارش نهایی، توپ طلا به نفر مورد علاقه آنها رسیده و به این سبب اسپانسرهای جایزه هم خشنود شوند! در این بین، سه توپ طلای مسی در سال‌های 2010، 2021 و 2023 هم زیرسوال رفت. حال افراد پشت‌صحنه توپ طلا به روش‌های دیگری روی آوردند تا بازهم شاهد انحراف در اهدای این جایزه که برای فوتبالیست‌ها بسیار مهم است، باشیم. این راه، توافق با یوفا است!

 

برزیل

برزیلی تکنیکی و پُرسروصدای فوتبال جهان به‌واسطه نقش غیرقابل انکارش در قهرمانی‌های رئال مادرید در سوپرجام، لالیگا، UCL و بخصوص ال‌کلاسیکوهای جذاب فصل، بخت نخست شصت و هشتمین توپ طلای فرانس فوتبال است؛ به‌خصوص با در نظر گرفتن این واقعیت که رئالی‌ها یک فصل را بدون مهاجم تخصصی پشت‌سر گذاشتند و وینگر سیه‌چرده برزیلی بسیاری از بازی‌ها را درآورد.

 

حال او مدعی شماره 1 این توپ طلایی پُرطرفدار است؛ هرچند ستاره شماره 7 نقش کمرنگی با پیراهن برزیل در جام ملت‌های آمریکای جنوبی داشت و با همان غرغرهای همیشگی و اخلاق تند خود، کارت‌زردهایی گرفت که به بهای حذف برزیل در بازی مرحله یک-چهارم نهایی با اروگوئه منجر شد. اگرچه دوم شدن برزیل در دور گروهی بازی‌ها و حذف ناباورانه سلسائو در مرحله یک-چهارم نهایی کوپا آمریکا، شانس وینی را کمرنگ کرده، اما کارنامه درخشان او در فصلی که گذشت، با مدعیان جدید توپ طلا همخوانی ندارد.

 

ریو

وینی متولد شهر سائو گونسالو در جنوبی‌ترین منطقه ریودوژانیرو است؛ او از کودکی در باشگاه فلامینگو ریودوژانیرو رشد پیدا کرده؛ در شهری که رتبه بالای جرم و جنایت دنیا را یدک می‌کشد و مافیای مواد مخدر آن (Piranhas) بسیار خطرناک است. طبق آمارهای موجود، هر روز 23 فقره قتل در این شهر اتفاق می‌افتد که بیشتر آنها در حومه ریو است و مشخصاً هیچ جای این شهر امنیت کامل وجود ندارد. طبق آخرین آمار وب‌سایت www.numbeo.com شاخص جرم و جنایت در ریودوژانیرو 77/5بوده که رتبه هشتم جرم‌خیزترین شهرهای جهان را شامل می‌شود؛ یعنی شاخص ایمنی در این شهر فقط 22/5درصد است. در این جدول دو شهر آفریقای جنوبی، پیترماریتزبورگ با 82/5 و پرتوریا با 81/9در رده اول و دوم هستند. شهر تهران هم با شاخص 56/9حائز رتبه 73 است.

 

وینیسیوس در چنین شهری بزرگ شده و همه خشم، اندوه و پرخاش‌گری وی بی‌ارتباط با جغرافیایی نیست که شخصیت او را شکل داده و در ذهنش حکاکی شده است. وینی به وضوح بازیکن ناآرامی است و هیچ نصیحتی را برنمی‌تابد تا اندکی به آرامش برسد. ستاره شماره 7 برزیلی در بیشتر ورزشگاه‌های اسپانیا و حتی اروپا، شعارهای نژادپرستانه را می‌شنود و برآشفته می‌شود تا به خود و تیم خودی لطمه بزند.

 

ورزشگاه مستایا نمونه بارز این جریان ضد انسانی است که تماشاگران 90 دقیقه فریاد mono mono (میمون میمون) سرمی‌دهند تا به این طریق در برابر ستاره رنگین‌پوست رئالی‌ها ایستادگی کرده و با شیوه‌ای ناجوانمردانه، روحیه و تمرکز وینیسیوس جونیور را برهم زنند و شانس پیروزی پیدا کنند. البته خاویر تباس برنامه‌ای دارد تا مهاجم برزیلی را سفیر لالیگا در مبارزه علیه نژادپرستی کند؛ جانی اینفانتینو هم پیشنهاد داده تا وینی رئیس کمیته ضد نژادپرستی فیفا شود؛ هر چند همه این حرف‌ها روبنا است و زیربنا حکایت دیگری دارد.

 

انیمیشن

تاکتیک جدید جریان ضد وینی، ساخت انبوه فیلم‌های کوتاه انیمیشن است که با داستان‌سرایی فکاهی، توپ طلا از او قاپیده می‌شود و بازیکن برزیلی- رئالی زیر گریه می‌زند. در نگاه اول به نظر می‌رسد این کارتون‌ها که فضای اینستاگرام را پُرترافیک کرده، جنبه فان دارد و اتفاقاً خیلی هم خنده‌دار است؛ اما پشت پرده حکایت دیگری است که نشان از تخریب وینیسیوس و هدف گرفتن بازیکنانی است که یوفا روی آنها دست گذاشته است.

 

امسال فرانس فوتبال با یوفا به توافق رسیده تا برنده این جایزه توسط این دو نهاد رسانه‌ای و اجرایی انتخاب و معرفی شود. کافیست به لیست منتخب یوفا در پایان رقابت‌های یورو 2024 نگاه دقیق بیاندازید تا خیلی مسائل روشن شود؛ این که چفرین به سمت اسپانیا غش کرده تا نفراتی که در تیم‌های باشگاهی خود بازده‌‌ خاصی نداشتند و تنها در جام ملت‌های اروپا خوب بودند، شانس اول توپ طلا قلمداد شوند. برای یوفا، یورو مهم است و به همین دلیل موقعیت وینیسیوس، بلینگام و امباپه در فهرست آپدیت‌شده توپ طلا متزلزل شده است!

 

توپ طلا

روز 14 شهریور فهرست نامزدهای شصت و هشتمین دوره اهدای توپ طلا منتشر می‌شود و 7 آبان ماه نیز مراسم توپ طلا در سالن تئاتر دوشاتله پاریس برگزار خواهد شد. ملاحظه می‌کنید که آرای خبرنگاران مورد اعتماد فرانس فوتبال و یوفا، 52 روز در پسِ پرده نگهداری می‌شود تا پس از شمارش آرا و در فاصله‌ای بعید، نفرات برگزیده معرفی شوند. 

پیش‌بینی شخصی من بدون در نظر گرفتن دخالت یوفا که محتمل هم هست، به این قرار است:

توپ طلا: 1-وینیسیوس جونیور 2-جود بلینگام

باشگاه سال: 1- رئال مادرید 2-سیتی

جایزه کوپا (جوان سال): لامین یامال

جایزه یاشین (دروازه‌بان): امیلیانو مارتینز 

جایزه گرد مولر (مهاجم): هری کین

جایزه انسان‌دوستانه: ؟

مربی سال: 1-آنچلوتی 2-دلافوئنته 

 

 

کدخبر: ۵۶۳۰۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر