کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۴۸
تاریخ خبر:

تاریخ‌سازی داور زن ایرانی در فوتبال مردان

تاریخ‌سازی داور زن ایرانی در فوتبال مردان

مهسا قربانی مسابقات فوتبال کافای مردان را قضاوت کرد

مهسا قربانی در دیدار روز دوم مسابقات قهرمانی مردان آسیای مرکزی (CAFA 2024) بین تیم‌های افغانستان و تاجیکستان به عنوان داور وسط حضور داشت و عملکرد موفقی را به نمایش گذاشت.

قربانی که سابقه قضاوت در رده‌های مختلف فوتبال زنان را دارد، در سال گذشته به عنوان اولین زن ایرانی، نشان بین‌المللی فیفا را دریافت کرد.

فوتبال و البته فوتسال زنان ایران در سالیان گذشته سیر پیشرفت قابل‌توجهی داشته و در کنار عملکرد چشمگیر زنان فوتبالیست و فوتسالیست، نمی‌توان از پیشرفت و اعتلای داوران فعال در این عرصه چشم‌پوشی کرد. در حوزه فوتسال زنان، زری فتحی و گلاره ناظمی نه‌تنها در عرصه مسابقات زنان درخشیدند، بلکه در مسابقات مردان هم توانستند فرصت حضور در آوردگاه‌های مختلف از جمله جام جهانی را به‌دست آورند و حالا نوبت به تاریخ‌سازی داور زن در فوتبال ایران شده است.

داور زن فوتبال ایران هیچ‌گاه در آوردگاه‌های مهم شانس قضاوت به‌دست نیاورده‌اند اما به نظر می‌رسد که این تابوی تاریخی سرانجام در حال شکسته‌شدن است. در ماه‌های گذشته نام مهسا قربانی و مهناز ذکایی بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد؛ اوج این اتفاق در حاشیه برگزاری داربی پایتخت بود که این دو داور زن قرار بود در اتاق (VAR) حضور پیدا کنند اما در لحظه پایانی حضورشان منتفی شد و فدراسیون فوتبال نتوانست تصمیم تاریخی خود را اجرا کند و حواشی غیرفوتبالی سد راه حضور قربانی و ذکایی در اتاق (VAR) شد.

 

تجربه تاریخی در سکوت خبری!

مسئولان فدراسیون فوتبال تصمیم گرفتند تا در مسیر اضافه‌شدن یک تجربه مهم به کارنامه داوران زن فوتبال ایران، یک اتفاق مهم و تاریخی را در سکوت خبری رقم بزنند که این موضوع سرانجام رخ داد و در فینال جام حذفی و در شرایطی‌که حضور مهسا قربانی اطلاع‌رسانی نشده بود، اما این داور باتجربه در اتاق (VAR) حضور پیدا کرد تا برای نخستین‌بار قربانی در یک مسابقه فوتبال مردان در نقش یکی از اعضای تیم داوری در اتاق (VAR) حاضر باشد و تجربه‌ای تازه به کارنامه کاری خود اضافه نماید.

مجموعه از «اولین‌ها» برای قربانی

مهسا قربانیِ 34 ساله و باتجربه که سودای قضاوت در جام جهانی فوتبال زنان و البته مردان را در سر دارد، بیش از یک‌دهه است که در عرصه داوری مشغول به فعالیت است و در طول 7 سال اخیر در قامت داور الیت کار خود را پیش برده است. قربانی تجربه قضاوت در مسابقات زیر 14 سال فوتبال مردان در مالدیو را در کارنامه‌اش دارد و اولین داور زن لایسنس (VAR) دار فوتبال ایران محسوب می‌شود که حالا روز گذشته تجربه جدیدی به ویترین افتخارات مهسا قربانی اضافه شد و آن‌هم قضاوت در مسابقات مردان کافا 2024 بود!

تابوشکنی مهسا قربانی در کافا 2024

قربانی روز گذشته در نقش داور اول نبرد تیم‌های ملی تاجیکستان و افغانستان کار خود را پیش برد و قضاوت قابل‌قبولی هم داشت تا اولین قضاوت رسمی او برای فوتبال مردان در قاره آسیا به‌ثبت برسد! در کنار مهسا قربانی، ورونیکا برناتسکایا از قرقیزستان هم نبرد تیم‌های ملی ایران و ترکمنستان را سوت زد تا 2 داور زن در تورنمنت جوانان کافا 2024 قضاوت کرده باشند و تابوی مهمی در این رقابت‌ها شکسته باشد که این موضوع به صورت ویژه از سوی فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی هم موردتوجه قرار گرفت.

 

نزدیک‌تر از همیشه به سوت قضاوت در جام جهانی

مهسا قربانی حالا با حضور در فینال جام حذفی به عنوان یکی از داوران اتاق (VAR) و قضاوت در مسابقه فوتبال مردان در رقابت‌های کافا 2024، 2 گام مهم و اساسی را در مسیر دریافت مجوز قضاوت در جام جهانی فوتبال زنان که در سال 2027 برگزار خواهد شد، برداشته است. البته که قربانی کورسوی امیدی هم به قضاوت در فوتبال مردان در سطوح بالاتر دارد اما هدف‌گذاری اصلی او حضور در جام جهانی 2027 است که با توجه به تجربیات به‌دست آمده در طول یک‌ماه اخیر، می‌توان گفت که حالا قربانی بیش از پیش به رویای خود نزدیک شده است.

 

 

 

منبع: فوتبال 360
کدخبر: ۵۶۲۴۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر