کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۵۲۹
تاریخ خبر:

چگونه پی.اس.جی و قطر به «فرانس فوتبال» نفوذ کردند؟

چگونه پی.اس.جی و قطر به «فرانس فوتبال» نفوذ کردند؟

داستان جدید توپ طلا‌های مسی روز 6 ژانویه 2024 توسط یان فیلیپین در نشریه مدیاپارت فرانسه ‌ فاش شد.

روزنامه هفت صبح، شهنام صفاجو|  فرانس فوتبال مجله‌ هفتگی به اصطلاح معتبری که از سال 1956 توپ طلای فوتبال اروپا (Ballon D’or) را به فوتبالیست‌های شاغل در لیگ‌های اروپایی اهدا می‌کند، طی هفته اخیر مجدداً خبرساز شده و به نوعی توپ طلای اهدایی به مسی در سال 2021 زیر سوال رفته است. البته توپ طلای این بازیکن در سال برگزاری جام جهانی آفریقای جنوبی هم که مشخصاً فیک بوده و حق سه ستاره اسپانیای قهرمان 2010 توسط این چهره خبری- رسانه‌ای تضییع شده بود.


افشاگری مدیاپارت 
داستان جدید توپ طلا‌های مسی روز 6 ژانویه 2024 توسط یان فیلیپین در نشریه مدیاپارت فرانسه www.mediapart.fr فاش شد. وی در مقاله‌ای با عنوان چگونه پی.اس.جی و قطر به مجله «فرانس فوتبال» نفوذ کردند Comment le PSG et le Qatar ont infiltré le magazine «France Football» نوشت:


پیام‌های داخلی پی.اس.جی که توسط پلیس کشف شده، پیوندها و علایق باشگاه پاریسی و پاسکال فِرِه  Pascal Ferréسردبیر فرانس فوتبال را تا ژانویه 2023 نشان می‌دهد؛ دعوت‌نامه‌هایی با هزینه تمام شده به مقصد دوحه، تخصیص بلیت بازی‌های مهم تیم در UCL، سانسور مقاله‌ای در انتقاد از مالک قطری باشگاه، انتشار گزارش‌های تحسین‌آمیز از ناصر الخلیفی و لابی کردن در اهدای توپ طلا، از اهم این موارد است.


در این گزارش همچنین اشاره شده این روزنامه‌نگار پا به سن گذاشته که تا پارسال سردبیر ارشد فرانس فوتبال بود، از مدت‌ها قبل به خدمت پاری‌سن‌ژرمن درآمده بود و بعد از اخراج محترمانه(!) از مجله فرانسوی، هم‌اکنون مدیر روابط عمومی و رسانه‌ای تیم اول پی.اس.جی است!
 

به نوشته فیلیپین، سانسور گاهی اوقات به سادگی ارسال یک پیام کوتاه است و یک رشوه بسیار شرم‌آور که حول‌وحوش ناصر الخلیفی رئیس باشگاه پاری‌سن‌ژرمن متعلق به دولت قطر فاش شده است.
 

مدیاپارت مدارک کافی هم برای اثبات ادعاهایش دارد که در صورت نیاز به مقامات ذی‌ربط ارائه خواهد داد؛ از جمله پیامکی که «ژان مارسیال ریبس» مدیر سابق مطبوعات و روابط رسانه‌ای پی.اس.جی برای الخلیفی ارسال کرده و در آن نوشته: «قرار است لابی کنیم. پس بیایید با پاسکال یک قرار ناهار داشته باشیم.» این مدیر سابق تیم پاریسی از اواخر سال 2023 به دلیل 7 جرم فوتبالی از جمله فساد، رشوه و نفوذ تحت بازجویی قرار گرفته است. 
 

به همین دلیل «لیونل دانگومائو» مدیر هیات تحریریه فرانس فوتبال که عملاً جایگزین پاسکال فِرِه شده، سپتامبر 2023 اعلام کرد که از این پس توپ طلا با آرای هیات داوران متشکل از 100 روزنامه‌نگار کشورهای دارای رتبه فیفا اعطا خواهد شد تا از این رای در برابر هرگونه تلاش برای نفوذ، محافظت شده و استقلال این جایزه تضمین شود.


این اعلام رسمی به وضوح ثابت می‌کند افراد کنارگذاشته شده فرانس فوتبال با نفوذ به جمع خبرنویس‌های فاسد کشورهای ضعیف در فوتبال، بر انتخاب‌های آنها تاثیر می‌گذاشتند تا با این لابی‌گری و در شمارش نهایی، توپ طلا به نفر مورد علاقه آنها رسیده و به این سبب اسپانسرهای جایزه هم خشنود شوند!


داستان توپ طلای 65 
با افشای این اتفاقات پشت پرده معلوم شد شصت و پنجمین توپ طلا که توسط دارودسته فرانس فوتبال به مسی آرژانتینی اهدا شد، فاقد ارزش‌های فنی و حرفه‌ای بوده است. البته این انتخاب عجیب که حاصل 613 امتیاز هدایت‌شده از سوی برخی خبرنگاران ورزشی کشورهای ضعیف فوتبالی بود،

 

همان سال 2021 هم بازتاب بسیار منفی نزد فوتبالیست‌ها و محافل ورزشی اروپا و جهان داشت و اغلب چهره‌های مستقل در حمایت از نفر دوم (روبرت لواندوفسکی با 580 امتیاز) به انتقاد از این انتخاب پرداختند. فرانس فوتبال سال قبل آن نیز به بهانه کرونا، این جایزه را لغو کرده بود تا لواندوفسکی از کسب آن باز بماند و سال 2021 در حالی که مهاجم لهستانی بازهم شایستگی دریافت آن را داشت، توپ طلا با حیرت جهانی به شماره 30 پاری‌سن‌ژرمن رسید؛

 

مهاجمی که نیم فصل اول در تیم جدید باشگاهی‌اش پی.اس.جی مثل یک سایه بود و پیش از آن هم در بارسای ناکام کومان کارایی لازم را نداشت. با این انتخاب یکبار دیگر شائبه دست داشتن مافیای رسانه، اسپانسرها و لابی‌گری در اهدای توپ طلا پُررنگ‌تر از همیشه شد؛ این که راز اسپانسر-رسانه-فوتبال چیست و چگونه می‌توان از هزارتوی آن سردرآورد!

 

یان فیلیپین کیست؟ 
یان فیلیپین (Yann Philippin) فارغ‌التحصیل مرکز آموزش روزنامه‌نگاری CFJ پاریس است. او کار حرفه‌ای خود را از سال 2000 به عنوان یک روزنامه‌نگار اقتصادی آغاز کرد و سپس در مجله Futures، آژانس خبری رویترز، روزنامه یکشنبه (Journal du Dimanche) و روزنامه لیبراسیون مشغول کار شد. او در این رسانه‌ها اخبار اقتصاد فرانسه، خطوط هوایی و مسائل سیاسی- مالی را پوشش می‌داد.
 

فیلیپین سال 2015 به بخش تحقیقات رسانه مدیاپارت منتقل شد و با تخصص خود روی مسائل مالی، به افشای فساد مالی، سوءاستفاده از قدرت و تقلب مالیاتی در محافل فرانسوی پرداخت. داده‌های او در شبکه همکاری‌های تحقیقاتی اروپا ELC مطرح و به افشاگری دامنه‌دارFootball Leaks هم منجر شد. این روزنامه‌نگار شجاع فرانسوی نویسنده کتاب Dassault Système نیز هست.
 

برخی عناوین مهم افشاگری‌های یان فیلیپین طی سال‌های اخیر به این شرح است: 

1) وقتی وزیر دارمانین به عنوان مشاور مالیاتی پی.اس.جی و به ضرر خزانه‌داری فرانسه عمل کرد.

فیلیپین فاش می‌کند در تابستان 2017 ژرار دارمانین وزیر محاسبات عمومی فرانسه و رئیس ستاد او به پاری‌سن‌ژرمن کمک کردند تا برخلاف قوانین اداری، ده‌ها میلیون یورو مالیات انتقال نیمار از بارسلونا به پی.اس.جی را پرداخت نکنند.
 

2) یک نایب‌رئیس مجلس ملی در خدمت پی.اس.جی بود
او همیشه دوست داشت برای باشگاه پاریسی کار کند و پیشنهاد خدماتی خود را چند برابر می‌کرد. هوگ رانسون به عنوان یک مکرونیست و عضو حزب جمهوری به پیش (La République En Marche) آقای رئیس‌جمهور، در همه جهات برای پی.اس.جی کار می‌کرد. دعوت همیشگی او به پارک‌دوپرنس می‌تواند یک پیمان فساد در برابر سیستم قضایی باشد.


3) قضیه ناصر الخلیفی؛ قطر به دولت فشار می‌آورد
در جریان عملیات پلیسی ماه ژوئیه که رئیس پی.اس.جی به مدت یک ساعت در هواپیما حبس شد، مقامات قطری پلیس فرانسه را تهدید کرده و با دو وزیر کاترین کولونا و ژرار دارمانین تماس تلفنی برقرار کردند. پیش‌تر داستان قرارداد امباپه هم بخشی از این لابی‌گری مدل دولتی بود که به ثمر نشست.


 

کدخبر: ۵۵۲۵۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر