کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۲۳۷
تاریخ خبر:

یادداشت‌هایی کوتاه درباره یورو ۲۰۲۴ ‌

 یادداشت‌هایی کوتاه درباره یورو ۲۰۲۴ ‌

از جمال موسیالا و ایتالیای اسپالتی تا دی.ان.ای رئال و هلند خوش‌شانس

هفت صبح| ‌ جام ملت‌های اروپا به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیده و قدرت‌های برتر قاره در غیاب ایتالیای ضعیف و کرواسی مسن، در برابر هم صف‌آرایی خواهند کرد. مشخص بود که تیم‌های به اصطلاح شگفتی‌ساز به همین صعود از مرحله مقدماتی راضی هستند و از یک‌ هشتم به بعد، به استثنای سوئیس که بر ایتالیای ویران غلبه کرد و ترکیه که راه ساده‌ای داشت، شاهد تیم غریبه‌ای در جمع بزرگان نبودیم. آنچه در پیامد این مقدمه می‌خوانید، یادداشت‌هایی کوتاه درباره یورو ۲۰۲۴ است…

 

جمال موسیالا

شخصاً معتقدم جمال موسیالا بدون درنظر گرفتن ناکامی فصل بایرن و احتمال صعود آلمان به نیمه‌نهایی جام ملت‌های اروپا، یکی از سه بازیکن برتر یورو است که می‌تواند در کنار امباپه و بلینگام، ستاره این دوره مسابقات باشد. تکنیک فردی او، بازی رو به جلو است که سرعت و جسارت هم چاشنی مهارت‌های فنی‌اش می‌شود تا بعد مدت‌ها، ستاره‌ای در فوتبال آلمان طلوع کند. موسیالا باهوش است و در باکس حریف مهاجمی فرصت‌طلب نشان داده که شاید یک تنه بتواند ژرمن‌ها را به قهرمانی برساند؛ چیزی که از آن دو رئالی قدرقدرت (امباپه و بلینگام) هم انتظار می‌رود.

 

فوتبال آلمان باید سخت از انگلیسی‌های مغرور متشکر باشد که اجازه دادند موسیالا با پاسپورت آلمانی خود، ستاره ژرمن‌ها در یک دهه آتی باشد. بازیکنی که از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در ساوتهمپتون و چلسی بازی می‌کرد و در تیم رده‌های پایه انگلیس، همبازی جود بلینگام بود، اما شبیه یک هدیه آسمانی به ژرمن‌ها پیشکش شد.

 

  ‌دی.ان.ای رئال

گل دقیقه ۹۵ جود بلینگام به اسلواکی، همه ناظران و کارشناسان فوتبال را متوجه DNA رئال مادرید کرد؛ یک کامبک شگفت‌انگیز که نشان از تلاش تا لحظه آخر دارد و تنها یک رئالی می‌تواند این موقعیت صفر تا صد را به دراماتیک‌ترین شکل ممکن ترسیم کند؛ چیزی شبیه نقاشی‌های پیکاسو که با مخاطب خود خیلی حرف دارد. بلینگام بعد این گل رویایی به وضوح علیه منتقدان خود جبهه گرفت و نشان داد با وجود همه خستگی‌ها، سوپرمن این میدان است.

انگلیسی‌ها با این برد مهم که با چاشنی شانس و مهارت فنی همراه بود، تا فینال حریفان به نسبت ساده‌تری در پیش دارند و با گذر از سوئیس و برنده بازی ترکیه- هلند، می‌توانند برای دومین دوره متوالی فینالیست جام ملت‌های اروپا شوند.

 

 ‌ ایتالیای اسپالتی

او مربی دوست‌داشتنی و باتجربه‌ای است، اما این تیم ایتالیا، اسپالتی را هم زیر سوال برده است. البته فقر بازیکن خوب ایتالیایی بیشتر متوجه سری آ و مدیران باشگاه‌هایی است که ترجیح می‌دهند بازیکنان جوان اسلاو، شرق اروپا، حوزه بالکان، آفریقا و آمریکای لاتین را با بودجه پایین استخدام کرده و دو، سه سال بعد با رقم هنگفت راهی لیگ برتر یا لالیگا کنند.

