نقد پوشش هنرمندان در جشنواره فجر؛ خانمها خوشپوشتر از آقایان
![نقد پوشش هنرمندان در جشنواره فجر؛ خانمها خوشپوشتر از آقایان](https://cdn.7sobh.com/thumbnail/kKvNdHU2p7OA/mplrKFaRlbMrw__LR0BO23SAIhAOCfR1Ma8tLslqfPI8NTkV5apWWyyFd47s988b/InShot_20250205_003131890.jpg)
در سه روز ابتدایی جشنواره فیلم فجر، بار دیگر مشخص شد که بسیاری از هنرمندان آشنایی چندانی با اصول استایل و پوشش مناسب برای یک رویداد رسمی ندارند
جشنواره فیلم فجر یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی ایران است. اما برای یک طراح لباس همواره این پرسش مطرح است که هنرمندان چگونه و در چه سبکی لباسهای خود را انتخاب میکنند. انتظار میرود هنرمندان سینمای ایران بهواسطۀ حضور در جشنوارههای جهانی، دید بهتری نسبت به پوشش در رویدادهای مهمی داخلی داشته باشند. اما در ادوار گذشته و در سه روز ابتدایی از آغاز این دوره بازهم مشخص شد که سلبریتیهای با دنیای مد و پوشاک آشنایی کاملی ندارند. البته هیچگاه نمیتوانیم نوع پوشش در جشنواره فیلم فجر را با مراسمی چون گِرَمی، کن یا اسکار مقایسه کنیم. با این حال جای خالی یک طراح مد و متخصص کاربلد کنار هنرمندان در چنین مراسمی احساس میشود و به نظر میرسد در انتخاب رنگ و سیلوئت لباس (فرم کلی لباس)، نگاه علمی و اصولی وجود ندارد. این درحالی است که کارشناسانی با عنوان سلبریتی استالیست کنار هنرمندان نقشآفرینی میکنند تا با توجه به ماهیت مراسم کد پوشش متناسب با مدل اندام، فرم صورت، رنگ پوست، سن، فصل و درنهایت محتوای مراسم بهترین سبک را پیشنهاد کنند. با این مقدمه به چند نمونۀ واقعی بپردازیم. کیسان دیباج و تیشرت سفید رنگ سورمهای و سادگی ترکیب کلی پوشش با دستمال گردنی مردانه و رنگ سفید تیشرت از نقاط قوت این استایل بود. سایز بزرگ کت گرچه با هدف اورسایز دیده شدن آن انتخاب شده اما عدمتقارن سرشانه چپ و راست و کشیدگی چپ کت به سمت پایین ظاهری نامتقارن ایجاد کرده است. انتخاب تیشرت برای حفظ سادگی استایل، تناسبی با فصل ندارد. بهتر بود به جای استفاده از تیشرت که بلاتکلیفی در ترکیب کلی لباس ایجاد کرده، از یقه اسکی سفید جذب که در استایل مردانه ماسکالین وجود دارد، استفاده میشد. این دقیقا همان انتخابی است که دیود بکهام در رنگهای مختلف با کت و پالتوهای بلند زمستانه خود استفاده میکند. ارسطو خوشرزم و چندرنگی
در نگاه اول حضور چند رنگ ازجمله پالتو کرم، یقه اسکی سبز و شلوار کرم قهوهای، جلب توجه میکند. این ترکیب رنگی برای مراسم رسمی مناسب نیست. شاید بهتر بود از یک استایل مونوکروم خاکستری استفاده میشد. همچنین اگر فرمکلی کت کمی جذبتر با قدی کوتاهتر یا بلندتر از این بود نمایی جذابتر ایجاد میکرد. همینطور در آرایش صورت، با کاتهای بهتر مو و ریش، میشد شخصیت تاثیرگذارتری در یک فضای سینمایی به یادگار گذاشت. پیام احمدینیا و ساعت اشتباهی با وجود انتخاب اشتباه ساعت برای این استایل، باز گذاشتن دکمه پایینی کت برای بهتر دیده شدن به هنگام عکس یا دکمههای انتخابی سرآستین که البته زیادی خودنمایی میکنند، خوب بود و نقص کمتری دیده میشود. انتخاب هوشمندانه از فریم عینک و رنگ شیشه به عنوان اکسسوری کمککننده به پوشش، دقیقا جلب توجه میکند. پوشت ظریف ابریشمی با نوارهای سورمهای و آبی با وجود خط باریکی که در استایل کلی ایجاد کرده، کارکرد درست خود را در کلیت انجام داده است. در نگاه کلیتر در سه روز ابتدایی جشنواره، یک مورد خاص بیش از هرچیزی دربارۀ آقایان به چشم میآید که استایل صورت آنهاست که هرگز نباید از آن غفلت شود. آقایان با ریشهای پرپشت، بدون توجه به نوع پوششی که انتخاب کردهاند از سر بیحوصلگی مقابل دوربینها حاضر شده بودند. خانمها خوشپوشتر از آقایان درباره خانمها نیز اگر ذرهبین قویتری دست بگیریم میتوان نکاتی را مشاهده کرد. برخی اصولا قابل نقد نیستند. مانند استایل خانم مریلا زارعی که جسورانه بود و نهفقط ارتباطی با جشنواره نداشت، که قابل نقد هم نبود.
اما به طورکلی خانمها بهتر از آقایان عمل کرده بودند و پوشش دقیقتری داشتند. خانم لیندا کیانی از رنگ چری (رنگ سال) برای شال استفاده کردند که انتخاب خوبی است اما ترندهایی عمومی جامعه در جشنوارهها جایگاه خاصی ندارند مگر اینکه با تفکر خاصی از آن استفاده شود.
استایل خانم سیما خضرآبادی را باید بدون حضور همسر او در قاب دید. لباس همسر ایشان با ماهیت جشنواره و حضور در مراسم رسمی تناسب نداشت.
لباس ایشان اسپرت و مناسب مهمانی شام ساده در رستورانی آرام بود که حضور ایشان کنار خانم خضرآبادی بر استایل وی تاثر گذاشته بود. اما در نگاهی به استایل سیما خضرآبادی با وجود انتخاب اشتباه الگوی شلوار که به وضوح قابل مشاهده است، انتخاب درست از فرمکلی (سیلوئت) ساده و شیک انتخاب درستی به نظر میرسد. انتخاب دیگری برای پوشاندن موی سر، همراه با موهایی مرتبتر در کنار یقهای از تورهای ویکتورین میتوانست جذابیت بیشتری به این استایل ببخشد.
ماهور الوند با انتخاب استایل یونیت، هماهنگی خاصی در اجزاء ایجاد کرده بود و بهترین انتخاب را برای یک جشنواره رسمی داشت. دیزاین دامن و پف جذاب ویکتوریایی همراه با لوفرهای ماسکولین انتخاب جذابی در نگاه مخاطب خواهد بود و حتی میتواند الگوی قابل استفادهای برای استریت استایل باشد.