 

این سیاست اقتصادی باعث پشت در ماندن بازیکنان جوان ایتالیایی شده و بدیهی است که تیم ملی لطمه اصلی را متحمل می‌شود. سال‌هاست ایتالیا بازیکن جوان تراز اولی را معرفی نکرده و بارلا و کیه‌را و چهره‌هایی که به ۳۰ سالگی نزدیک شده‌اند، هیچ توفیقی در یورو نداشتند. ببینید وضعیت چقدر آشفته و خراب است که کالافیوری تنها با یک حرکت پا به توپ مقابل کرواسی و با وجود آن گل به خودی بازی مقابل اسپانیا، چهره روز ایتالیا شده و مشتریانش روبه‌روی در باشگاه بولونیا صف کشیده‌اند! 

 

ایتالیا به وضوح نیاز به یک تفکر جدید دارد و ابقای اسپالتی به معنای اتمام حجت با اوست تا در مقدماتی جام‌جهانی شاهد تیم متفاوتی با پیراهن آبی لاجوردی باشیم. البته فدراسیون فوتبال ایتالیا هم باید قوانین سختگیرانه‌ای را وضع کند تا جوانان ایتالیایی از روی نیمکت فراخوانده شده و شانس بازی بیشتری پیدا کنند.

  ‌

هلند خوش‌شانس

هلند خوش‌شانس‌ترین تیم یورو است که با وجود غیبت دو مهره کلیدی خط میانی (دی یونگ و کوپماینرس) و حضور دو نیمکت‌نشین (دی فرای و دیپای) در ترکیب ثابت، به عنوان تیم سوم گروه صعود کرده و با گذر از رومانی، به مرحله یک‌چهارم رسیده است. لاله‌های نارنجی با پیروزی احتمالی مقابل ترکیه، به نیمه‌نهایی هم صعود می‌کنند تا به مصاف برنده انگلیس- سوئیس بروند.

کومان حتی اگر قرار بود خودش قرعه را بچیند، شاید این راه آسان را طراحی نمی‌کرد. به نظر می‌رسد اگر خوش‌شانسی هلندی‌ها ادامه‌دار باشد، باید سکوی قهرمانی را برای کومان و رفقا رزرو کرد.

 

فینال یورو

بازی فردا آلمان- اسپانیا شبیه فینال یورو است که در یک‌‌چهارم برگزار می‌شود. آلمان‌ها با تاکتیک ناگلزمان به ثبات تیمی رسیدند و در خانه به چیزی جز قهرمانی فکر نمی‌کنند تا وداع تونی کروس با دنیای فوتبال را رویایی‌تر کنند. از سوی دیگر اسپانیا تنها تیمی است که پلن B دارد و همین نکته باعث شکست‌ناپذیری آنها می‌شود. تیمی که با دو ستاره جوان جام (ویلیامز و یامال) و چند بازیکن باتجربه مثل رودری و موراتا، راه غلبه بر میزبان را جستجو می‌کند که اگر برنامه اول جواب نداد، با اولمو، اویارزابال و خوسلو، راه‌حل دوم را طرح‌ریزی کند. 

برنده این بازی، فینال دیگری را در مرحله نیمه‌نهایی تجربه می‌کند تا ضمن رویارویی با تیم پیروز مصاف فرانسه- پرتغال، راه صعود به فینال اصلی را جستجو کند، جایی که احتمالاً انگلستان در کمین تیم خسته این جناح جدول نشسته است.

 

‌دوباره داوری

سطح داوری‌ها در یورو ۲۰۲۴ به نسبت پایین است و بیشتر شاهد دخالت سلیقه‌ای داوران و گروه کیوسک‌نشین‌وار در تصمیمات مهم درون زمین بودیم. برای مثال داور بازی گرجستان- اسپانیا گل رودری را در حالی پذیرفت که عین همان صحنه در بازی فرانسه- هلند، آفساید اعلام شده بود.از سوی دیگر جریمه با کارت زرد و اعلام وقت اضافه بازی‌ها هم خیلی سلیقه‌ای و ناموزون شده و مشخص نیست از چه قاعده‌ای برخوردار است.

برای داوری فینال تا این لحظه، سیمون مارسینیاک لهستانی در دسترس است و با توجه به صعود یا حذف فرانسه و انگلیس، می‌توان کلمن تورپن و آنتونی تیلور را هم در فهرست رزرو قرار داد.

 

کدخبر: ۵۶۲۲۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر